Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN

cronica de teatru bambi mariana ciolan

Gingașul pui de căprioară Bambi a încântat generații după generații de copii grație filmului de desene animate produs în anul 1942, în regia lui David Hand. Acum apare mult mai rar în programele video ale celor mici, dar personajul nu contenește să producă aceeași seducție irepresibilă. Și cum să nu te lași învăluit de empatie trăind alături de puiul fragil lecția atât de dură dar fundamentală a pădurii? Dar iată personajul sinonim cu însăși drăgălășenia copilăriei a reapărut în acest sfârșit de toamnă la Festivalul Internațional al Teatrului Contemporan de Animație ImPuls, organizat și găzduit de Teatrul „Țăndărică”. Nu ca un erou de desen animat, nici sub chipul unei păpuși. Întreaga lume a pădurii în care micul Bambi se naște din frumoșii lui părinți, Mama ciuta și Bătrânul prinț, unde învață să descifreze lumea, să respecte și să se impună prin calitățile lui, află ce este prietenia sau groaza în fața dușmanului tuturor animalelor, adică omul cu pușca, descoperă ce sunt alteritatea și întrajutorarea laolaltă cu celelalte viețuitoare și trăiește revelațiile fiecărei vârste. Este vorba de spectacolul produs la Teatrul Excelsior din Capitală în 2016. Da, în această ediție, festivalul de o remarcabilă deschidere a cuprins în programul gândit pentru copii, adolescenți și adulți și unele spectacole realizate exclusiv cu actori. Din această ultimă categorie, am apreciat foarte mult, de pildă, din câte am reușit să văd în festival, reprezentația polonezilor cu ”Klasse Klasse”, un spectacol nonverbal pentru adulți, în care interpreții întruchipau personajele cu o remarcabilă expresivitate corporală și măști supradimensionate ce le acopereau capul. Cât despre ”Bambi”, m-am bucurat să îl regăsesc pe afișul ImPuls pentru că îl socotesc o minunată bijuterie scenică, așa l-am perceput la premieră, pentru că la teatrul care l-a produs se joacă destul de rar și cred că e bine să se bucure tot mai mulți spectatori de el. Un regret echivalent, poate, cu un reproș ar fi că o parte din publicul prezent în sală nu a fost avertizat că această producție se adresează copiilor mai… măricei.

bambi-1

Spectacolul ”Bambi” a fost creat de o echipă artistică mult iubită chiar aici la ”Țăndărică”, unde a lăsat o vie marcă de profesionalism prin spectacolul de păpuși cu ”Muzicanții din Bremen”, mult jucat prin țară și prin lume, multipremiat și foarte apreciat de spectatorii de toate vârstele. Părinți de copil fiind și mai ales cu sufletul din care nu a s-a șters amprenta copilăriei, cum lasă să înțelegem și unele spectacole realizate anterior, cuplul de creatori Ema Stere–Attila Vizauer, dramaturg și, respectiv, regizor, au abordat într-un demers creator comun la Teatrul Excelsior această poveste cu o comprehensiune pe care numai dăruirea sinceră o poate provoca.

