cronica de teatru adunarea pasarilor revista teatrala radio

Ziua Internațională a Teatrului pentru Copiii și Tineret, 20 martie, și Ziua Mondială a Marionetiştilor şi Păpuşarilor, 21 martie, au fost marcate la Teatrul „Țăndărică” din București printr-un program special. 2015 este și anul în care se aniversează șapte decenii de la înființarea teatrului, ca instituție de stat,teatrul tandarica 70 de ani încât în miezul evenimentelor s-a aflat realizarea unui spectacol care a inaugurat seria aniversară menită să evoce trecutul cu momentele lui de glorie. De la cele ale începutului, cu faimoasa Lucia Calomeri care, adunând în jurul ei marionetiști, regizori, scenografi, a pus bazele secției de marionete, ori cele datorate Margaretei Niculescu (președinte onorific UNIMA) care adăuga secția de păpuși și diversifica activitățile artistice, internaționalizându-le, totodată, până la directoratul Michaelei Tonitza Iordache, intelectuală rafinată și împătimit om de teatru, neuitându-i pe toți valoroșii colaboratori de-a lungul timpului. Gândul acestei continuități a fost exprimat de către directorul de astăzi al Teatrului „Țăndărică”, dl. Călin Octavian Mocanu, într-o foarte scurtă dar pertinentă alocuțiune care a deschis manifestările amintite.

imagine din spectacolul adunarea pasarilor

Spectacolul la care ne referim, zic spectacol-eveniment fără teama de a greși, este Adunarea păsărilor de Cristian Pepino (scenariu, regie, scenografie), spectacol pentru adulți – direcție în care, deopotrivă, Teatrul „Țăndărică” a înregistrat în timp momente de neuitat pentru viața culturală a Bucureștiului. A fost prezentat în fața unui public ales, în care am recunoscut personalități din lumea animației și a teatrului românesc, slujitori de ieri și de azi ai scenei de la „Țăndărică”, jurnaliști și critici de specialitate, oameni de cultură, cei mai tineri dând glas și bucuriei de a putea vedea un spectacol legendar, despre care le-au vorbit profesorii la facultate. De la nivelul profilului artistic de azi al creatorului, al evoluției artei păpușărești și al instituției unde a fost intens pregătită, recenta producție reconfigurează, într-o formulă înnoită, spectacolul omonim de acum aproape douăzeci de ani, de mare impact la public și cu puternice valențe culturale, pe care regizorul și profesorul Cristian Pepino îl realiza cu studenții de atunci ai domniei sale, după scrierile poetului persan Farid Uddin Attar. Esența celor 4500 de versuri ale celebrului poem mistic, tradus în numeroase variante în limbi de circulație astăzi, este aici concentrată într-un scenariu dens dar limpede, inspirat de o idee a Michaelei Tonitza Iordache. „Spre deosebire de unele demersuri similare, dintre care nu mai puțin celebră este dramatizarea lui Peter Brook și Jean Claude-Carrière, din 1979, este un scenariu unde prevalează valoarea și dimensiunea universal umană a gândirii poetului persan, a filosofiei orientale, a gândirii înaintate a cunoașterii de sine”, subliniază Cristian Pepino. Spectacolul o dovedește admirabil.

teatrul tandarica bucuresti adunarea pasarilor dupa un poem persan

Poemul persan urmărește călătoria personajelor în căutarea fabuloasei Simorg, pasăre gigantică, despre care se spune că locuiește în Arborele vieții. Ele traversează șapte văi femecate, iar la capătul călătoriei fiecare își va fi descoperit eul profund. Poți să ai cunoștință despre poemul original, despre sufismul iranian pe care îl exprimă, doctrină conform căreia Dumnezeu este în însăși totalitatea universului, și atunci să te bucuri de toate trimiterile fine din spectacol la acest spațiu cultural străvechi, de la nuanțele subtile ale sugestiilor unor costume, până la finalul cu imaginea stilizată a moscheii din Nishapur, unde se află mormântul poetului născut în 1145 și executat în 1221, simbol aici al perenității și universalității circulației motivelor culturale. Dar la fel de bine va fi impresionat publicul care nu cunoaște poemul iranian, căci spectacolul îi oferă, în numai un ceas, trăiri puternice sub raport estetic, emoțional și cultural care, desigur, își au sorgintea în profunzimea gândirii poetului persan, dând seama de sublimarea acestei gândiri, dirijată de generozitatea înțelegerii omenescului, de înaltele însușiri morale și spirituale ale autorului acestei creații scenice, regizorul Cristian Pepino, dovedite în spectacolele, cărțile, prelegerile sale. Sub îndrumarea sa inspirată, actorii, purtând măști de păsări și hlamide-aripi vaporoase, desenează o hartă bogată și gradat colorată, un inventar emoționant de stări și de relații umane, o alegorie ca un compendiu de umanitate dincolo de timp și de timpuri. Asistăm la mânuiri de o rafinată expresivitate (Ioan Brancu), la scene de o consistență și o concentrare tulburătoare, cu o desfășurare fluentă, într-un crescendo al ritmului, generator de o explozivă energie (mișcarea scenică Liliana Gavrilescu), cu un dozaj echilibrat de sugestii în registre variate, liric, comic, dramatic și chiar tragic. Este un spectacol non-verbal, dar și cu o sonoritate învăluitoare, conferită de muzica aleasă de compozitorul Dan Bălan și actorul Gabriel Apostol și de murmurul confuz sau de vaierului asurzitor care accentuează conturul acestei lumi, ce ți se oferă într-o copleșitoare diversitate. Sunt imagini relevante ale forței sau ale slăbiciunilor, ale determinării ferme sau ale ezitărilor, ale candorii și vicleniei, ale iubirii și urii, ale atracției și respingerii personajelor-păsări, într-un balans de stări paroxistice și descărcări tensionale. Personaje conturate, cum însuși regizorul ținea să se știe, în respectul personalității fiecărui interpret și în coagularea energiilor subiective, spre a împlini acest veritabil poem scenic. Ioan Brancu, Gabriel Apostol, Liliana Gavrilescu, Decebal Marin, Geo Dinescu, Marin Fagu, Cristian Mitescu, Andreea Ionescu, Ramona Vornicu și Cristina Țane alcătuiesc o veritabilă echipă a spectacolului, care a funcționat în mod pilduitor.

adunarea pasarilor 5

Imagini din spectacolul Adunarea păsărilor, Teatrul „Țăndărică” din București

Vezi și: 20 martie – Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret

logo revista teatrala radioArhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUadunarea pasarilor,Arborele vieții,cristian pepino,Farid Uddin Attar,michaela tonitza iordache,poem persan,teatrul tandrica bucurești,Ziua Internațională a Teatrului pentru Copiii și Tineret,Ziua Mondială a Marionetiştilor şi Păpuşarilor
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN Ziua Internațională a Teatrului pentru Copiii și Tineret, 20 martie, și Ziua Mondială a Marionetiştilor şi Păpuşarilor, 21 martie, au fost marcate la Teatrul „Țăndărică” din București printr-un program special. 2015 este și anul în care se aniversează șapte decenii de la înființarea teatrului,...