de RALUCA NIȚĂ

dom la cupola del pilastro bologna

A luat naştere în urmă cu 50 de ani şi este administrat de Grupul dei Laminarie care promovează cultura într-un cartier problematic unde trăiesc cu precădere cetăţeni extracomunitari. “Aducem la teatru oameni care nu au fost niciodată”, spun ei. Se numeşte Dom, un nume ciudat dar şi ireal pentru că în acest spaţiu multe “vise” s-au realizat sau sunt în curs de a fi realizate. Aici, ideea de teatru presupune un loc unde multiple experienţe artistice şi sociale se întâlnesc, îşi vorbesc, se confruntă.

Ne aflăm în cartierul Pilastro din Bologna, o zonă în plină expansiune spre est, considerat dificil, unde riscul unei marginalizări sociale şi urbane este real. În urmă cu 50 de ani aici trăiau “migranţii” italieni veniţi din Friuli sau din sudul Peninsulei. Astăzi peste 90% din populaţie este formată din cetăţeni extracomunitari.

Dom la cupola del Pilastro

Dom la cupola del Pilastro

“L-am numit Dom pentru că edificiul are acoperişul în formă de cupolă”, precizează Febo Del Zozzo, director artistic şi liderul Grupului dei Laminarie, înfiinţat în 1994. Ei administrează Dom-Cupola din Pilastro de când primăria oraşului a stabilit că această zonă are o nevoie disperată de un ”plămân” artistic şi cultural. În toţi aceşti ani, Dom a reuşit să îşi afirme un stil unic: pe de-o parte Grupul a păstrat intactă propria identitate artistică legată de limbajul teatral contemporan, multimedial, multiplu (fac spectacole, publică o revistă, produc dvd-uri), pe de altă parte, spaţiul a devenit unul cu rădăcini multiculturale. “A fost fundamentală crearea unor relaţii cu asociaţiile din Bologna şi cu şcolile unde facem laboratoare teatrale pentru copii”, spune Del Zozzo.

contesto bologna

Stagiunea teatrală de anul acesta este intitulată Contesto tocmai pentru că spectacolele, întâlnirile şi dezbaterile publice, laboratoarele artistice se nasc datorită contactului direct cu realitatea socială din cartierul Pilastro. “Contextul este identitatea unui loc. Pe noi ne interesează să creăm condiţiile prin care Dom devine nu o casă, ci un centru unde artiştii se confruntă cu lumile diferite din jurul lor”.

Urmând tocmai acest ideal, la Dom vor lucra anul acesta artiştii cu domiciliul în cartier: balerina originară din Algeria, Amira-Géhanne Khalfallah, dansatorul din Butoh, Yoshito Ohno, balerina columbiană Isabel Cuesta Carnacho. Spectacolele sunt urmate de dezbateri cu publicul.

La începutul lunii aprilie tot aici va fi organizată o retrospectivă artistică intitulată Cento di questi giorni – arta scenică în epoca Revoluţiei ruse, coordonată de Alessio Bergamo şi Gianluca Farinelli, directorul Cinematecii din Bologna. Va fi proiectat şi filmul Ottobre în regia lui Serghei Mihailovici Eisenstein. Tot în acest context există şi iniţiativa numită Il Patto, lectura publică a textului Constituţiei italiene iar pe 21 aprilie 2017  Mark Springer va susţine un concert.

Biletul la Dom costă doar 7 euro.

Corespondenţă de la Roma

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno)

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi

Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre

Suferinţa de a te simţi străin, la Teatrul Elfo Puccini din Milano

În Italia teatrul se face şi în sufragerie

logo revista teatrala radioArhiva rubricii Corespondență

costintuchilaCORESPONDENȚĂcorespondenta revista teatrala radio,Dom Bologna,Febo Del Zozzo,Mark Springer,Pilastro,Serghei Mihailovici Eisenstein
de RALUCA NIȚĂ A luat naştere în urmă cu 50 de ani şi este administrat de Grupul dei Laminarie care promovează cultura într-un cartier problematic unde trăiesc cu precădere cetăţeni extracomunitari. “Aducem la teatru oameni care nu au fost niciodată”, spun ei. Se numeşte Dom, un nume ciudat dar şi...