cronica-micul-print-teatru-radiofonic-cristina chirvasie

1912. Aerodromul Ambérieu. Aproape de Alpii Francezi. Un băiat de 12 ani, un mic aristocrat, venea zilnic aici adus de șoferul său personal ca să vadă avioanele. Mecanicii și piloții militari l-au adoptat, încântați de compania lui. Unul dintre mecanici l-a botezat Micul Prinț, poreclă potrivită cu atitudinea sobră arborată de timidul și curiosul băiețandru. Într-o după-amiază a zburat cu un aeroplan pilotat de unul dintre pionierii aviației franceze, Gabriel Wroblewski. Din acel moment, micul Saint-Exupéry, cu numele său de botez, Antoine Marie Jean-Baptise Roger, avea să devină un erou al aerului. Și nu numai. Pilot de război și aventurier, scriitorul înaripat va rămâne în istoria culturii moderne ca una dintre cele mai importante și îndrăgite personalități. Micul Prinț al aerului a dăruit literaturii universale poate cea mai frumoasă carte pentru copii scrisă vreodată.

Dedicatie-a-lui-Antoine-Saint-Exupery-pe-o-fotografie-avion-Berthaud-Wroblewski-în-1912

Dedicație a lui Antoine de Saint-Exupéry pe o fotografie a avionului monoplan Berthaud-Wroblewski, primul tip de avion cu care a zburat Saint-Exupéry.

Cu un aer inocent, pe care și l-a păstrat întreaga viață, din nefericire abrupt și prea din pripă curmată de un accident aviatic, Saint-Exupéry a avut ceea ce se cheamă o copilărie fericită. Vremurile însă s-au tulburat. Adolescent fiind, Antoine a studiat, pentru o vreme, arhitectura la Şcoala de Arte Frumoase din Paris. El însă vroia să se facă pilot. Visul i s-a împlinit la 21 de ani, când a obținut brevetul de pilot militar. De aici încolo viața i se leagă de cele ale aerului, în paralel cu un destin literar formidabil.

antoine-de-saint-exupery

Antoine de Saint-Exupéry

De la debut aveau să treacă aproape 20 de ani până la nașterea romanescă a Micului Prinț. Începe însă prin a publica două excelente romane, Courier Sud și Vol de nuit, consumându-și literar experiențele-limită prin care a trecut ca tânăr pilot. Pentru cel de-al doilea roman primește prestigiosul premiul francez Prix Femina, schimbându-și apoi traiectoria scriitoricească spre o filosofie a umanului. Se căsătorește și pleacă în America de Sud. Anul 1933 îl aduce în studiourile de la Hollywood unde i se ecranizează Zborul de noapte, un film extrem de bine primit de public și în care erau distribuite câteva dintre starurile en vogue… Clark Gable, Myrna Loy, John şi Lionel Barrymore.

Saint-Exupéry in Toulouse, France, 1933

Saint-Exupéry la Toulouse, Franța, în 1933

După un accident aviatic petrecut la începutul carierei sale de aviator, urmează un altul, mult mai grav, care îl aruncă în deșertul Saharei, fiind descoperit și salvat după câteva zile de o caravană de beduini. Din păcate, n-a înțeles acest avertisment al sorții și, un an mai târziu, se prăbușește cu avionul său personal în Guatemala. Rănit grav, de data aceasta nu-și va mai reveni complet niciodată. Destinul său literar triumfă însă prin apariția celebrului volum de memorii Terre des hommes, pentru care Academia Franceză îi decernează Marele Premiu al Romanului.

Antoine-de-Saint-Exupery-în-cabina-de-pilotaj-1938

Antoine de Saint-Exupéry în cabina de pilotaj, 1938. Foto: IWC/ PHOTOPRESS

Anul 1943 rămâne în literatura franceză ca fiind anul Micului Prinț.Le Petit Prince De sub ploaia de obuze a celui mai crud război al omenirii, Saint-Exupéry scoate la lumină, ca un dar fără egal, un roman care va deveni cea mai bine vândută carte după Biblie şi Capitalul lui Marx.

Ca și cum ar fi făcut un schimb între literatură și viață, dăruindu-se trup și suflet pasiunii sale aviatice, Saint-Exupéry pleacă în vara anului 1944 într-o misiune de recunoaștere, undeva în partea de sud a Franței. Într-o zi avionul său a dispărut fără urmă de pe radare. După mai bine de o lună, scriitorul înaripat a fost declarat dispărut pentru totdeauna, lăsând asupra morții sale o umbră de mister.

