don carlos de schiller cronica de teatru tv ani bradea

cronica de teatru tv siglaReplica din titlu aparține lui Don Carlos, personajul istoric din poemul dramatic omonim al lui Friedrich Schiller.

Poet și dramaturg german, Schiller reprezintă, în prima parte a creației sale, mișcarea Sturm und Drang (Furtună și avânt), curent romantic german care, în contextul frământărilor sociale din epocă, a influențat dramele sale de revoltă împotriva tiraniei: Hoții, Conjurația lui Fiesco, Intrigă și iubire. Mai târziu opera sa traversează o perioadă clasicizantă, marcată de strânsa prietenie cu Goethe. Caracteristică acesteia este drama Don Carlos, în care limbajul este mult mai stăpânit, dar versurile, atent ticluite, sintetizează principiile călăuzitoare de odinioară, exprimând ideea de libertate. Pledoaria pentru cauză este rostită de marchizul de Posa, personaj secundar al poemului, prietenul lui Don Carlos și  sfetnic al regelui Filip al II-lea, în cuvintele căruiaschiller se oglindesc idealurile autorului:

„…Dați omenirii
Noblețea ei pierdută. Cetățeanul
Să fie iar ce-a fost, adică țelul
Coroanei să nu aibă nici o altă
Îndatorire decât să respecte
În ceilalți drepturi ca și ale lui.
Când omul sie însuși o să fie
Redat și va ști iar cât prețuiește
Și va-nflori pe lume libertatea;
Când, sire, din regatul dumneavoastră
Veți face cea mai fericită țară
Din lumea-ntreagă, da, atunci veți fi
Dator să cuceriți întreaga lume.”

Acțiunea este plasată în Spania secolului al XVI-lea, într-o perioadă istorică aflată sub teroarea Inchiziției, la curtea regelui Filip al II-lea. Concepută ca o intrigă de familie, odată cu deplasarea interesului piesei dinspre personajul principal, Don Carlos, spre unul secundar, marchizul de Posa, cel care se va jertfi în numele prieteniei și devotamentului pentru tânărul prinț, drama capătă valențe filozofice. Cuvintele rostite de către marchiz ilustrează, așa cum am mai spus, crezul autorului, năzuința sa de libertate, moartea personajului însemnând de fapt un triumf al ideii de libertate morală.

ilustratii la don carlos de schiiler

Ilustrații la Don Carlos de Schiller

În încercarea de a fugi din calea unei iubiri imposibile, cea pentru Elisabeta de Valois, fosta sa logodnică și actuala soție a regelui, Don Carlos îi cere tatălui său, îndemnat de marchizul de Posa, să-l trimită în fruntea unei armate în Țările de Jos, pentru a reda libertatea popoarelor asuprite. Filip al II-lea se opune însă și astfel pericolul unei acțiuni nesăbuite, dictate de inima sa îndrăgostită, și intrigile la tot pasul pun în pericol viața și în cele din urmă determină moartea prințului. Împotriva lui Don Carlos complotează prințesa de Eboli, îndrăgostită fără speranță de tânărul prinț și geloasă pe iubirea acestuia pentru Elisabeta, ducele de Alba, Domingo, duhovnicul regelui, dar și alți servitori însărcinați cu paza reginei sau cu supravegherea permanentă a prințului. Don Carlos ajunge să trăiască în propriile palate ca un prizonier, suspectat ca dușman al regelui. Singurul său prieten, care-și sacrifică viața pentru a-l salva de bănuielile care planează asupra lui, este marchizul de Posa. Regele, orbit de gelozie și văzând în fiul său un continuator al idealului de libertate de care fusese animat marchizul, cel care odată devenit sfetnic al lui Flip încercase în zadar să-l convingă pe acesta să dea libertate poporului, îl dă pe Don Carlos pe mâna Inchiziției, hotărându-i moartea. Esența acțiunii dramei este, fără îndoială, lupta pentru eliberarea de sub despotism, dar poemul este în același timp un elogiu adus prieteniei și devotamentului născut din prietenie, devotament dus până la sacrificiul suprem.

