Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

scene din viata insectelor capek cronica de teatru

Scene din viaţa insectelor, mister psihedelic muzical de Karel & Josef Čapek. În româneşte de Lidia Našincová. Muzica originală: Tibor Cári. Regia: Victor Ioan Frunză Capek, Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, București 

Văzută de foarte aproape, la firul ierbii, lumea insectelor este identică cu a noastră – o tragică, implacabilă cursă pentru supravieţuire. Tachinarea fluturilor, obsesia pentru cămin (perdeluţe) a cuplului de greieri, devoraţi cu puţin timp înainte de a deveni părinţi, spaima familiei de gândaci de a nu pierde bunul cel mai de preţ – bulgărele de gunoi, cinismul egoist al scorpionului care are o singură slăbiciune – mica larvă, odrasla, posteritatea lui, grobianismul parazitului cu vederi de stânga, tensiunea furnicarului şi hărnicia calmă şi inutilă a melcilor sunt ipostaze comico-poetice ale existenţei acestor vieţuitoare care, asemenea oamenilor, sunt marcate de condiţia lor finită, muritoare. 

scene din viata insectelor 1

Vagabondul (George Costin) meditează pe tema neîmplinirii, a nefericirii acestor vietăţi. La rândul nostru, suntem asemenea lor, simple rotiţe dintr-un sistem care funcţionează atâta timp cât îşi păstrează forţa de regenerare. Entuziasmul pentru măreţia şi presupusa irepetabilitate a lui „a fi”, emoţia de a descoperi lumea, de a întregi miracolul vital, se sting încet în faţa înţelegerii condiţiei efemere, un scurt dar intens popas, o zbatere incandescentă, un misterios fior. 

Adriana Grand a creat nişte costume fabuloase care plasează personajele la intersecţia dintre real şi fantastic, absolut inedită fiind şi opţiunea pentru perdelele de plastic subţire, care creează senzaţia auditivă de zbatere de aripi, bâzâit, adiere de vânt. Muzica originală semnată de Tibor Cári oferă actorilor partituri suculente, songurile compozitorului beneficiind de inspirate versuri compuse de regizorului montării. 

scene din viata insectelor 2

Fotografii din spectacol de Adriana Grand

George Costin, Adrian Nicolae, Nicoleta Hâncu, Alexandra Fasolă, Sorin Miron – cinci interpreţi minunaţi. Cinci solişti, cinci personalităţi – sunt în egală măsură ghizi şi exponate de lux în acest insectar uman. Cinci. Numai cinci. Cât (şi ca) degetele de la o mână. Dar reuşesc să ne ofere un show cu o emoţie complexă – musical, alegorie, teatru absurd dar şi shakespearian – o tragicomedie bogată în sensuri, semne şi simboluri, o cumplită fabulă a competiţiei fără câştigător şi, paradoxal fără o fermă linie de sosire. 

Încă o dată se dovedeşte unic în teatrul românesc de azi, felul în care Victor Ioan Frunză îşi construieşte un proiect, de la alegerea textului la lucrul cu actorii, comunicarea sală-scenă care, fără a fi excesiv de manifestă, e tulburător de consistentă pentru că se stabileşte pe esenţa mesajului. Victor Ioan Frunză traduce atât de bine scenariul dramatic încât te simţi spectator privilegiat, ai sentimentul că ţi-a fost dedicat, a fost croit pe tine, pe limitele dar şi exigenţele tale. Eşti în public dar te simţi important, vital. Chiar dacă totul se petrece doar aici şi acum, în cea mai efemeră dintre arte şi dintre lumi.

razvana nita

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă 

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru 

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericirii, cronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUadriana grand,george costin,Karel & Josef Čapek,lidia nasincova,mister,scene din viata insectelor,victor ioan frunză
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Scene din viaţa insectelor, mister psihedelic muzical de Karel & Josef Čapek. În româneşte de Lidia Našincová. Muzica originală: Tibor Cári. Regia: Victor Ioan Frunză Capek, Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, București  Văzută de foarte aproape, la firul ierbii, lumea insectelor este identică cu a...