Dialoguri independente, rubrică de TUDOR SICOMAȘ

antonio tadeusz minca interviu revista teatrala radio

După ce am început periplul prin lumea teatrului independent românesc alături de actrița Delia Hriscu-Badea, una din reprezentantele vârstei medii din această zonă artistică, astăzi este momentul să ne întoarcem privirea spre tânăra generație actoricească, aflată la început de drum. Să vedem cum privește fenomenul teatral independent autohton Antonio Tadeusz Mincă.

Antonio Tadeusz Mincă. Foto Nicol Baciu

Antonio Tadeusz Mincă. Foto: Nicol Baciu

sigla rubricii dialoguri independenteTudor Sicomaş: Prietenii noștri sunt curioși să afle mai multe despre parcursul tău artistic de la început și până în prezent.

Antonio Tadeusz Mincă: Ca să începem chiar cu începutul, am intrat la Facultatea de Teatru a Universității ”Hyperion” în 2010. Apoi, am terminat în 2013, la clasa Mihai Mălaimare-Anamaria Pîslaru. Am avut norocul să lucrez într-un teatru chiar din anul I de facultate – am lucrat la Teatrul Masca din București. Apoi, am început colaborarea cu Teatrul de pe Lipscani. Și, între timp, am avut mai multe colaborări: Teatrul de Comedie, Teatrul Evreiesc de Stat, Opera Comică pentru Copii. Cam ăsta a fost parcursul până astăzi, când am decis, la un moment dat, că ar trebui să-mi înființez și o trupă cu care să putem avea spectacole, să mergem în țară, la festivaluri, să jucăm în București. Trupa se numește Teatrul de Pică.

T. S.: Spune-ne, te rog, ce (sau cine) te-a influențat să alegi teatrul?

A. T. M.: Greu de spus. Poate nu influențat e cuvântul potrivit. Pentru că, de fapt, ce m-a influențat… eu cred că mi-am dorit să fiu actor dintotdeauna. Nu-mi dau seama. De asta știu că, în mod normal, când copiii la grădiniță pe vremea aia spuneau că vor să fie aviatori sau astronauți, eu spuneam că vreau să fiu actor.

Antonio Tadeusz Minca (foto credit Nicol Baciu)

Fotografie de Nicol Baciu

T. S.: Spune-ne mai multe despre Teatrul de Pică și despre ce ai vrut și ce vrei să faci cu ajutorul acestei trupe.

A. T. M.: Trupa a apărut din nevoia mea de a juca mai mult și mai divers. La început, am fost o trupă de improvizație, apoi am decis să ne reprofilăm puțin și să începem să montăm spectacole de teatru. Am început să mergem la festivaluri. Deja Teatrul de Pică a împlinit, recent, 3 ani. Are o istorie destul de bună, de frumoasă. Avem câteva festivaluri la care am participat cu spectacolele noastre: Festivalul „Pledez pentru TINE(ri)” de la Piatra Neamț, StudFest de la Timișoara. Avem câteva producții, comedii și nu numai. Din toamnă, pregătim noi surprize pentru spectatorii noștri. Ne bazăm pe câteva premiere ale stagiunii 2017–2018. Rămâne să vedeți și să fiți alături de noi.

T. S.: Spune-ne care este viziunea ta în legătură cu teatrul independent din România. Are acesta un viitor?

Foto Mihaela Petre

Foto: Mihaela Petre

A. T. M.: Teatrul independent, în România, se dezvoltă foarte bine, cu fiecare zi care trece. Actorii își dau seama că viitorul este al teatrului independent. Și se dezvoltă foarte bine, foarte frumos, foarte armonios. De aceea, apar tot mai multe trupe. Pe noi, însă, concurența nu ne sperie, ci ne motivează. Trebuie să descoperim cât mai multe mijloace de expresie ale noii arte a spectacolului, pentru a ține publicul cât mai activ și mai numeros alături de noi. El trebuie atras tot timpul. Aș putea compara acest fenomen contemporan cu periplul commediei dell’arte din perioada ei de glorie, când actorii făceau foarte multe lucruri ca să-și atragă publicul. Și cel care era mai zgomotos, mai colorat, mai viu avea și succes. Practic, cred că asta trebuie să facă teatrul independent astăzi. Să iasă la suprafață și să se zbată ca să-și atragă secțiunea proprie de spectatori.

