alexandru nagy interviu loredana goaga

Alexandru Nagy a absolvit Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, Facultatea de Teatru, Secția Actorie în 2012, a continuat cu studii de master de regie teatru la Londra, la Universitatea din Essex, la East 15 Acting School. Acum este din nou student în cadrul Universității „I. L. Caragiale”, la masterul de Pedagogie Teatrală. Actor, regizor de teatru dar și regizor de operă (în 2012 a debutat cu Il tabaro din tripticul lui Giacomo Puccini la Opera din Brașov), Alexandru Nagy este și fondatorul Teatrul Independenților Profesioniști  – T.I.P., despre care ne spune mai multe în interviul de mai jos.

alexandru nagy

Alexandru Nagy

Loredana Goagă: Cum a apărut T.I.P.?

Alexandru Nagy: T.I.P a apărut în 11 mai 2011 din nevoia mea și a colegilor mei de a ne prezenta producțiile sub o titulatură și sub o formă, și din nevoia numărului mare de independenți profesioniști în domeniul teatrului. T.I.P se ocupă de producția și promovarea produselor realizate la întalnirea tinerilor profesionisti, regizori, scenografi, actori.

L. G.: Ce exemple de spectacole produse de T.I.P îmi poți da?

A. N.: Ne-am concentrat mai ales pe producția unor spectacole de teatru românesc, foarte mult teatru absurd, cum ar fi: Proștii sub clar de lună de Teodor Mazilu, Matei Vișniec – Cabaretul cuvintelor, Sexul femeii ca un câmp de luptă în razboiul din Bosnia (este spectacolul meu de dizertație la ICR Londra), Buzunarul cu pâine, Omul pubelă, Tabloul de Eugen Ionescu.

L. G.: Unde se pot vedea aceste spectacole?

A. N.: T.I.P., noi spunem că este un teatru nomad pentru că el nu există, nu are o clădire, un sediu, nu există nici în acte măcar, nu e o instituție înregistrată. Dar în București se pot vedea multe spectacole, Ves-Est de Dan Ionescu la Teatrul Silencio, un spațiu nou deschis, Tabloul, Cabaretul cuvintelor, care poate fi văzut la Teatrul Mignon, Omul pubelă (cea mai recentă producție care a avut premiera la Uzina de apă din Suceava, un spațiu foarte special). Omul pubelă e un travelling performance, am fost influențat de opera lui Tadeusz Kantor, și este destul de greu de jucat în București, pentru că nu găsim un spațiu care să fie atât de versatil, cu multe încăperi, ca un labirint prin care putem să ducem spectatorii împreună cu noi. Mai jucăm și la Colivia (un spațiu undergound dintr-o casă foarte frumoasă interbelică de pe Pache Protopopescu), unde am deschis o nouă stagiune, „Stagiunea de teatru fără final”.

spectacol t i p al nagy

L. G.: Cu ce se mai ocupă T.I.P.?

A. N.: T.I.P. organizează deja de doi ani Serile Teatrului Absurd, si ne gândim de fiecare dată sub ce formă putem să reinventăm acest concept al teatrului absurd, având în vedere și repertoriul nostru. În luna mai va fi și un eveniment aniversar, când împlinim trei ani, nu e nici mult, dar nu e nici puțin… Anul trecut, prin proiectul London Calling, care presupune invitarea unor profesori din străinătate, profesori de măiestrie artistică, și cu sprijinul ICR, s-au ținut niște master class-uri în cadrul UNATC. Încercăm să ne concentrăm pe tot felul de evenimente alternative dedicate independenților.

L. G.: Va veni T.I.P. cu o nouă premieră în curând?

A. N.: Da, pe 29 martie, seara, la Aeroportul Otopeni, în terminalul cel nou, nu demult inaugurat. Va avea loc, în premieră națională, un spectacol de teatru ce se va întâmpla în timp real într-un aeroport. Acțiunea piesei chiar se petrece în sala de așteptare a unui aeroport, Ne vom revedea în anul care a trecut, scrisă de Ștefan Caraman, celebrul dramaturg român, premiat UNITER. Distribuția acestui spectacol este foarte bună, începând cu Gelu Nițu, Cătălina Mustață, Meda Victor și Mihai Smărăndache, scenografia este semnată de Ioana Pașca, regia îmi aparține mine și este un spectacol produs de Teatrul de Sufragerie, ceea ce înseamnă că se va juca și la Teatrul de Sufragerie. Deocamdată ce știm sigur este că premiera va avea loc în aeroport și ne dorim să beneficieze de atenția pe care o merită pentru că e un  unicat, unul însă… care din punctul meu de vedere, ar trebui să se mai repete, dar ce mă interesează este să dăm un semnal tuturor artiștilor din România că un spațiu neconvențional poate să propună lucruri inedite.

tip alex nagy

Foto: Paul Tomescu

L. G.: Cine vor fi spectatorii la această premieră, Ne vom revedea în anul care a trecut?

A. N.: Este un spectacol cu intrare liberă și pe lângă invitații noștri, toți cei care au de așteptat un avion și care își pot petrece timpul de așteptare în compania acestor celebri actori și în acest context care este foarte agreabil.

L. G.: Aveți această tendință către spații neconvenționale?

A. N.: Da, teatrul de aeroport este un concept nou în România. Am făcut teatru underground, de apartament, teatru de sufragerie, teatru de autobuz, un spectru vast de spații în care T.I.P. a avut sprijinul unor persoane și a unor instituții. În curând, spre exemplu, se va juca Buzunarul cu pâine într-o bucătărie, în bucătăria celor de la Frog. De aceea, spectacolul ce va avea premiera în aeroport e un semnal de încurajare pentru toți artiștii, că se poate realiza ceva de genul acesta. E și un soi de protest cumva, vizavi de cei care spun că în țara lor nu se poate, e și o ambiție personală… altfel, de ce m-aș fi întors, de ce-aș mai fi rămas?!…

Interviu realizat de Loredana Goagă

costintuchilaINTERVIUalexandru nagy,cabaretul cuvintelor,eugen ionescu,matei vișniec,teatrul de aeroport,teatrul independentilor profesionisti
Alexandru Nagy a absolvit Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, Facultatea de Teatru, Secția Actorie în 2012, a continuat cu studii de master de regie teatru la Londra, la Universitatea din Essex, la East 15 Acting School. Acum este din nou student în cadrul Universității „I....