bambi-5

Autoarea scenariului face un pas important și merge la sursa poveștii cunoscute astăzi în toată lumea, adică la scrierea lui Felix Salten din care s-a inspirat producția de animație Walt Disney, care a făcut personajul celebru. Este vorba de romanul omonim, ”Bambi sau Viața în pădure”, apărut în 1923 și tradus ulterior în mai multe limbi. Demersul său se dovedește benefic pentru inspirația echipei lor sudate, în care alături de cei doi apar coregrafa Vava Ștefănescu și compozitorul Ioan Gyuri Pascu (cred că a fost ultimul spectacol de teatru pentru care a realizat coloana sonoră). Li s-au alăturat scenograful Viaceslav Vutcariov, care a făcut decorul simplu, dar sugestiv și funcțional, și Claudia Castrase, creatoarea costumelor. Directorul de scenă Attila Vizauer mărturisea cu ocazia premierei: ”Când mă aflam în căutarea unei chei regizorale pentru montarea spectacolului Bambi, am avut o revelație și îi mulțumesc minunatei coregrafe Vava Ștefănescu. Prin bogăția și frumusețea atelierelor de mișcare pe care le-a realizat, a provocat această clipă de inspirație. Am hotărât că vom prezenta aventura micuțului pui de cerb, a întregii păduri și a tuturor viețuitoarelor sale, povestind despre noi, cu trupurile actorilor, cu sentimentele noastre, cu adevărurile noastre omenești.” Cei 21 de interpreți (unii în roluri pe care le schimbă între ei) scriu într-adevăr cu însuflețire această poveste prin trupurile lor. Fascinanta coregrafă i-a dus pe actorii pregătiți pentru dramă dar cu reale disponibilități pentru gestual către o corporalitate foarte grăitoare, înfățișând stări, trăiri prin sugestii de comportament al necuvântătoarelor. Ei sunt totodată copacii sub adierea vântului sau ropotul furtunii și sugerează tot exotismul pădurii, bogăția de culori și sunete, fiorul învăluit de mistere, realitățile fizice cu delicatețe descrise și regulile morale pe care acestea le impun. Interpreții sunt reverberația unor impulsuri sonore ca învăluiri discrete și creatoare de atmosferă, parte esențială în universul osmotic al spectacolului. Iar cele două-trei momente cântate nu fac decât să se alinieze acestei rafinate și elevate discreții a muzicii, cu adevărat ”o voce complementară ce ajută la spunerea unei povești”, cum nota compozitorul în caietul-program. Replicile, puține, fundamentale, esențiale pentru conturarea poveștii și a înțelesurilor ei, sunt învăluite în candoarea provocată de bucuria simplă a lucrurilor mărunte care alcătuiesc viața zi cu zi sau, dimpotrivă, vibrează de groaza terifiantă sub suflarea tragismului profund al întâmplărilor decise de inexorabilul destin.

bambi-7

În îmbinarea reușită a palierelor auditiv și vizual, a planurilor real și metaforic, narativ și poetic, bogăția temelor din spectacol capătă pregnanță dar și limpezime și o transparență care nu poate să facă decât bine publicului-țintă al acestui spectacol (copiii între cinci și doisprezece ani, conform afișului), dar reconfortant pentru spectatorul de orice vârstă. Spectacolul are și gingășie și tensiune, este omogen și bine ritmat în alternanța registrelor afective, dezvoltă o energie benefică. Nu puține sunt momentele de umor subtil și delicat în acest construct scenic, așa că spectatorii festivalului au plecat acasă nu doar cu imaginea delicată, fremătătoare a lui Bambi copil (Mădălina Ignat) sau a Falinei copil (Cristiana Ioniță), cu alura acestor personaje la vârsta primilor fiori ai iubirii în scene de un lirim suav (Dumitru Georgescu, respectiv, Lia Gherman), dar interpreții le-au dat șansa de a păstra cu sine o vreme ghidușiile micuțului Gobo (Ștefania Dumitru), hârjoneala ciorilor (Alina Dumitrelea, Alexandra Stroe), vioiciunea Făzăniței (Anca Florescu), insistența Coțofanei (Andreea C. Hristu) și năstrușniciile Veveriței (Cosmina Dobrotă), glumele care cad mereu ca nuca-n perete ale Bufniței (Meda Topârceanu). Nuanțând trăirile complexe ale celor două mame-ciute, le-am văzut pe Ana-Maria Irimia și Andrada Fuscaș, iar rolul Bătrânului prinț, majestuos, impunător, în fulgurantele apariții este întruchipat de Oliver Toderiță. Alături de ei au completat paleta personajelor animale sau vegetale din această fabulă emoționantă Robert Radoveneanu (Gobo mare), Dan Clucinschi (Cerb 1), Eugeniu Cozma (Rono), Ana Turoș (o căprioară), Dragoș Spahiu (Cerb 2). Într-un spectacol de o modernitate asumată, intrinsecă.

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronica de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICA DE TEATRUattila vizauer,Bambi,cronică de teatru rtr,Dan Clucinschi,ema stere,Felix Salten,Festivalul Internaţional al Teatrului Contemporan de Animaţie ImPuls,ioan gyuri pascu,mariana ciolan,teatrul excelsior,vava stefanescu
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN Gingașul pui de căprioară Bambi a încântat generații după generații de copii grație filmului de desene animate produs în anul 1942, în regia lui David Hand. Acum apare mult mai rar în programele video ale celor mici, dar personajul nu contenește să producă aceeași...