Când teatrul se naşte într-o valiză
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ
Înainte de a fi închise între coperţile cărţilor din camerele celor mici, poveştile au călătorit mult, dintr-o ţară în alta, dintr-un oraş în altul, din gură în gură şi uneori chiar de la o stradă la alta. Au fost modificate, s-au transformat, adaptat vremurilor şi au crescut odată cu cititorii lor, şi-au schimbat personajele, situaţiile şi de multe ori chiar finalul.
Plecând de la aceste consideraţii, Fabrizio Pallara, cel care a fondat în 1999 Compania Teatrodelleapparizioni, prezintă pe scena Teatrului Argentina din Roma două dintre cele mai cunoscute poveşti din întreaga lume: ”Scufiţa roşie” şi ”Cei trei purceluşi” folosind ca suport scenic o simplă masă de mici dimensiuni.
Întuneric în sală. Luminile se focalizează doar pe valiză. Astfel ia naştere ca prin magie universul miraculos al teatrului pentru spectatorii mici şi mari, intitulat ”Fiabe da tavolo”. Pallara, unicul actor pe scenă, cu ajutorul personajelor întrupate de degetele sale şi al unor obiecte esenţiale, ne introduce în lumea basmului cu o inocenţă şi o sensibilitate cu adevărat emoţionante.
Scenografia este reprezentată de două căsuţe şi o mulţime de copaci de hârtie. Iar când din a doua valiză apar cei trei purceluşi, decorul se schimbă, căsuţele lor sunt construite cu migală din paie, lemn şi cărămidă, totul manevrat şi ghidat de fantezia regizorului-interpret. Pentru că tocmai capacitatea sa creativă stă la baza acestor spectacole în miniatură.
Înconjurat de copii şi adulţi în Sala Squarzina a teatrului, Pallara interpretează totul cu o atenţie aproape ireală iar când poveştile iau sfârşit, publicul cere să i se istorisească altele. Pallara, generos, improvizează spre satisfacţia tuturor. Poate pentru că acesta este secretul basmelor: nevoia neastâmpărată de a le reasculta de zeci, chiar sute de ori, într-o viaţă. Mereu mai bogate, puţin altfel, întotdeauna fundamental aceleaşi.
Spectacolul ”Fiabe da tavolo” face parte din proiectul numit ”Portret de artist” pe care Teatro di Roma îl dedică anul acesta Companiei Teatrodelleapparizioni. Va fi prezentată o trilogie care s-a bucurat de un enorm succes: ”Fiabe da tavolo” (10 şi 11 februarie) la Teatrul Argentina, ”Hänsel e Gretel”, ”I musicanti di Brema” (17/18 februarie) şi ”Il tenace soldatino di piombo” (22/25 februarie) pe scena Teatrului India.
Spectacolul ”Fiabe da tavola” realizat cu sprijinul Corsia OF a fost prezentat şi în cadrul Festivalului ”Il Teatro fa Grande”, dedicat formării spectatorilor de mâine.
Corespondenţă de la Roma
Raluca Niță
Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță
Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000
„Dirty Dancing” devine musical la Milano
Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”
Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles
Cine sunt noii dramaturgi italieni?
Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna
Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii
Roman Polanski, regizor de musical la Paris
Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte
Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie
Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru
Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile
Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano
„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato
Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit
S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan
„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno)
Marcidofilm!, un nou teatru la Torino
Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino
Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume
Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş
„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco
Pacienţii în sală, medicii pe scenă!
Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes
La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină
Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate
Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi
Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre
Suferinţa de a te simţi străin, la Teatrul Elfo Puccini din Milano
În Italia teatrul se face şi în sufragerie
Bologna: la Dom, teatrul este un loc al experienţelor sociale
”Bestie di scena” sau Când teatrul se dezbracă şi se întoarce în peşteri
Un ”Vis de toamnă”, în care eroii sunt morţi de la început
”Madame Pink” şi o viaţă de câine
Paola Borboni, ”domnişoara teribilă” a teatrului italian
Când regizorii de film se îndrăgostesc de teatrul liric
Yasmina Reza, o artistă discretă, îndrăgostită de Veneţia
20 de ani fără Giorgio Strehler
http://revistateatrala.radioromaniacultural.ro/cand-teatrul-se-naste-intr-o-valiza/ROMA CAPUT CULTURAEFabrizio Pallara,raluca niță,teatre la roma,Teatrul Argentina din Roma