Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

festival-shakespeare-craiova-2016-2

Întâlnirea cu „Macbeth” la Craiova

Piesa blestemată, conform unei superstiții transmise din generație în generație de actori cu recomandarea ca numele ei să nu fie rostit pe scenă, Macbeth este, totuși, una dintre cele mai cunoscute și mai jucate tragedii shakespeariene. Specialiștii apreciază că a fost scrisă în jurul anului 1600, că s-a reprezentat prima oară la Globe, în 1611, cu mai bine de douăzeci de ani înainte de tipărirea textului. Interpretarea rolurilor de prim-plan, acela al lui Macbeth (inspirat de personajul istoric real care a domnit în Scoția între 1040–1057) și acela al lui Lady Macbeth, constituie o pagină de glorie pentru oricare actor. Aproape că ar fi fost bizar dacă acest important titlu din dramatugia scriitorului celebrat anul acesta în întreaga lume ar fi lipsit din programul Festivalului Shakespeare de la Craiova. Dar așa cum s-a întâmplat cu ani în urmă când unul dintre cele mai viu comentate spectacole din acest festival a fost un Macbeth interpretat în maniera teatrului de bâlci și cheie comico-parodică, prezența de acum a piesei în două insolite variante scenice va lăsa cred o amintire aparte.

Raju Bera macbeth

Raju Bera în Macbeth. Fotografii de Emil Chirea

Primul Macbeth a fost văzut în cerc restrâns, ca să spun așa, în sala de teatru a Universității craiovene, unde alături de câțiva critici teatrali consacrați, cei mai numeroși spectatori erau tinerii teatrologi aflați la un atelier de profil pe toată durata acestui veritabil regal artistic și cultural care este festivalul, fapt pentru care cu siguranță le sunt recunoscători organizatorilor acestuia și îndrumătorilor lor din UNATC. Spectacolul, de fapt un one-man-show bazat pe expresivitate corporală și doar câteva replici, este opera unuia dintre cei mai renumiți regizori indieni care a făcut și stadii de pregătire la Londra, Manish Mitra, despre care aflăm că, „obosit de practica teatrală clișeistic-realistă, naturalistă din orașul său”, a experimentat și a creat un nou limbaj scenic și de pregătire a actorului. Ni l-a înfățișat un interpret de numai 20 de ani prezentând Macbeth Badya, spectacol care împreună cu Mahabharata, construit în același stil de esențializare prin dinamica mișcării, a cutreierat lumea în turnee. Raju Bera, într-un ceas, în câteva tablouri tematice, a „vorbit” în primul rând cu corpul său, de o alcătuire, exersare și plasticitate divine, despre tragicul destin al personajului, a emoționat asistența, cucerită la finalul reprezentației și de politețea și bucuria cu care actor și regizor au dorit să o salute cu căldură.

macbeth luc perceval

Celălalt Macbeth a umplut Sala Mare a Teatrului Național până la îngrijorarea echipei de pompieri. Erau foarte numeroșii oaspeți ai festivalului de anul acesta, alți oameni de teatru veniți special de la București sau din alte părți pentru acest spectacol și mulți craioveni. Interes pe deplin justificat. Este vorba de o producție Baltik House Sankt Petersburg – o structură ce cuprinde un teatru și un festival celebre astăzi – cu Luc Perceval ca director de scenă, nu mai puțin renumit și apreciat, același regizor al cărui copleșitor spectacol Frontul s-a jucat cu mult succes toamna trecută la București în FNT. De această dată spațiul de joc face să respire întreaga scenă mare a Naționalului craiovean, cu zone delimitate/reflectate de vaporoase cortine transparente, brăzdat de bare suspendate unde le vedemlogo festival shakespeare craiova 2016 imobile, apoi contorsionându-se, pe vrăjitoare, la un moment dat ne dăm seama ca sunt mai multe ca în piesă, șase, că reprezintă și altceva dincolo de mesagerele unei predicții, părând într-o neîncetată și amenințătoare „sciziparitate”. Aici, personajele piesei se mișcă așa cum ne apar în vis ori în închipuire, lent și discursiv, după o logică diferită de a realității, totul este învăluit de aburi tenebroși și de asurzitoare, terifiante sunete, produse din când în când live. Intriga, mai puțin arborescentă ca în alte piese shakespeariene, dar totuși cu mașinații și crime pentru ca Macbeth să apuce coroana, să și-o apere și să o păstreze, este aproape rezumativ prezentată în spectacolul lui Luc Perceval prin personajele-cheie din textul shakespearian, care recurg la o rostire de multe ori „albă”, foarte adesea aproape șoptită. Focusarea este pe Macbeth și pe Lady Macbeth, căci ceea ce prevalează în concepția regizorală este un studiu despre cuplu, despre resorturile atracției și influenței reciproce, bărbat/femeie, despre ceea ce în zonele abisale ale eului este fragil, vulnerabil, maleabil sub acțiunea unor forțe nefaste sau poate căpăta proporții înfricoșătoare. Aceste meandre ale celor mai profunde straturi de personalitate, dincolo de conștiință și rațional, legate de obsesia dobândirii coroanei, de chinurile conviețuirii cu ideea crimei comise și/sau gândul sinuciderii, de manipulările pe bandă rulantă spre a înlătura orice potențial rival, orice umbră de suspiciune ce ar conduce la dezvăluirea adevăratei neguri din mintea și sufletul protagoniștilor sunt urmărite în evoluția lor, au ralenti, de la cote de spaimă paralizantă la nebunie curată, în straturile lor suprapuse, marcate de iluzoriu, și derizoriu, cum sugerează și coroana de hârtie ca în jocurile copiilor.

macbeth skt petersburg

Macbeth, Baltik House Sankt Petersburg, regia: Luc Perceval. Foto: S. Levșin

Macbeth și Lady Macbeth sunt în acest spectacol-eseu imaginea pusă sub lupă a sufletelor lor chinuite, a deșertăciunii patimilor mistuitoare, a tenebrelor din minte și suflet, întrupată cu enormă cheltuire fizică și benefică dăruire de Leonid Alimov și Maria Shulga, actori de mare forță interpretativă. Într-o distribuție care răspunde impecabil, cu o rigoare pilduitoare acestui gen de emoționalitate reflexivă către care îi conduce cu mână sigură regizorul. I-a fost alături întru realizarea acestei construcții polifonice o echipă mixtă de artiști: Annette Kurz (scenografie), Irina Riabov (costume), Mark van Denesse (lumini) – toți din Germania, Ted Stoffer (coregrafie) din SUA și muzicienii Lothar Müler din Germania și Pavel Mikheyev din Rusia.

Vezi și: Agenda Festivalului Shakespeare (1) de Mariana Ciolan

Agenda Festivalului Shakespeare (2) de Mariana Ciolan

Arhiva Anul Shakespeare

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival 

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALanul shakespeare 2016,Baltik House Sankt Petersburg,cronica festivalului shakespeare,lady macbeth,Leonid Alimov,luc perceval,macbeth,maria shulga,mariana ciolan,piesa blestemata,sankt petersburg
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Întâlnirea cu „Macbeth” la Craiova Piesa blestemată, conform unei superstiții transmise din generație în generație de actori cu recomandarea ca numele ei să nu fie rostit pe scenă, Macbeth este, totuși, una dintre cele mai cunoscute și mai jucate tragedii shakespeariene. Specialiștii apreciază că a fost...