Cronică de teatru radiofonic de RĂZVANA NIȚĂ

cronica de teatru radiofonic petitoarea thornton wilder razvana nita

Peţitoarea de Thornton Wilder. Regia artistică: Constantin Dinischiotu. Înregistrare din anul 1994

sigla cronica de teatru radiofonicRomancierul şi dramaturgul american Thornton Wilder se află printre privilegiaţii laureaţi de mai multe ori cu Premiul Pulitzer, respectiv de trei ori – o dată pentru romanul The Bridge of San Luis Rey şi, mai apoi pentru două piese de teatru – Our Town şi The Skin of Our Teeth. De asemenea, Wilder a primit distincţia americană „National Book Award” pentru romanul The Eighth Day.

thornton wilder

Thornton Wilder

Peţitoarea (titlu original The Matchmaker) este o farsă având ca temă conflictul între dragoste şi bani şi drept protagonistă pe Dolly Gallagher Levi, o nestăpânită făcătoare şi desfăcătoare de jocuri de amor şi partide profitabile. De altfel, personajul a inspirat celebrul musical de pe Broadway, Hello Dolly. Prin „maşinaţiunile” subtile ale profesionistei Dolly, mai multe cupluri, iniţial nepotrivite sunt aduse în cele din urmă împreună pentru a-şi găsi fericirea și împlinirea în New York-ul secolului XIX.

thornton wilder hello dolly petitoarea

Pe scurt, un unchi nu îşi lasă nepoata să se căsătorească cu tânărul pe care îl iubeşte. („Răspund de tine de când aveai cinci ani şi n-o să te dau pe mâna unui om care, după ce că e necopt, mai e şi artist”). Peţitoarea noastră se va ocupa de această „problemă” dar şi de tot neprevăzutul care va apărea pe parcurs. Fără un efort prea mare, va rezolva alte două cupluri şi la final, ea însăşi se va căsători cu unchiul milionar, în legătură cu care mărturisise din capul locului: „Nu e un monstru, e numai o fiară care poate fi îmblânzită de o femeie. Dar îi trebuie o dresoare bună.”

constantin-dinischiotu

Constantin Dinischiotu

Uzând de toate formulele comice – travesti, qui pro quo, comic de limbaj sau de situaţie – piesa pusă „în undă” de Constantin Dinischiotu prilejuieşte unor actori de anvergură, în roluri pe emploi, întâlnirea cu partituri suculente, bogate, extrem de ofertante. Eugen Cristea, Adina Popescu, Damian Crâşmaru, Jeanine Stavarache, dar mai ales Şerban Cellea, Petre Lupu, Camelia Zorlescu şi Monica Ghiuţă fac un adevărat tur de forţă, un galop consistent ce le valorifică diversitatea de mijloace şi autentica disponibilitate ludică.

carmen-stanescu

Carmen Stănescu

Evident protagonistei i se cuvine o menţiune aparte. Carmen Stănescu reuşeşte un personaj puternic, bine desenat, riguros abordat, o explozie de treceri dintr-o tonalitate în alta, o muzicalitate impresionantă asemenea unui foc de artificii, un talent unic, desăvârşit. În interpretarea ei, Dolly este deopotrivă greu de stăpânit, tumultoasă, impetuoasă, vitală, dar şi nostalgică, uşor melancolică. După cum singură se defineşte: „o agenţie matrimonială ambulantă. Averea mea – poşeta asta în care se află toate sufletele singure ale New York-ului […] Iar de sfaturi e doldora. E plină de speranţe, de vise, de iluzii.”

Dincolo de latura ei evident amuzantă, Peţitoarea este un bun exemplu de aventură radiofonică izbutită.

Peţitoarea de Thornton Wilder. Adaptare radiofonică de Mircea Popescu. Regia artistică: Constantin Dinischiotu. În distribuţie: Damian Crâşmaru, Carmen Stănescu, Şerban Cellea, Petre Lupu, Eugen Cristea, Adina Popescu, Camelia Zorlescu, Jeanine Stavarache, Monica Ghiuţă, Julieta Strâmbeanu, Cristina Deleanu, Dan Damian, Mitică Popescu, Radu Panamarenco, Sorin Gheorghiu. Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală: Simona Tudor. Regia tehnică: ing. Manuela Popescu. Înregistrare din anul 1994. Redifuzată joi, 21 august 2014, ora 19.00, la Radio România Cultural și sâmbătă, 23 august 2014, ora 13.30, la Radio România Internațional.

Avem un fix: mobilul – la rubrica „Spectator, ca la teatru

Locuri de onoare – la rubrica „Spectator, ca la teatru”

Din seria „Sanchi Food”: Covrigul – la rubrica „Spectator, ca la teatru”

costintuchilaCRONICA DE TEATRU RADIOFONICadina popescu,agentie matrimoniala,carmen stănescu dolly pețitoarea,constantin dinischiotu,cronica de teatru radiofonic rtr,Damian Crâșmaru,eugen cristea,farsă americană,fiară. petre lupu,hello dolly,jeanine stavarache,monstru,new york,radio,răzvana niță,regizori de teatru radiofonic,The Matchmaker,thornton wilder,tnr
Cronică de teatru radiofonic de RĂZVANA NIȚĂ Peţitoarea de Thornton Wilder. Regia artistică: Constantin Dinischiotu. Înregistrare din anul 1994  Romancierul şi dramaturgul american Thornton Wilder se află printre privilegiaţii laureaţi de mai multe ori cu Premiul Pulitzer, respectiv de trei ori – o dată pentru romanul The Bridge of San Luis...