don carlos schiller montare teatru tv distributie

Trebuie să recurgem la dramaturgia fundamentală, care abordează ceea ce ţine de om, de sentimentele general umane, general valabile. Dramaturgia care conţine problematica, marile idei dintotdeauna ale lumii: ideea de libertate, ideea drepturilor individului…” – spunea Eugen Todoran într-un interviu, regizorul a cărui viziune asupra poemului dramatic a fost prezentată de către Televiziunea Română (TVR 2) luni seara, 13 octombrie 2014. Spectacolul a avut la bază traducerile a doi mari scriitori: George Coșbuc și Alexandru Philippide. Distribuția, și ea una de excepție, a reunit nume mari ale scenei românești: Mircea Albulescu, Adrian Pintea, Marius Stănescu, Elvira Deatcu, Dragoș Pâslaru, Ion Pavlescu, Irina Movilă, Florin Zamfirescu și alții. Devenit din personaj secundar pion central al dramei, Adrian Pintea în marchizul de Posa este interpretul rolului cel mai încărcat de simbolism, transmițând ideile autorului, responsabilități de care talentatul și regretatul actor se achită admirabil, printr-un joc magistral. Cum strălucitoare este și interpretarea lui Mircea Albulescu în Regele Filip al II-lea, rol care se potrivește ca o mănușă figurii dramatice și impozantei sale prezențe scenice. Deosebit de expresivă, chiar dacă aparițiile-i sunt parcimonioase, după cum textul poemului o cere, este Elvira Deatcu în Elisabeta de Valois. Și dacă tot am amintit de mularea rolului pe figura și personalitatea actorului, Ion Pavlescu este cât se poate de potrivit în personajul Domingo.

Salutăm inițiativa Televiziunii Române de a reprograma astfel de spectacole, de a le readuce în atenția publicului, mai avizat sau mai dornic de cunoaștere, într-o perioadă în care spațiul public este tot mai vitregit de actul cultural. Pentru că libertatea, deziderat ce se desprinde imperativ din textul celebrului poem dramatic Don Carlos, înseamnă și posibilitatea de a avea de unde alege sfera, domeniul de interes, dintr-o paletă tot mai săracă și de o calitate tot mai îndoielnică a programelor media.

Să luăm exemplu din natură și din vorbele marchizului de Posa:

Natura-n toată măreția ei

Pe libertate este-ntemeiată.

Și ce bogată-i ea prin libertate!

Vezi: arhiva rubricii Cronica de teatru tv

Reamintim că Revista Teatrală Radio a dedicat luna octombrie 2014 actorului ADRIAN PINTEA (9 octombrie 1954–8 iunie 2007)

luna dedicata adrian pintea RTR

Vezi: Adrian Pintea la rubrica Remember de Annie Muscă

Luna octombrie 2014, dedicată actorului Adrian Pintea de Costin Tuchilă

Adrian Pintea în „Hamlet” de William Shakespeare

Mari spectacole cu Adrian Pintea

Adrian Pintea în „Don Carlos” de Schiller, la TVR 2

costintuchilaCRONICA DE TEATRU TVadrian pintea,adrian pintea roluri,ani bradea,cronica de teatru tv in revista tetrala radio,don carlos de schiller,dragoste la curtea regelui,eboli,fiesco,filip al II-lea,inchizitie,ion pavlescu in domingo don carlos,libertate,marchizul de posa simbol al libertatii,mircea așbulescu,poem dramatic,tvr
Cronică de teatru tv de ANI BRADEA Replica din titlu aparține lui Don Carlos, personajul istoric din poemul dramatic omonim al lui Friedrich Schiller. Poet și dramaturg german, Schiller reprezintă, în prima parte a creației sale, mișcarea Sturm und Drang (Furtună și avânt), curent romantic german care, în contextul frământărilor sociale din...