T. S.: În încheiere, spune-ne cum vezi tu, ca tânăr actor, contribuția teatrului independent la dezvoltarea carierei voastre, a tinerei generații.

A. T. M.: E greu. Bineînțeles, după cum am spus, teatrul independent a apărut din nevoia tinerilor actori de a juca. Trebuie să evoluăm și să acumulăm o experiență, să ne dezvoltăm prin acest tip de teatru, montând spectacole itinerante care să ne ajute, să ne rodeze pentru meseria asta. Să ajungem să avem un bagaj de personaje. Trebuie să învățăm să profităm de fiecare șansă pe care o primim, tocmai pentru a putea acumula experiență. Deși sună repetitiv, asta trebuie să se întâmple. Teatrul independent s-a născut din nevoia actorului tânăr care, din păcate, astăzi trece printr-o perioadă foarte grea. Din păcate, actorul tânăr trebuie să se bazeze pe un sistem mai puțin ortodox: ”Cine poate, oase roade”.

Tudor Sicomaș

Tudor Sicomaș

logo-revista-teatrala-radio

Alte articole de Tudor Sicomaș: O farsă cât se poate de reală, cronică de teatru 

Cea mai frumoasă pledoarie pentru libertate, cronică de teatru 

O jumătate de om… mai bună decât niciun om…, cronică de teatru

Imnul iubirii sau Cântec despre Anita, cronică de teatru

Ciocnirea titanilor, cronică de teatru

Spectacolul ca miracol, cronică de teatru

O metamorfoză personală, cronică de teatru

Revelaţii târzii. Mitologia faustică peste timp, cronică de teatru

Întoarcerea în timp sau Triumf asupra maturității, cronică de teatru

Legende în ploaie, cronică de balet

Revista Teatrală Radio, o platformă extrem de bine dezvoltată

Amintiri teatrale din 2016: Teatrul – colac de salvare, cronică de teatru

Șalom, nene Iancule!, cronică de teatru

Circul morții, cronică de teatru

Recitalul generațiilor, cronică de teatru

Un spectacol incomod, cronică de teatru

Brutalitatea zilei de azi, cronică de teatru

Doamna cu o mie de fețe

Magia copilăriei, cronică de teatru

Artă contra putere sau despre sclavii ideilor, cronică de teatru

Dulcea nostalgie amară a tinereții, cronică de teatru

Despre dragoste și artă, cronică de teatru

Copilărie regăsită, cronică de teatru

Delia Hriscu-Badea: ”Destinul actorului? Tocmai ni l-am luat în propriile mâini”, interviu

logo revista teatrala radioVezi: Arhiva rubricii Interviu 

costintuchilaDIALOGURI INDEPENDENTEAnamaria Pîslaru,antonio tadeusz minca,commedia dell'arte,Delia Hrișcu-Badea,festivalul pledez pentru tineri,hyperion,mihai mălaimare,Opera Comică pentru Copii,rubrica dialoguri independente tudor sicomaș,teatru independent,teatrul de comedie,teatrul de pică,teatrul evreiesc de stat,Teatrul Masca din București,tineri actori
Dialoguri independente, rubrică de TUDOR SICOMAȘ După ce am început periplul prin lumea teatrului independent românesc alături de actrița Delia Hriscu-Badea, una din reprezentantele vârstei medii din această zonă artistică, astăzi este momentul să ne întoarcem privirea spre tânăra generație actoricească, aflată la început de drum. Să vedem cum privește...