zilele unteatru bezna theatre

Cu ocazia împlinirii a 4 ani de existenţă, Teatrul UnTeatru din București va organiza în perioada 25 iulie–4 august 2014 un maraton teatral, în cadrul căruia veţi putea vedea spectacolul companiei de teatru BÉZNĂ Theatre din Marea Britanie, Crimă (un răspuns la Crimă și pedeapsă de F. M. Dostoievski), regizat de Nico Vaccari. Reprezentațiile sunt programate în 29, 30, 31 iulie și 1, 2, 3 august, ora 20.00. Consultant literar/Producător: Sînziana Koenig. Scenograf/Costume: Robin Soutar. Design lumini: Alex Hopkins. Distribuția: Milton Friedman/Mama Singură – Oliver Longstaff Milton; Copilul/Bătrâna Mamă – Angel Lopez-Silva; Consumatorul/Cămătăreasa/Șomerul – Theo St. Claire; Studentul – Mathew Wernham.

teatrul bezna spectacol la unteatru

BÉZNĂ Theatre din Londra este o companie tânără care aduce un suflu nou în teatru și care abordează subiecte dedicate schimbării sociale. Scopul lor este de a crea teatru de confruntare, lansând o incitantă provocare adresată societatii dar în același timp fiind accesibil tuturor. Conștientizarea pericolelor degenerescenței capitaliste lansează un semnal de alarmă societății actuale, arătându-și într-un mod cât se poate de categoric și sugestiv dezaprobarea durității și a nedreptăților din această lume.

Compania  BÉZNĂ Theatre a fost fondată în mai 2013 de regizorii Sînziana Koenig și Nico Vaccari.

crima nico vaccari

BÉZNĂ Theatre a debutat cu piesa Deathwatch de Jean Genet, în regia Sînzianei Koenig, prezentată la Platform Theatre – University of the Arts London și în cadrul Festivalului de teatru „Accidental Festival” ce s-a desfășurat la sala de teatru Roundhouse din Londra.

Apoi atenția s-a indreptat catre următoarea producție a lui Nico Vaccari, Crimă, care a fost „masterpiece-ul” regizorului. Împreuna, fac o echipă bine primită și apreciata în România.

În toamna anului viitor, Sînziana Koenig va regiza piesa Waterfront Wasteland Medea Material Landscape with Argonauts de Heiner Müller la Cardiff, la teatrul independent The Other Room cu o echipă jumătate galeză, jumătate română.

Dar ceea ce mi se pare foarte interesant este faptul că acești tineri talentați, în colaborare cu Compania Mara Study din București, rulează programe speciale de teatru în limba engleză pentru copiii din Romania. În cadrul acestor programe tinerii regizori își oferă dragostea și cunoștintele de teatru noilor generații, împărtășindu-și experiența proprie și combinând armonios simțul ludic cu „jocul” adevărat, profesionist, care are darul de a le dezvolta  copiilor abilități de comunicare, exteriorizare și exprimare sinceră a talentului nativ, care, la acest nivel, poate fi direcționat corect de coordonatori profesioniști.

Crime Teatrul Bezna

Prin activitatea lor în România și în Marea Britanie, acești artiști speră să reducă decalajul cultural între Est și Vest și lupta împotriva manipulării mass-media, a ignoranței și a inegalității sociale.

Odata cu creșterea bunăstarii materiale invers proporțional, artele au fost sacrificate, din păcate, ceea ce face mai dificilă atât exprimarea tinerilor artiști, cât și expunerea muncii lor… dar există speranța de a schimba acest lucru!

De aceea este salutară inițiativa acestor oameni, care au reușit să aducă BÉZNĂ Theatre în România la UnTeatru București.

Bucurându-se de o mare apreciere în Marea Britanie, piesa a fost selecționată de către Drama Centre a Universității de Arte din Londra pentru a fi prezentată în Romania la Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru din Suceava. Spectacolul a deschis festivalul cu mare succes la public.

