Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

emil boroghina doctor honoris causa

În dimineața zilei de 26 aprilie 2018, în Aula Regele Mihai I al României, Senatul Universității din Craiova i-a acordat domnului Emil Boroghină titlul de Doctor honoris causa al acestei prestigioase instituții. S-a întâmplat în timpul desfășurării celei de-a XI-a ediții a Festivalului Internațional Shakespeare, un festival prin care Craiova și Teatrul Național din oraș devin un pol viu al artei teatrale mondiale, iar numele României se aureolează de o pecete aparte. Un festival care își datorează și existența și excepționala amploare și faimă dobândite foarte repede după crearea lui în 1994, încât a ajuns să fie considerat drept cea mai valoroasă manifestări închinată marelui Will din afara spațiului cultural anglofon, acestui om neobosit de pasiune și de dăruire, de ardere personală care este Emil Boroghină – actor, societar de onoare al Teatrului craiovean, fost director al Teatrului Național ”Marin Sorescu”, director fondator al Festivalului Shakespeare din Craiova, președintele Fundației craiovene Shakespeare și vicepreședinte al Fundației Europene de festivaluri Shakespeare.

emil boroghina-foto Florin CHIREA

Emil Boroghină. Fotografie de Florin Chirea

Într-un concentrat laudatio, directorul Departamentului de artă teatrală din cadrul Universității craiovene, Alexandru Boureanu, totodată managerul de astăzi al Teatrului Național ”Marin Sorescu”, a subliniat meritele și realizările excepționale ale lui Emil Boroghină, merite pe care domnia sa le poartă întotdeauna fără orice urmă de afectare iar, vorbind despre realizări, îi simți și mai multa osârdie de a dărui, de a face, de a construi. Cu o modestie care este o constantă regală a firii sale și care, în mod evident, nu l-a părăsit înecată de emoția imensă nici când un amfiteatru întreg – eminenți reprezentanți ai Universității, invitații de marcă ai festivalului, mari personalități ale lumii teatrale și străluciți exegeți ai operei shakespeariene din peste zece țări, studenți, actori – l-au ovaționat acum în repetate rânduri, în picioare. Acest fiu al Olteniei, născut în urmă cu 78 de ani la malul Dunării, de peste cinci decenii și-a confundat destinul cu destinul Craiovei, iar distincția de acum vine să se adauge recunoașterii obștești pentru contribuția domniei sale, ca om de teatru complex, la faima mondială a orașului care l-a recunoscut deja cetățean de onoare al lui. O ”modestie obsesională” o numea criticul de teatru George Banu, invitat ca, alături de mai tânărul dar deopotrivă valoros critic de teatru Octavian Saiu, să completeze noi fațete ale unui laudatio mai amplu pe care îl impune personalitatea plurivalentă a celui omagiat prin înaltul titlu onorific – primul în calitate de coleg de generație, celălalt ca reprezentant al unor generații care au beneficiat de sprijinul remarcabil al directorului de festival și de teatru. Ne-am reamintit, iar câțiva dintre cei prezenți în aula mare au retrăit ca părtași, izbutințe din anii în care despre Teatrul Național din Craiova condus de Emil Boroghină (1988–2000) se vorbea pe toate continentele ca despre unul dintre cele mai importante teatre din Europa răsăriteană, când, prin spectacolele lui Silviu Purcărete acesta a fost invitat la aproape toate marile festivaluri teatrale din întreaga lume, între care cele din Edinburgh, Avignon,Tokio, Seul, Singapore, New York, Montréal, Paris, Londra etc. – o sută de turnee, 12 premii internaționale, între care la loc de frunte cele acordate unor spectacole de excepție, demne de neuitare, precum ”Ubu rex. Cu scene din Macbeth”, ”Titus Andronicus”, ”Phaedra”, alăturându-se altor numeroase premii naționale. Prin Festivalul Shakespeare, festival de aleasă ținută artistică și culturală, multe dintre cele mai importante companii teatrale și mulți dintre cei mai apreciați directori de scenă din toată lumea au fost și sunt oaspeții scenei craiovene, de cele mai multe ori într-o vecinătate incredibilă, rară, ca rod al strădaniilor și preocupării fondatorului său mereu neobosit de a-l vedea la parametrii excelenței. În contextul lui, prin sesiuni de comunicări și de cercetare, la Craiova se adună deopotrivă laolaltă distinse personalități ale shakespearologiei și ale criticii mondiale, iar Universitatea din oraș și-a lărgit propria arie a conlucrărilor științifice internaționale.

