ani cronica de teatru tv cadrilul oscar wilde musical

În prima zi de luni a lui iulie 2015, Casa de producție a TVR a difuzat, cu ocazia aniversării a 65 de ani de la înființarea UNATC, Cadrilul, un musical de absolvență susținut de studenții clasei Ion Cojar, în 1990.

cadrilul unatc 1990 cronica de teatru tv

cronica de teatru tv siglaSpectacolul reia de fapt musicalul Bună seara, domnule Wilde!, care a avut premiera în anul 1971 pe scena Teatrului „Nottara”, în regia lui Alexandru Bocăneț și coregrafia lui Cornel Patrichi, cu nume sonore pe afiș, ca de pildă: Florian Pitiș, Ștefan Iordache sau Mariana Mihuț. Libretul pentru musical, scris de Eugen Mirea, muzica aparținându-i lui Henri Mălineanu, respectă întocmai forma și atmosfera piesei originale – The Importance of Being Earnest, A Trivial Comedy for Serious People (Ce înseamnă să fii Onest, O comedie minoră pentru oameni importanți). Acțiunea se petrece în Anglia, la sfârșitul secolului al XIX-lea, iar personajele reprezintă mostre ale înaltei societăți londoneze din epocă, prezentate cu umorul și ironia fină a limbajului lui Oscar Wilde, introdus și el ca personaj în musical, cu rol de comentator acid al evenimentelor. Doi tineri prieteni, plictisiți dethe importance of being earnest etichetă și de obligațiile impuse de poziția lor socială, vor intra, în încercarea de a trăi și a face alegeri cât mai libere, în tot soiul de încurcături. John Worthing, cel care este cunoscut sub numele de Jack la țară și de Onest la oraș, este îndrăgostit și dorește să o ia de soție pe domnișoara Gwendolen Fairfax. Doar că mama acesteia, foarte exigenta și de neclintit Lady Bracknell, care este în același timp și mătușa prietenului său, se va împotrivi. Motivul ar fi originea necunoscută a domnului Worthing, copil găsit într-o valiză uitată pe peronul Gării Victoria. Algernon Montcrieff, prietenul lui Onest și nepotul doamnei Bracknell, este de asemenea un personaj fără prea multe preocupări serioase. Amator de plăceri mondene, acesta evada de la seratele plicticoase ale mătușii motivând că probleme urgente și grave de sănătate ale unui prieten îl solicită, prieten evident inventat tocmai în acest scop. Cei doi își descoperă reciproc secretele, protejându-se unul pe celălalt, totul până când Algernon va cunoaște alt secret bine păzit al prietenului său: Cecily Cardew – o tânără ingenuă și foarte frumoasă, orfană, pupila domnului Worthing. Îndrăgostit de Cecily la prima vedere, Algernon nu primește consimțământul prietenului său, dar încurcăturile, micile șantaje și compromisuri vor duce toate la un final fericit. Unul în care cele două cupluri se vor logodi, iar dragostea, care plutește în aer, va cuprinde în vraja ei și o a treia pereche, formată din guvernanta domnișoarei Cecily, Miss Prism, și preotul satului, Dr. Chasuble.

FOTO CADRILUL 13

Erika Băieșu, Ștefan Bănică Jr., Oana Ioachim în Cadrilul

Aparent simplă prin subiectul său, piesa abundă totuși în înțelesuri ascunse care amendează moravurile unei societăți superficiale, caricaturizată prin replicile spumoase ale personajelor. Titlul Cadrilul, al variantei jucate de studenții lui Ion Cojar, este foarte bine ales, făcând, evident, trimitere la celebrul dans de origine franceză. Doar că aici partenerii nu se schimbă între ei la propriu, încurcăturile au loc la nivelul numelor proprii utilizate de aceștia, iar în final, întocmai ca la cadril, tout le monde en place! Și totul se termină cu bine!

