de MARIANA CIOLAN

cosmin manolescu teatru dans

În cei peste cincisprezece ani de când s-a afirmat în dansul contemporan ca unul dintre promotorii lui importanți în spațiul cultural românesc, Cosmin Manolescu (încununat în 2014 cu Premiul de excelență acordat de Centrul Național al Dansului) a fost preocupat nu numai de performanță în propriile creații coregrafice, melanj original de teatru-dans-performance-happening, prezentate cu succes în țară sau la Paris, New York, Lyon, Roma, Porto, Dublin, Amsterdam, Beirut, Riga etc., în care de cele mai multe ori este și performer, dar a făcut din propria companie un loc important de coagulare a energiilor prin programe mai ample sau limitative tematic în care au fost antrenați de-a lungul timpului numeroși profesioniști ai acestui domeniu, foarte adesea într-un benefic dialog cu confrați de peste hotare. Căci, indubitabil, el are o aleasă vocația artistică ce se împletește organic cu o alta ce ține de pedagogie în cel mai nobil sens al cuvântului. Și este un neliniștit sfredelitor al tuturor posibilităților, un avid cercetător al propriilor puteri și ale celorlalți întru cizelarea drumului artistic, a mijloacelor lui de împlinire, sub deviza acelei „descoperiri și dezvoltări personale” despre care însuși vorbește.

Cosmin Manolescu foto Ciprian Gheorghe

Cosmin Manolescu. Fotografie de © Ciprian Gheorghe

Mereu în relație cu datele esențiale ale ființei, artistice și omenești, cu propriul corp, cu simțirile acestuia, după cum au dovedit-o cu prisosință etapele activității proprii: platforma „Zona D”, programul „E-motional Bodies and Cities”, proiectul de colaborare româno-japonez „Easter Connection”, toate proiectele de cercetare artistică imaginate de el, rezidențele pentru profesioniști, mulți aflați la începutul carierei, pe care le-a mijlocit la nivel european, atelierele pe care le-a organizat în țară sau în străinătate sau la care a fost invitat și, desigur, etapa de subtilă sublimare la care a ajuns prin spectacolul său recent, intitulat Zmeul sau ce este dansul contemporan, spectacol inspirat din experiența niponă a coregrafului.

cosmin_manolescu in zan_mihai-benea

Cosmin Manolescu în spectacolul Zmeul sau ce este dansul contemporan. Foto: © Mihai Benea

Sintagma din titlu, călătorie dansantă, aflată în documentația programului „Paradis serial 2016”, definește esența, deschiderile acestui program-pilot de dezvoltare profesională și cercetare coregrafică organizat de Fundația „Gabriela Tudor”, al cărei director executiv este Cosmin Manolescu, ciclu educațional și formativ care se adresează profesioniștilor din sfera coregrafiei, artiștilor de orice fel și tuturor acelora pentru care dansul este o cale, un adjuvant important pentru apropierea de un modus vivendi la care aspiră. Între 29 august și 3 septembrie a.c., programul se desfășoară la Cluj-Napoca, mai precis la Liceul de coregrafie și artă dramatică „Octavian Stroia”. Aici, sub denumirea „Ce este dansul contemporan?”, s-a organizat o tabără de creație coregrafică a cărei temă centrală este relația dintre corp și emoție, spațiu și identitate. Spre a răspunde la întrebări legate de evoluția personală sau de viitorul dansului în România, cursanților li se propun felurite jocuri performative, improvizații, vizionări de filme adecvate temei și domeniului ei de abordare, sesiuni de discuții, într-un program intensiv de lucru în studioul de dans și în spații neconvenționale. Și în acest oraș care a dovedit deja prin multiple activități că iubește și ocrotește dansul contemporan, totul este preconizat a se încheia printr-un mini-spectacol realizat de participanți.

atelier timisoara iunie 2016

Atelier, Timișoara, iunie 2016

După aceea, între 7 și 21 septembrie a.c., Cosmin Manolescu va reveni la Timișoara, ca urmare a succesului pe care l-a avut aici în luna iunie cu atelierul său structurat pe ideea „Corpul emoțional”. Au participat la el oameni de profesii și vârste foarte diferite, cuceriți, cum au mărturisit unii dintre ei și public, de cutezanța și tinerețea spiritului iradiind de la mentorul lor temporar. Revine în același fel care îl caracterizează pe acest coregraf special. În paralel cu lucrul la un spectacol ce va avea premiera în 2017, țel însemnat al rezidenței, deloc neimportantă în acest context este o nouă invitație la un dialog activ, lansată profesioniștilor artelor scenice și publicului larg, adică celor interesați de dansul contemporan ca spectacol, dar și ca posibilitate de a-și descoperi mai bine limitele corporale și emoționale, mai bine zis, de a învăța să le împingă înainte. Se preconizează astfel la Centrul Cultural „Ambasada”, un complex laborator de lucru cu secțiuni intitulate „Zona D film” – proiecții cu documentare artistice datorate unor renumiți coregrafi, urmate de comentarii și discuții, „Zona D impro: jam session” – seară deschisă indiferent de stilul de dans îmbrățișat dansatorilor, actorilor, artiștilor de tot felul și publicului obișnuit, „Yoga release și dans contemporan”, sau chiar „Partying. 05” – un atelier-petrecere, patronat de acest împătimit al dansului care a putut imagina și performa la un moment dat spectacolul pentru un singur spectator. În concepția sa dansul nu înseamnă doar mișcare, adică ceea ce este imediat, la un prim nivel perceptibil într-un spectacol de dans contemporan, ci rezultanta unui mănunchi de trăiri în planuri multiple, o implicare cu inima, atingerea, emoția…

cosmin_manolescu_credit-foto-alina-ușurelu

Cosmin Manolescu. Foto: © Alina Ușurelu

Până la sfârșitul anului, „Paradis Serial 2016”, programul organizat de Fundația „Gabriela Tudor” și co-finanțat de Fondul Cultural Național (AFCN), mai cuprinde ateliere și reprezentații ale spectacolului Fragil care vor poposi la Sibiu, Brașov, București.

Vezi și: Spectacolul „Zmeul sau Ce este dansul contemporan” de Cosmin Manolescu la Replika

logo-revista-teatrala-radio3Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

logo-revista-teatrala-radio3Vezi și: arhiva rubricii Teatru coregrafic

costintuchilaTEATRU COREGRAFICateliere teatru dans,cosmin manolescu,fragil cosmin manolescu,mariana ciolan,zmeul dansul contemporan
de MARIANA CIOLAN În cei peste cincisprezece ani de când s-a afirmat în dansul contemporan ca unul dintre promotorii lui importanți în spațiul cultural românesc, Cosmin Manolescu (încununat în 2014 cu Premiul de excelență acordat de Centrul Național al Dansului) a fost preocupat nu numai de performanță în propriile creații...