Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ

peter stein roma aniversare teatru opera

rubrica roma caput culturaeMarele regizor german împlineşte anul acesta 80 de ani şi a fost sărbătorit la Roma cu un adevărat maraton nocturn care cuprinde operele sale artistice.

Considerat unul dintre maeştrii teatrului mondial, Peter Stein analizează cu luciditate şi realism prezentul dramaturgiei şi explică ce înseamnă să montezi astăzi un spectacol: ”În Europa, criza teatrelor este evidentă tuturor şi este tot mai greu de depăşit. Sigur că a existat oarecum dintotdeauna şi a fost mereu un stimul pentru creativitate. Dar în ultimii ani a devenit aproape imposibil să o gestionezi. În primul rând din cauza reducerii de fonduri pentru cultură şi a lipsei de subvenţii din partea statului. Este o boală care umileşte creatorul. Dacă în Grecia antică teatrul era subvenţionat, cum poate să nu fie în 2017?”

Peter Stein

Peter Stein

Stein sesizează şi un alt element problematic: internetul. Rapiditatea cu care sunt practic consumate informaţiile, atenţia şi puterea de concentrare îl împiedică pe spectator să se bucure de arta scenică.

Schimbarea radicală a stilului de viaţă, folosirea fără măsură a telefonului mobil şi a reţelelor de socializare care ne pun în situaţia de a avea mereu acces la ştiri, au creat un tip de nevroză, uneori isterie, eliminând starea de tihnă necesară unei călătorii teatrale. Spectatorul, în sală, trebuie să vadă, să audă, să simtă, să urmărească. Aici emoţiile cresc cu răbdare, încet. Aici e nevoie de timp. Teatrul nu are vântul în pupa, îl are împotrivă.

De fapt, ideea de a da spectatorului un rol activ este caracteristica artei lui Stein. Încă din anii ‘70 când la Berlin fondează Schaubuhne am Halleschen cu actori ca Bruno Ganz, Jutta Lampe şi Edith Clever cu care va realiza montări transgresive, revoluţionând structura spaţiului teatral, până în 2010 cu spectacolul Demonii” (o producţie foarte costisitoare) unde regizorul, în 12 ore de reprezentaţie, şi-a pus amprenta stilului său prin  implicarea emoţională a publicului, fidelitatea faţă de text şi bogăţia conţinutului.

Imagine din spectacolul ”Richard al II-lea”, regia Peter Stein

Imagine din spectacolul ”Richard al II-lea”, regia Peter Stein

În ultimele luni de activitate, Stein s-a concentrat pe spectacolul cu piesa Richard al II-lea” de Shakespeare care va putea fi văzut pe scena Teatrului Argentina din Roma în perioada 12–17 decembrie 2017. Proiectul s-a născut în urma unui laborator care a durat cinci săptămâni în localitatea San Pancrazio, din regiunea Umbria, unde regizorul are o proprietate. În viitorul apropiat, va lucra la Paris o nouă versiune a piesei ”Tartuffe” de Molière.

Peter Stein 2

Capitala Italiei a dorit să îl omagieze organizând vizionarea unora din operele sale, într-un adevărat maraton cultural care a început la orele 18 şi a luat sfârşit la răsăritul soarelui. Evenimentul a avut loc la Academia di San Luca, în incinta Palatului Carpegna. Cu această ocazie, depăşindu-şi orice tip de emoţie şi jenă, însuşi Stein a vrut să joace rolul protagonistului în spectacolul-monolog Faust Fantasia” (montat în anul 2000), un concert pentru pian şi actor de Arturo Annecchino.

A fost proiectat filmul documentar ”La maratona di Peter”, realizat de Giovanni Visentin şi o serie non-stop de filmări ale spectacolelor realizate de Stein. Printre ele: ”Simon Boccanegra” (montare din 2002), ”Unchiul Vanea” (1990), ”Orestia” de Eschil (1980) şi ”Faust” realizat în anul  2000 la Arena din Berlin. Întregul repertoriu a fost ales de Peter Stein însuşi.

Corespondenţă de la Roma

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno)

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi

Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre

Suferinţa de a te simţi străin, la Teatrul Elfo Puccini din Milano

În Italia teatrul se face şi în sufragerie

Bologna: la Dom, teatrul este un loc al experienţelor sociale

”Bestie di scena” sau Când teatrul se dezbracă şi se întoarce în peşteri

Un ”Vis de toamnă”, în care eroii sunt morţi de la început

”Madame Pink” şi o viaţă de câine 

Paola Borboni, ”domnişoara teribilă” a teatrului italian

Când regizorii de film se îndrăgostesc de teatrul liric

Yasmina Reza, o artistă discretă, îndrăgostită de Veneţia

logo revista teatrala radio

Arhiva rubricii Portrete

Arhiva rubricii Corespondență

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEAcademia di San Luca,eschil,La maratona di Peter,orestia,peter stein,raluca niță,shakespeare,Simon Boccanegra,teatre la roma,Teatrul Argentina din Roma,umbria
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ Marele regizor german împlineşte anul acesta 80 de ani şi a fost sărbătorit la Roma cu un adevărat maraton nocturn care cuprinde operele sale artistice. Considerat unul dintre maeştrii teatrului mondial, Peter Stein analizează cu luciditate şi realism prezentul dramaturgiei şi explică ce înseamnă...