„Piesa Crimă, în regia lui Nico Vaccari, în coproducție cu BÉZNĂ Theatre London, s-a jucat cu spectatorii pe scenă, alături de actori. Plasat inconfortabil pe scaune incomode, cu ecranul de subtitrare la peste 6 metri deasupra scenei, publicul n-a fost invitat să se bucure de un spectacol lejer, ci să-și pună întrebări, să gândească și să caute răspunsuri mult timp după ce reprezentația se va fi încheiat”, menționează Dana Humoreanu în articolul său din „Monitorul de Suceava” din 8 iulie 2014.

teatru independent

Imagini din spectacolul Crimă de Nico Vaccari, interpretat de actori de la Universitatea de Arte Central Saint Martins Drama Centre în coproducție cu Béznă Theatre din Londra. Copyright Nicotyn Photography / Adrian Crăciunescul. Fotografiile au fost folosite cu acordul autorilor.

Despre spectacol:

Crimă este unul dintre cele mai incitante debuturi regizorale la care am avut privilegiul să iau parte. Este o adaptare brutală şi prescurtată a romanului lui Dostoievski, iar titlul a fost trunchiat cu motiv. Este o lume a crimei fără consecinţe, transpusă în perioada de început a anilor ’90 în Rusia.

Producţia lui Nico Vaccari (după propriul scenariu non-nonsens) e o adevărată plăcere. […] Distribuţia puternică, formată din patru bărbaţi, populează scena purtând costume care nu sunt nici kitchoase, nici convingătoare din punct de vedere psihologic. Este «teatrală» în cel mai bun sens al cuvântului.

În antiteză cu scenele teribile sunt pauzele muzicale. Bine, spun «în antiteză»: Oliver Longstaff cântă Feeling Good a Ninei Simone cu o acurateţe şi o forţă uimitoare; Theo St. Claire cântă 16 Tons a lui Ernie Ford într-o versiune la o fracţiune de viteză sub cea normală, transformând-o într-un strigăt de disperare; Mathew Wernham (Studentul) îşi croieşte drumul prin Everybody Knows a lui Leonard Cohen înainte de a face audienţa să cânte în cor; iar Angel Lopez-Silva – crucial fiind faptul că nu este în rolul copilului atunci când o face – transmite o versiune a melodiei Rape Me, a trupei Nirvana, într-o notă perfectă, guturală.

Este un refuz aproape brechtian de a lăsa audienţa să se implice emoţional faţă de personaje (ba chiar stă scris pe fundalul din plastic În seara aceasta se va comite o crimă). Ceea ce este şocant – dincolo de dispreţul rece faţă de umanitate al lui Friedman – este cât de proaspăt şi imperios este simţit stilul. Bineînţeles, există o viziune regizorală incredibil de puternică.

afis bezna theatre

Cel mai important lucru legat de piesă şi producţie este sentimentul de furie pură faţă de lumea capitalismului târziu. Faţă de nihilismul monetarismului şi piaţa liberă, cele mai mici aşteptări de umanitate în gândirea lui Friedman şi faptul că mai mult sau mai puţin toată lumea (probabil 99%) a fost vândută pentru luxul inutil a foarte, foarte puţini. Nu este o piesă care sugerează răspunsuri, nu este nici măcar o piesă care să diagnosticheze clar problema – personajele sărace se comportă într-adevăr dezgustător şi în moduri pentru care nu poate fi acuzată doar sărăcia – dar vezi că o societate în putrefacţie, în care toţi sunt distruşi, condiţiile pentru cel mai rău comportament uman sunt inseminate, în mod ironic, de cea mai rea gândire umană imaginabilă la vârful scalei. Cum spuneam, Crimă este al dracului de furioasă şi al dracului de rece. Şi pare a fi exact genul de piesă de teatru de care Marea Britanie are cea mai mare nevoie acum” – afirma criticul britanic Andrew Haydon după seria de reprezentații de la Teatrul Etcetera din Londra (traducere de Alexa Mihalcea).

Andreea Gheorghiu 

 

costintuchilaEVENIMENTandrew haydon,bezna theatre,crimă și pedeapsă dostoievski,jean genet,nico vaccari,sărăcie,sînziana koenig,unteatru,zilele unteatru bucuresti
Cu ocazia împlinirii a 4 ani de existenţă, Teatrul UnTeatru din București va organiza în perioada 25 iulie–4 august 2014 un maraton teatral, în cadrul căruia veţi putea vedea spectacolul companiei de teatru BÉZNĂ Theatre din Marea Britanie, Crimă (un răspuns la Crimă și pedeapsă de F. M. Dostoievski),...