festivalull shakespeare

Invitat el însuși să se adreseze asistenței, dl. Emil Boroghină, proaspăt investit cu titlul onorific, nu a uitat să-i evoce pe colegii săi de generație alături de care ”a scris o pagină importantă a teatrului craiovean”, să amintească alți colaboratorii de marcă pe care a reușit să îi aducă în Bănie spre creșterea valorică și faima instituției în fruntea căreia s-a aflat timp de 12 ani, precum regizorii Vlad Mugur, Aureliu Manea, Tompa Gábor, Mihai Măniuțiu, să-și exprime bucuria recunoașterii naționale și internaționale ale câștigurilor acestui Festival început ca o manifestare din trei în trei ani și care, devenit bienal, a reușit și o focalizare excepțională a caracterului său tematic prin impunerea unor idei călăuzitoare cât se poate de edificatoare și de benefice pentru statutul lui valoric la nivel planetar. Și ne referim, bunăoară, la generice precum Constelația Hamlet (pentru ediția din 2010 dedicată în întregime capodoperei shakespeariene, una dintre cele mai izbutite în pofida neîncrederii multora), la cele din anii omagiali Shakespeare – Shakespeare al tuturor (2014), Shakespeare pentru eternitate (2016), ori la cel de acum, Planeta Shakespeare, care exprimă existența și dialogul pe afișul festivalului a unor producții teatrale din toate continentele. Și a ținut să rememoreze etapele unei legături tot mai strânse între teatru și universul academic al orașului, începând cu spectacolele de poezie sau de teatru realizate cu studenții filologi cu mulți ani în urmă, până la demersurile susținute de domnia sa în ideea că orașul care în anii ’90 avea cel mai bun teatru din România merita și o școală de teatru. Iar, odată creată, acestei catedre de teatru i-a deschis porțile studioului ori ale bibliotecii Naționalului pe care îl conducea. Deschizând astfel o cale urmată și astăzi când Naționalul rămâne o scenă larg primitoare pentru absolvenții Departamentului de artă teatrală de la Universitatea din Craiova. Așa încât, tocmai în contextul acestei ceremonii, a fost întâmpinat cu imensă satisfacție anunțul domnului rector, prof. univ. dr. Cezar Spânu, referitor la acțiuni avansate pentru ca Departamentul de teatru craiovean să capete statul de facultate de teatru.

Emil-boroghina-si-shakespeare

Prin datul ocupației mele de jurnalist cultural, am asistat la multe ceremonii de premiere generate în semn de prețuire a unor valori. Chiar la acordarea unora dintre numeroasele premii pe care dl. Emil Boroghină le-a primit de-a lungul timpului ca o recunoaștere a realizărilor sale de excepție, peste douăzeci și cinci de premii, între care premiile pentru cel mai bun director de teatru, pentru manageriat, pentru configurația de excepție a unor ediții ale Festivalului Shakespeare acordate de UNITER, de AICT – secția română, de British Council, Premiul ”Marin Sorescu” acordat de Academia Română ori Premiul pentru cea mai importantă personalitate a teatrului românesc. De foarte puține ori însă mi-a fost dat să mă aflu, contopită complet, într-o efuziune, cu putere dezlănțuită, nu doar de uriașă apreciere și de stimă, ci chiar de imensă expresie de iubire. Văzându-l tulburat pe el însuși, ca niciodată, mi-am adus aminte de acel scriitor francez care, purtat pe brațe de admiratori, s-a simțit literalmente copleșit de dragostea lor. Da, oamenii îl iubesc pe acest om, Emil Boroghină, care, cu firesc, naturalețe și simplitate profundă parcă pogorând din alte sfere, a dat nenumărate semne care au arătat că încurajează cu convingere studenții artiști sau teatrologi, prin programe coerente și eficiente, că iubește necondiționat actorul și are considerație pentru critici și cercetători, că se dedică fără menajamente personale, cu o generozitate nepereche, teatrului. Teatrului cu majuscule de foc.

La mulți ani, Emil Boroghină! îi spunem și noi, așa cum i-au cântat, nu puțini cu o lacrimă de preaplinul emoției în colțul ochilor, cei prezenți acolo în aula mare a Universității din Craiova.

logo-revista-teatrala-radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

Bambi a venit la… Țăndărică, cronică de teatru

Eliza Noemi Judeu: ”M-a atras în primul rând tipul de limbaj abordat de Matei Vișniec în «Țara lui Gufi»”, interviu

Teatrul ”Nottara” – ”100 de ani împreună”, cronică de teatru

Ziua porților deschise la Teatrul de Artă din București

Festivalul Național de Teatru și lumea (artistică), cronică de festival

”Visul unei nopți de iarnă” – o nouă premieră la TVR, cronică de teatru tv

Radu Afrim revine pe scena de la Piatra Neamț, cronică de teatru

Gabi Popescu: ”Dorința mea legitimă este ca despre Teatrul Municipal «Ariel» să se vorbească în curând ca despre un teatru de artă”, interviu

”Împăratul muștelor”, un demers artistic binevenit la Teatrul ”Excelsior”, cronică de teatru

Caruselul vieții, cronică de teatru

Moștenirea lui Cristian Munteanu

Mc Ranin: ”Obiectivul meu este fericirea spectatorului și a artistului”, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Tartuffe» în cheie modernă”, interviu

Moștenirea Löwendal

Doru Mareș despre festivalul ”Bacău Fest Monodrame” 2018, interviu

Scena.ro – la 10 ani de la înființare

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALdoctor honoris causa,emil boroghină,Festivalul ShakespeareCraiova,mariana ciolan
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN În dimineața zilei de 26 aprilie 2018, în Aula Regele Mihai I al României, Senatul Universității din Craiova i-a acordat domnului Emil Boroghină titlul de Doctor honoris causa al acestei prestigioase instituții. S-a întâmplat în timpul desfășurării celei de-a XI-a ediții a Festivalului Internațional...