clasa nostra spectacol unatc cronica de teatru

Clasa noastră

În seara de 7 martie 2014, fiecare spectator a putut fi parte dintr-un tot organic care trăia intens. Final, transfigurare, aplauze sincere!

Teatrul Foarte Mic este chiar foarte mic! Dar perfect pentru teatru dacă știi cum să-ți folosești spațiul. O întrebuințare inteligentă a acestui spațiu este dată de spectacolul Clasa noastră – Poveste în XIV lecții prin includerea lui în proiectul „Best of UNATC”. Atmosfera apăsătoare, căldura datorată spațiului foarte mic în care erau înghesuite multe suflete este în acord cu atmosfera dorită de spectacolul în discuție.

clasa noastra maria seiculescu

Acesta pare o confesiune și, pentru a-și atinge scopul, sala Teatrului Foarte Mic pare a fi potrivită. Mai mult, își propune să transmită foarte multe emoții și reușește („O scenă foarte mare sau înaltă, de tip italian de exemplu, deteriorează şi gândul iniţial al proiectului şi percepţia, înţelegerea publicului”, Simona Măicănescu, „diriginta clasei” sau actorul-regizor, coordonator al proiectului.)

best of unatc clasa noastra

Clasa noastră… propune o poveste ce parcurge istoria Poloniei pe o perioadă de 70 ani. Polonezii liberi intră în comunism, apoi în nazism pentru ca în final să redevină liberi. Dar ce înseamnă să fii din nou liber după atâția ani de teroare? Dramaturgul polonez, Tadeusz Slobodzianek, alege un caz particular pentru a scrie această piesă de teatru: masacrul de la Jedwabne (pentru care primește Premiul Nike în 2010). Totul ia formă prin ochii unor tineri, încă elevi, colegi de clasă, prea fragezi pentru ceea ce le pregătește viața. „Clasa noastră” odată unită, începe să se destrame. Dacă însă condițiile „jocului” politic sunt stabilite, rămâne doar să alegi soluția cea mai bună pentru tine ca ființă umană. Dar orice variantă ai alege ai de pierdut. Ce este omul? De ce există? Cum am reacționa noi în situațiile prezentate?

Atmosferă, impact, poveste, problematici… checked! Dar ce se întâmplă pe scenă?

clasa noastra productie unatc teatrul foarte mic

Actrița Simona Măicănescu este „diriginta clasei” și cea care a coordonat proiectul de licență al unor tineri studenți în anul III, acum proaspeți absolvenți de actorie, clasa prof. Adrian Titieni, UNATC. Este și cea care împreună cu Delia Herman și Diana Herman a tradus și a adaptat textul. Împreună cu întreaga echipă a trasat o linie clară a spectacolului în care actorul are rolul principal.

Cateva elemente de recuzită, un strat de demarcație a spațiului de joc din nisip, un panou, pietre funerare. Este folosit strictul necesar, fără să existe lucruri inutile. Luminile și sunetul sunt simple și vin în ajutorul actorului. Tinerii actori au, astfel, condițiile necesare pentru a-și manifesta talentul și o fac foarte bine ținând cont de experiența teatrală, totuși nu foarte îndelungată. Reușesc să lucreze cu personaje complexe, să le pătrundă și să le ofere publicului. Transmit foarte multă energie! Susțin pe tot parcusul spectacolului un ritm potrivit, astfel încât acțiunea nu trenează. Dicția este, însă, unul dintre elementele care trebuie îmbunătățite, o problemă generală, nu particulară. Actorii sunt tot timpul în scenă în picioarele goale, poate cea mai importantă parte a costumelor, care sunt simple, nu sunt nepotrivite, dar nici nu au o semnificație anume (ar fi totuși cu valoare simbolică furoul roșu al Dorei pe care-l vedem după viol). Actorii în picioarele goale au un mai bun contact cu pământul, au o legătură cu acesta (omul se naște din și ajunge tot în pământ), se face trimiterea inevitabilă la esența și importanța ființei umane. Poate puncta de asemenea și sărăcia și simplitatea.

foto spectacol clasa noastra

Clasa noastră. Fotografii de Bogdan Grigore

Dă-mi replica! Alexandra Buză (Dora), Ilona Brezoianu (Zocha), Mădălina Craiu (Raselka), Ionuț Nicolae (Jakub Katz), Alin Stan (Rysiek), Andrei Cătălin (Menachem), Costin Dogioiu (Zygmund), Dragoș Olaru (Heniek), Rareș Andrici (Vladek), Alecsandru Dunaev (Abram)

Tehnic vorbind: Ruxandra Manolovici (scenografia), Marius Sireteanu (muzica originală), Diana Herman (pregătire muzicală), Alexandru Baltă (light design), Daniel Meșteru și Marius Sireteanu (sound design), avându-l coordonator de sound și light design pe Horea Murgu; Delia Herman și Alexandru Rapțis (asistenți).

spectacol tineri actori studenti

Dacă ar trebui să asociezi un cuvânt acestui spectacol acesta ar fi emoție. Și câți nu  au nevoie de asta. Clasa noastră, cu mult curaj înainte! Mazel Tov!

Maria Seiculescu

costintuchilaCRONICA DE TEATRUbest of unatc,clasa noastra,clasa noastra de Tadeusz Slobodzianek. dramaturgie poloneya,joc politic,maria seiculescu,masacrul de la jedwabne
Clasa noastră În seara de 7 martie 2014, fiecare spectator a putut fi parte dintr-un tot organic care trăia intens. Final, transfigurare, aplauze sincere! Teatrul Foarte Mic este chiar foarte mic! Dar perfect pentru teatru dacă știi cum să-ți folosești spațiul. O întrebuințare inteligentă a acestui spațiu este dată de spectacolul...