Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

cronică de festival bacau-fest-monodrame

Între 21 şi 26 aprilie 2017, la Bacău a avut loc un nou festival în organizarea Teatrului Municipal ”Bacovia” cu sprijinul forurilor locale. Centrat în primul rând pe actor, pe aptitudinile interpretative, pe puterea lui singulară de a genera emoţia în scenă, în trăirile publicului, festivalul, iniţial lansat înainte de ’89 ca ”Gala recitalurilor dramatice”, a fost reluat în urmă cu doisprezece ani cu titulatura ”Gala Star”, spre a se sublinia deschiderile către orice gen de ”show” cu un singur interpret. Iar acum, sub directoratul actriţei Eliza Noemi Judeu, păstrând acelaşi scop, de a pune în valoare arta actorului, festivalul dobândeşte şi menirea de ”a oferi o identitate clară” în ansamblul unui demers de ”reconstrucţie a unui teatru”, cum precizează domnia sa. Întreprindere care vizează şi atragerea unui public mai numeros şi mai divers. Aşa încât pilonul tradiţional, principal al manifestării: concursul de recitaluri dramatice (de monodrame) a fost dublat nu numai de tradiționale recitaluri extraordinare – cum au fost cel din deschidere, Béranger, inspirat din teatrul lui Eugène Ionesco şi susţinut cu o vibrantă încărcătură afectivă şi intelectuală de către Emil Boroghină, sau cortina finală cu un Florin Piersic jr., inventiv şi mereu seducător, jonglând cu dezinvoltură cu textul lui Duncan McMillan intitulat O mie de motive şi cu imaginaţia dezinhibată a publicului –, ci şi de spectacole mai elaborate, cu unul sau mai mulţi interpreţi. Alături de un pasionat public băcăuan, am putut aplauda astfel excepţionalul spectacol cu The Sunset Limited, nominalizat şi la premiile UNITER, în viziunea regizorală a… focşănenilor Andrei şi Andreea Grosu, creatorii valorosului centru teatral UnTeatru unde a fost produs, sau un alt spectacol bucureştean, mai nou, realizat la Arcub, Obsesii, în  regia lui Yannis Paraskevopoulos (Grecia), cu Cerasela Iosifescu într-o izbutită creaţie a personajului, o femeie maniaco-depresivă, actriţa punând deopotrivă nuanţat şi tulburător în valoare temele copleşitoare legate de feminitate în ipostazele relaţiei mamă-fiică.

ursul teatrul constanta

Dana Dumitrescu şi Marius Bodochi în ”Ursul” de A. P. Cehov, Teatrul de Stat din Constanța

Alături de această dramaturgie contemporană, publicului de festival i-a fost deschisă o generoasă breşă către repertoriul universal, prin spectacolul cu Medeea, inspirat de destinul tragic al eroinei antice, adus de la Teatrul ”Al. Davila” din Piteşti de actriţa Luminiţa Borta în dublă calitate, de interpretă şi de regizor, şi prin producţia Teatrului de Stat din Constanţa cu Ursul, după Anton Pavlovici Cehov, unde cele două personaje sunt întrupate cu dăruire exemplară de actorii Dana Dumitrescu şi Marius Bodochi, sub bagheta regizorului Felix Alexa. În sfârşit, dar deloc în cele din urmă, de o caldă primire a publicului a beneficiat recenta premieră de la Teatrul Naţional ”Vasile Alecsandri” din Iaşi cu Povestea păsării fără cuib, în regia lui Iris Spiridon, unde protagonista, tânăra şi promiţătoarea actriţă Ada Lupu, este totodată semnatara textului, premiat anul trecut chiar la Bacău, în cadrul acestui festival, la secţiunea-concurs de monodrame. ”Un festival se adresează în primul rând publicului din spaţiul în care există teatrul respectiv, or, nu era drept pentru ei să vadă numai spectacole cu un singur actor, important era să deschidem plaja şi către spectacolele mai complexe, din acest punct de vedere, al reprezentării pe scenă” , preciza Doru Mareş, secretar literar al teatrului băcăuan.

amphitiron 38 imagine spectacol

”Amphitrion 38” de Jean Giraudoux, regia: Horia Suru. Teatrul Municipal ”Bacovia” din Bacău

