reportaj prima zi a festivalului shakespeare maria seiculescu

Craiova, teatrul iese în „stradă”. Motto: „Shakespeare al tuturor”. Atmosferă de bucurie, de sărbătoare. Orașul pare mai viu!

festivalul international shakespeare craiova 2014 editia a noua deschidere

Marți, 22 aprilie

Manifestare stradală ce anticipează începerea Festivalului Internațional Shakespeare, o paradă de costume elisabetane. Veselie. Mișcare. Fotografii.

Miercuri, 23 aprilie

Deschiderea oficială, Piața William Shakespeare. Nerăbdare. Curiozitate. Oficialități. Teatrul Globe.

deschiderea festivalului shakespeare craiova 23 aprilie 2014

Începe, așa că mergi spre Teatrul Național „Marin Sorescu”. Dacă vii dinspre centru observi o piatră pe care este inscripționat: Piața William Shakespeare. Deja poți observa în fața teatrului multă lume, de la mic la mare, mișcare, voci, multe scaune. Ochii îți rămân ațintiți asupra scenei. Scenă elisabetană care pare destul de mică la prima vedere.

rodion gheorghita shakespeare craiova emil boroghina mircea cornisteanu

Startul oficial al festivalul! Mircea Cornișteanu, directorul teatrului, ia cuvântul. Cu glumele la el, atmosfera este relaxată, plăcută. Spectatorii sunt conduși spre locul în care are loc dezvelirea statuii lui William Shakespeare (sculptură realizată de Rodion Gheorghiță, amplasată nu departe de piatra inscripționată cu numele pieții). Pe rând, vor lua cuvântul oficialitățile orașului Craiova: Lia Olguța Vasilescu, primarul orașului (fără finanțare de la Ministerul Culturii, susținerea pe partea locală a făcut posibilă desfășurarea festivalului din acest an), Valeriu Zgonea, președintele Camerei Deputaților și nu în ultimul rând, Emil Boroghină, directorul și fondatorul festivalului.

logo-mic-stiri-festivalul-shakespeareNici prea multe, dar nici prea puține cuvinte de început. Important de reținut este că Festivalul Internațional Shakespeare este un eveniment important în demersul Craiovei de a deveni Capitală Culturală Europeană în 2021 și că în acest an se serbează 450 de ani de la nașterea dramaturgului și 20 ani de la înființarea festivalului.

Globe Theatre, Londra

„Come, lady, die to live: this wedding-day

Perhaps is but prolong’d: have patience and endure.”

Friar Francis în Mult zgomot pentru nimic

Curiozitate dată de așteptare. Primul spectacol din festival. Conform tradiției, Globe Theatre prezintă un spectacol de teatru în aer liber, Mult zgomot pentru nimic, în regia lui Max Webster, pe scena deja amenajată și cercetată de ochii curioșilor.

Ce se întâmplă însă când e înnorat afară și începe să picure?

Lumea este încrezătoare că nu va ploua, câteva picături nu omoară pe nimeni. Din fericire așa se și întâmplă până aproape de jumătatea spectacolului când, totuși, ploaia consideră că… ceva acolo jos pe pământ este murdar și trebuie curățat. Spre surprinderea ei, oricât ar încerca, nu se curăță. Renunță, a greșit! Nu este ceva murdar, este ceva natural și se întâmplă din doi în doi ani.

Actorii nu se opresc din joc, plouă, dar pentru ei nimic nu s-a schimbat, trebuie să continue jocul. Spectatorii își deschid umbrelele, unii văd, alții aud, unii pleacă, majoritatea rămân. Până la sfârșitul părții a doua s-a și oprit ploaia. A văzut că nu are cu cine!

shakespeare mult zgomot pentru nimic spectacol globe craiova 2014

Cu microfoane puse la marginea scenei, vocile actorilor se aud de la mare distanță, așa că în jurul scenei se strâng foarte mulți oameni, pe scaune, în picioare, toți privesc spectacolul. Și chiar dacă ai loc pe scaun parcă ai vrea să stai în picioare pentru a vedea mai bine. Amplasarea scaunelor la același nivel este o idee, dar nu foarte bună. Poate fi totuși o soluție în cazul în care nu există alta. (În spate câteva rânduri sunt înălțate, dar nu rezolvă problema din față. unde se află majoritatea scaunelor.)