FOTO CADRILUL oscar wilde ruxandra enescu dan profiroiu

Ruxandra Enescu și Dan Profiroiu

Distribuția producției de atunci reunește nume bine cunoscute ale scenei de astăzi. Ruxandra Enescu în Lady Bracknell pot spune că este personajul meu preferat. Și asta se datorează, cu siguranță, și umorului din textul original. Dar nu numai! Siguranța afișată, spontaneitatea, dezinvoltura cu care-și declamă replicile de un comic care provoacă râsul instantaneu, m-au făcut să văd, dincolo de rol, seriozitatea actorului deja matur. Lamia Beligan în Gwendolen Fairfax și Oana Ioachim în Cecily Cardew atrag atenția nu doar prin jocul profesionist dar și prin vocile calde, sonore, în cupletele muzicale alături de Dan Profiroiu și Ștefan Bănică Jr. Aceștia dau viață celor două personaje principale masculine, respectiv Jack (Onest) Worthing – Dan Profiroiu și Algernon Montcrieff – Ștefan Bănică Jr. Talentul celui din urmă, nu doar actoricesc, este evident atât în dans cât și în muzică. De fapt, privindu-l, se poate observa ușurința cu care se mișcă, nu există nicio forțare în realizarea coregrafiei, viitoarea vedetă a rock and roll-ului avea, fără dubii, muzica și dansul în sânge.

FOTO CADRILULstefan banica

Ștefan Bănică Jr.

Erika Băieșu este Miss Prism, guvernanta domnișoarei Fairfax. Având în vedere faptul că personajul are o vârstă matură, este lăudabilă reușita actriței de a exprima foarte bine acest lucru, prin mișcarea scenică și prin gravitatea interpretării. De gravitate, chiar dacă bogat ornamentată cu afirmații umoristice și ușor ironice, se bucură și interpretarea lui Adrian Ciobanu, în rolul preotului satului, Dr. Chasuble, îndrăgostit și în final logodit cu Miss Prism. În rolul lui Oscar Wilde, de comentator, a apărut episodic  Ștefan Velniciuc, iar în cel al valetului – Adrian Vâlcu. Muzica, păstrată din Bună seara domnule Wilde!, este un ingredient important al producţiei. Diversele ritmuri utilizate sunt vibrante, antrenante, cuceresc prin alternanţă şi prin energia transmisă spectatorului. Scenografia a fost realizată de Diana Cupșa și Valeria Stoleru, iar regia artistică TV de Constantin Dicu. Spectacolul s-a realizat sub îndrumarea artistică a lui Ion Cojar.

FOTO CADRILUL 14

Lamia Beligan

În Cadrilul tinerii absolvenți au uimit prin jocul lor, debordând de prospețime și talent. Spectacolul a reușit să creeze și să transmită senzația de bucurie și bună dispoziție, atribute absolut necesare unui musical. Succesul ca viitori actori a fost previzibil încă de la acest „examen”, pronosticând cariere promițătoare. Și chiar așa s-a și întâmplat, toți jucând azi pe scene de prestigiu: Ruxandra Enescu și Oana Ioachim la Teatrul Mic; Lamia Beligan și Erika Băieșu la Teatrul Național București; Adrian Ciobanu la „Bulandra”, iar Dan Profiroiu are o carieră frumoasă în străinătate, în Marea Britanie, după ce a absolvit cursurile Conservatorului de Artă Dramatică în Franța. Cât despre succesul ca actor și cântăreț al lui Ștefan Bănică Jr. nici că e cazul să mai pomenim, artistul fiind foarte cunoscut publicului român în ambele ipostaze.

oana ioachim cadrilul

Oana Ioachim

De la premiera din 1971, musicalul Bună seara, domnule Wilde! a fost preferatul multor serii de absolvenți ai facultăților de teatru din țară. Se pare că bogăția textului lui Wilde, dar și viziunea celor doi creatori români, Eugen Mirea și Henri Mălineanu, oferă posibilități multiple de exprimare tinerilor actori, care pot astfel să-și pună foarte bine în valoare atuurile artistice. Cadrilul încântă prin bucuria de a juca, prin fantezia interpretărilor, dar și prin faptul că a reușit să redea lumina în care Wilde dorea să prezinte înalta societate londoneză. Cu toate că personajele lor s-au remarcat individual, tinerii absolvenți s-au prezentat pe scenă ca o echipă sudată, dând strălucire compoziției în ansamblu. Reușita nu a trecut neobservată de cronicarii vremii. Dar chiar și acum, la douăzeci și cinci de ani distanță, spectacolul încântă și provoacă deopotrivă.

costintuchilaCRONICA DE TEATRU TVani bradea,Bună seara domnule Wilde!,cadrilul tvr,casa de productie tvr,ce inseamna sa fii onest,cronica de teatru tv,eugen mirea,henri malineanu,londra,oscar wilde,the importance og being earnest
Cronică de teatru tv de ANI BRADEA În prima zi de luni a lui iulie 2015, Casa de producție a TVR a difuzat, cu ocazia aniversării a 65 de ani de la înființarea UNATC, Cadrilul, un musical de absolvență susținut de studenții clasei Ion Cojar, în 1990. Spectacolul reia de fapt...