Spre folosul şi, desigur încântarea oaspeţilor festivalului, oameni de teatru veniţi din toate colţurile ţării, critici sau directori de teatre, festinul artistic băcăuan a fost sporit de propria contribuţie a teatrului-gazdă. Personal am revăzut cu bucurie plenară de spectator Amphitrion 38 de Jean Giraudoux, care, pus în scenă de băcăuanul Horia Suru, a inaugurat actuala stagiune la Teatrul Municipal ”Bacovia”, spectacol în care evoluează cu reală ambiţie şi certe reuşite câţiva actori ai trupei, printre ei, în rolul de prim-plan al lui Jupiter, Bogdan Matei, acela care cu o neobosită fantezie pe parcursul zilelor de festival băcăuan se reinventează de mai mulţi ani în te miri ce personaj din viaţa civilă sau din teatru spre a ne deschide porţile sufletului şi a ne pregăti pentru marea întâlnire cu scena şi miracolul ei aproape înaintea fiecărei reprezentaţii din concurs sau hors-concours. Sub aceeaşi emblemă a Teatrului ”Bacovia”, am mai remarcat în festival prezenţa actorilor Denise Ababei şi Ştefan Hagimă.

Şi anul acesta, spun organizatorii festivalului,  pe adresa  secţiunii de concurs au sosit numeroase propuneri. Au fost reţinute doar şase. Fapt criticat de unii, cum că ar fi prea puţin, că s-ar dilua scopul festivalului. În opinia mea, însă, a fost o decizie inspirată pentru că astfel s-au putut da respiraţia potrivită fiecărui recital, răgazul de a savura pe îndelete actul artistic, fără să alergăm nebuneşte, juriu şi invitaţi,  de la o sală la alta, la recitalurile care, în anii precedenţi,  se  desfăşurau de nu puţine ori, unul în buza celuilalt spre a încăpea în zilele festivalului. S-a pus astfel mai bine în lumină chiar atractivitatea pentru publicul larg al acestui gen, monodrama, ceea ce era deja evident de-a lungul precedentelor ediţii, grație multor talente care s-au impus aici, căci, este indubitabil, concursul de recitaluri de la Bacău constituie una dintre rampele importante de lansare pe piaţa teatrală din ţară a actorilor aflaţi încă pe parcursul formării şi acumulărilor în carieră. Dacă la început nu a existat o limită de vârstă pentru concurenţi şi au stat aliniaţi la aceelaşi… start aspirând la marele trofeu debutanţi și veritabili maeştri, acum vârsta concurenţilor nu trebuie să depăşească 40 de ani. ”Am păstrat doar şase actori anul acesta în secţiunea competitivă a festivalului, a precizat Doru Mareș, selecționerul festivalului, dar ei sunt deja nişte nume… în aşa fel încât oferta pentru juriu şi pentru spectatori să fie nu numai de sondare a unor voci noi, dar şi de confirmare a unor voci proaspete, nişte dovezi scenice absolut pertinente.” Deziderat ce ni s-a părut a se fi  împlinit. Pe scena mare a teatrului, într-un pub din oraş și în fosta sală a restaurantului din Complexul ”Decebal”, cartierul general al festivalierilor, au evoluat cu profesionalism  şi evidentă dăruire Ali Deac de la Teatrul Naţional ”Radu Stanca” din Sibiu (20 noiembrie, după Lars Noren, regia: Eugen Jebeleanu), Andreea Darie cu o producție independentă la Teatrul 7 din Iași (Două piese cu o femeie, după Franz Xaver Kroetz, regia: Ion Mircioagă), Iulia Valentina Verdeș de la Teatrul ”Ariel” din Râmnicu Vâlcea (Before breakfast, după Eugene O’Neill, regia: Constantin Florescu), Simona Codreanu cu un proiect independent din Târgu Mureș (Gări înlăcrimate, colaj după texte cehoviene, regia: Nicoleta Dănăilă), Alex Buescu cu o producție de la Teatrul Luni (Opiniile unui clovn, adaptare proprie după Heinrich Böll, regia: Anca Maria Colțeanu) și Valentina Zaharia care a interpretat Venus şi Adonis, după William Shakespeare (producţie a Teatrului Mignon, în regia Ioanei Petre).