Oricum, este o plăcere să auzi textul shakespearian interpretat de actori englezi. Shakespeare de la „mama lui” cum s-ar spune. Dicția, accentele puse pe cuvinte potrivite, muzicalitatea lor oferă o plăcere chiar și atunci când nu vezi decât fracțiuni de scenă.

Dacă totuși vezi scena integral, urmărești șapte actori care „se joacă de-a teatrul”, curat, plini de energie și carismatici, altfel spus, simplu și de efect. Majoritatea interpretează cel puțin două personaje, clar individualizate prin costum, voce și acțiune: Simon Bubb, Benedick; Jim Kitson, Don Pedro; Gemma Lawrence, Hero/Conrade; Emma Pallant, Beatrice/Verge; Sam Phillips, Claudio; Robert Pickavance, Leonato/Ursula; Joy Richardson, Margaret/Borachio/Friar Francis; Chris Starkie, Don John/Dogberry.

Și dacă nu știi textul/povestea? Sau nu știi limba?

Poți întelege firul principal. Curat, cu elemente rapid identificabile, regizorul Max Webster trasează linii clare în scenă. Relațiile între personaje pot fi rapid înțelese prin poziția lor în scenă. Costumul are un rol foarte important în identificarea personajelor, mai ales în cazul în care un actor interpretează două sau trei personaje (îți poți da repede seama cine este soldat, cine este preot și așa mai departe).

mult zgomot pentru nimic teatrul globe londra

Mult zgomot pentru nimic, Teatrul Globe din Londra, Craiova, 23 aprilie 2013

La acestea se adaugă bineînțeles interpretarea care, deși pare puțin declamativă (poate și datorită boxelor care amplifică vocea naturală, amplificare, însă, absolut necesară pentru a se face cu adevărat auziți într-un spațiu deschis), punctează foarte bine textul. Se transmite foarte mult prin limbajul corpului, expresivitatea feței, Simon Bubb, Gemma Lawrence și Joy Richardson fiind foarte expansivi din acest punct de vedere.

Recuzita este aproape de minim. De cele mai multe ori este folosită pentru identificarea spațiului acțiunii, ca de exemplu florile pentru nunta de la biserică sau lăzi de portocale pentru livadă și așa mai departe. Tehnicul este reprezentat pe scenă doar de două persoane, care vin, aduc, scot elemente de decor. Par a fi personaje fără replici, slujitori care pregătesc pentru stăpâni masa sau orice alt eveniment.

Și actorii se angajează să aducă decorul acolo unde este nevoie. Tot ei creează muzica spectacolului. Fiecare dintre ei cântă la câte un instrument, chitară, acordeon, tobe și nu numai.

Structura textului shakespearian este, totuși, un punct de sprijin foarte puternic pentru toți, regizori, actori… până la spectatori. În final afli ceva foarte important, se întâmplă des la noi: s-a făcut într-adevăr mult zgomot pentru nimic, dar te-ai simțit bine, ai râs, ai simțit și tensiune, te-ai bucurat pentru finalul fericit, ai simțit că trăiești! Și cine face asta mai bine, dacă nu teatrul?

Maria Seiculescu

Fotografii de Florin Chirea

costintuchilaFESTIVALUL SHAKESPEAREemil boroghină,final fericit,florin chirea,globe theatre craiova,mircea cornișteanu,much ado about nothing,mutl zgomot pentru nimic,piata shakespeare,regie shakespeare,reportaj maria seiculescu,statuia lui shakespeare craiova,teatrul national craiova
Craiova, teatrul iese în „stradă”. Motto: „Shakespeare al tuturor”. Atmosferă de bucurie, de sărbătoare. Orașul pare mai viu! Marți, 22 aprilie Manifestare stradală ce anticipează începerea Festivalului Internațional Shakespeare, o paradă de costume elisabetane. Veselie. Mișcare. Fotografii. Miercuri, 23 aprilie Deschiderea oficială, Piața William Shakespeare. Nerăbdare. Curiozitate. Oficialități. Teatrul Globe. Începe, așa că mergi...