Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ

clarel poem melville teatro india

rubrica roma caput culturaeConsiderat de numeroşi critici şi nu de puţini cititori drept autorul celui mai important roman din literatura americană, comparat cu Tennyson şi raportat adesea la Hawthorne, marele model pe care nu a încetat niciodată să-l admire, pus de unii alături de Shakespeare doar pentru a fi privit, de către alţii, drept cel mai nepotrivit echivalent al marelui dramaturg britanic, Herman Melville, ca scriitor, nu a încetat să provoace nenumărate controverse, la fel cum s-a întâmplat, de altfel, şi cu marea sa carte Moby Dick, căreia unele voci au evitat chiar să-i spună roman şi să-i recunoască pe deplin statutul de remarcabilă construcţie epică. 

melville

Herman Melville

Este interesantă şi stimulantă initiaţiva propusă de Teatro di Roma în colaborare cu Festivalul „I teatri del Sacro” care are ca scop descoperirea şi descifrarea unui nou limbaj spiritual în cheie contemporană. Dovada este spectacolul-lectură Clarel, poema e pellegrinaggio in Terra Santa de Herman Melville, regizat şi interpretat de Valter Malosti la Teatrul India din Roma.

valter malosti

Valter Malosti

Clarel este fără îndoială opera cea mai puţin cunoscută a lui Melville. 18 000 de versuri împărţite în 150 de cânturi, bogate în aluzii şi semnificaţii oculte, emoţionează cititorul pentru că au o „virtute profetică” imposibil de contestat.

Clarel

Clarel

Publicat în 1876 în formulă privată, va fi re-publicat după moartea autorului de abia în 1924. Poemul-jurnal se inspiră dintr-o călătorie în Palestina, o experienţă unică trăită de Melville cu douăzeci de ani înainte, între 1856–1857.

Corespondenţă de la Roma

Video

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEclarel poem de melville,Clarel poema e pellegrinaggio in Terra Santa,herman melville,I teatri del Sacro,moby dick,raluca niță,roma caput culturae,valter malosti
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ Considerat de numeroşi critici şi nu de puţini cititori drept autorul celui mai important roman din literatura americană, comparat cu Tennyson şi raportat adesea la Hawthorne, marele model pe care nu a încetat niciodată să-l admire, pus de unii alături de Shakespeare doar...