44 de ani așadar. Ani tumultuoși, trăiți la maximum, suficienți se pare pentru ca darurile acestui om să ajungă unui mapamod.

coperta-micul-print-tnr

V-am spus toate acestea pentru ca pledoaria mea pentru Micul Prinț, spectacolul produs în această primăvară de Teatrul Național Radiofonic pentru Copii, să fie deplină. Pentru că nu poți vorbi despre Micul Prinț fără a ști povestea părintelui său. Viețile lor purced una din alta, într-o îngemănare beletristică și spirituală. Micul Prinț nu este doar un personaj, ci el pare plămădit caleidoscopic din intușabilele fragmente ale propriilor noastre vieți.

mihai_lungeanu

Mihai Lungeanu

Propunerea regizorului Mihai Lungeanu, care semnează și adaptarea radiofonică, conservă comoara romanului lui Saint-Exupéry, făcându-ne două daruri. Primul este acela de-a vedea opera și nu numai de a o asculta. Celălalt de a simți marca literară a lui Saint-Exupéry prin recrearea universului său ascuns. Două daruri esențiale care fac ca acest spectacol trăiască.

micul print

Printr-o distribuție perfect armonizată cu personajele originale, Mihai Lungeanu, susținut de coloana sonoră semnată de Stelică Muscalu, izbutește să ne facă și pe noi, copiii mari, să pătrundem aproape inițiatic harta cerului lui Saint-Exupéry. Marcel Iureș, cu glasul său plin de inflexiuni carismatice, ne face să-l credem pe Antoine, parcurgându-i povestea într-o alăturare demirugică. Probabil nu numai pentru mine, Ștefania Dumitru este o surpriză de proporții. Ea a îmbracat haina Micului Prinț, fără a mai fi nevoie de croitor. Măsura rolului pe care îl face este întocmai cu aceea a personajului său.

Stefania Dumitru

Ștefania Dumitru

Nu știu cât s-a lucrat la acest spectacol, dar el pare făcut dintr-o bucată, ca dintr-o respirație. Întâlnirile cu celelalte personaje ale romanului entuziasmează, ca într-un soi de joc de artificii născut dintr-o partitură perfectă. Virgil Ogășanu (care pare un Rege al întregului univers), Irina Mazanitis (cu mlădierile tonale simandicoase ale Vulpii), Mircea Constantinescu (care păstrează perfect proporțiile Geografului scociorâtor), Constantin Cojocaru (care întâmpină cu umor personajul abțiguitului Bețiv), Violeta Berbiuc (pentru care Ecoul nu are secrete), Mihai Dinvale (care stăpânește Șarpele ca un adevărat dresor de… voci), Costina Ciuciulică (traducătoarea în undă a unei simple Flori plină de o strălucită candoare), Mihai Bisericanu (care ne descoperă Vanitosul ilariant) și Ion Haiduc (care cu glasul său răsunător dă viață Omului de afaceri). Toți aceștia sunt… mirodeniile spectacolului lui Mihai Lungeanu. Un spectacol-floare. O floare cu care iată, se face primăvară. O floare dăruită publicului de echipa Teatrului Național Radiofonic pentru Copii care seamănă întocmai cu opereleflori ale lui Saint-Exupéry cu care credea că va înmiresma toată planeta doar dacă te va face să le privești (asculți) și să le inspiri parfumul.

Micul Prinț de Antoine de Saint-Exupéry, traducere şi dramatizare de Dumitru Solomon. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihai Lungeanu. În rolul pilotului/scriitorului: Marcel Iureş, alături de: Ştefania Dumitru, Virgil Ogăşanu, Irina Mazanitis, Costina Ciuciulică, Mircea Constantinescu, Ion Haiduc, Constantin Cojocaru, Mihai Bisericanu, Mihai Dinvale, Violeta Berbiuc. Redactor: Irina Soare. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia de montaj: Monica Wilhelm şi Robert Vasiliţă. Regia muzicală: Stelică Muscalu. Regia tehnică şi producător: Vasile Manta. Difuzat în premieră în două părți: sâmbătă, 2 mai şi duminică, 3 mai 2015, ora 10.00,  la Radio România Cultural.

costintuchilaCRONICA DE TEATRU RADIOFONICAntoine de Saint-Exupéry,biografie saint exupery,costina ciuciulică,cristina chirvasie cronica micul print,cronica de teatru radiofonic,marcel iureș,micul prinț,mircea constantinescu,Ştefania Dumitru,teatru pentru copii
Cronică de teatru radiofonic de CRISTINA CHIRVASIE 1912. Aerodromul Ambérieu. Aproape de Alpii Francezi. Un băiat de 12 ani, un mic aristocrat, venea zilnic aici adus de șoferul său personal ca să vadă avioanele. Mecanicii și piloții militari l-au adoptat, încântați de compania lui. Unul dintre mecanici l-a botezat Micul...