Valentina Zaharia in recital Foto alin leanca

Valentina Zaharia. Foto: Alin Leancă

Cred că este meritul tuturor acestor actori că am asistat la o ediţie de festival reuşită, cu ridicat nivel sub raport artistic, cu o paletă largă din dramaturgia lumii, dar este deopotrivă meritul selecţiei care nu a făcut rabat de la exigenţele actului scenic, vizând performanţa autentică. Oricare dintre interpreţii numiţi aici a dovedit calităţi care l-ar fi putut ridica pe podiumul de premiere. L-a cucerit Valentina Zaharia. În ochii juriului de festival format din criticul de teatru Carmen Mihalache, reputat om de cultură din Bacău, minunatul actor şi profesor clujean Miklos Bács şi Mentor Zymberaj, directorul festivalului MonoAkt din Kosovo, cred că au primat inteligenţa rostirii versului shakespearian, concentrarea expresiei, dezinvoltura evoluției sale, aflarea unui bun ritm al reprezentaţiei, adaptate ”fără decorul şi costumele Andradei Chiriac” la acel mediu căruia i-a imprimat fiorul tainic al teatrului în pofida unor bruiaje de la început. A reușit o deplină comunicare cu publicul care a urmărit-o absorbit de jocul subtil propus de actriţă, cu tensionată gradaţie şi dramatism, pentru încleştarea ”pe viaţă şi pe moarte” între cele două făpturi simbolice şi metaforice din text cărora le-a conferit deopotrivă clocot de carne şi sânge, pe acompaniament de chitară clasică. Trofeul obținut acum la Bacău îi îmbogățește palmaresul actriței care în actuala stagiune poate fi văzută pe scena Naţionalului bucureştean, la Teatrul de Comedie şi are mai multe colaborări în teatrele particulare din Capitală.  Ea a fost şi ”preferata” liceenilor băcăuani care i-au acordat premiul onorific ”Ştefan Iordache”. Iar Premiul ”Actori pentru actor” pe care îl acordă trupa teatrului organizator al festivalului a fost cucerit de Simona Codreanu.

simona codreanu in recital

Simona Codreanu. Foto: Alin Leancă

Ajuns la a IV-a ediție, concursul de dramaturgie cu piese pentru un singur interpret, s-a desfășurat și anul acesta în parelel cu festivalul  derulat pe scenă. Cele trei monodrame câștigătoare în aprecierea juriului format din criticii de teatru Monica Andronescu, Doru Mareș și actrița Ada Lupu au fost citite de actorii băcăuani, în matineu, în fața invitaților festivalului: Crocodil de Elise Wilk (Premiul I), Din însemnările unui colecționar de nori de Călin Ciobotari (Premiul II), Mata Hari de Crista Bilciu  (Premiul III).

Cortina a căzut peste ediția din 2017 a Bacău Fest-Monodrame, dar deja organizatorii se gândesc la unele schimbări pentru anii ce vin. Directoarea teatrului, actrița Elise Noemi Judeu, ne mărturisea că ar fi tentată ca pe viitor să se cuprindă toate spectacolele din festival sub semnul competiției. Oricum va fi, un lucru este sigur: pentru organizatori rămâne neștirbită preocuparea de  a se asigura o ținută exemplară a festivalului care a fost și este un brand cultural de Bacău.

 Vezi și: Arhiva Teatrul „Bacovia”

Îndumnezeite clipe de teatru ionescian, cronica rolului de Ion Parhon

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

logo-revista-teatrala-radio3Vezi și:  Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALada lupu,Bacău Fest-Monodrame,Before Breakfast,felix alexa,marius bodochi,Povestea păsării fără cuib,Simona Codreanu,teatrul bacovia bacau,teatrul de comedie,Teatrul ”Al. Davila” din Piteşti,valentina zaharia,venus si adonis,Yannis Paraskevopoulos,”Ursul” de A. P. Cehov
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Între 21 şi 26 aprilie 2017, la Bacău a avut loc un nou festival în organizarea Teatrului Municipal ”Bacovia” cu sprijinul forurilor locale. Centrat în primul rând pe actor, pe aptitudinile interpretative, pe puterea lui singulară de a genera emoţia în scenă, în trăirile...