Cronică de teatru de IULIA CHIVU

cronica de teatru organic tnb iulia chivu

Organic de Saviana Stănescu, regia: Andrei Măjeri, Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București, în cadrul Programului 9G la TNB

Piesa Organic, ultima din cadrul primei etape a Programului 9G la TNB (Noua Generație la Teatrul Național), aduce în fața publicului tema traficului de organe. Având această informație, ne așteptăm la o poveste tragică, la care nu putem să schițăm un zâmbet, ci doar să ne înfricoșăm de cele văzute. Nu este deloc așa. Deși tema este una greu de abordat, interpreții o plasează în centrul unei comedii negre – un mod aparte de a trata acest subiect.

Actorii care dau viață personajelor sunt Silva Helena Schmidt – Cora, Andrei Stehan – Chris şi Lucian Rus – Omi. Ce au în comun cei trei? Au vrut să trăiască visul american, doar că nu toate visele devin realitate.

organic trafic de organe

Cora este soția lui Chris. Ea își ascunde părul natural sub peruci de diferite culori și visează să termine școala și să devină asistentă medicală. A ajuns în America cu visul de a deveni balerină, dar naivitatea vârstei și minciunile ambalate într-un pachet care promitea succesul, au făcut din ea o dansatoare cu moravuri ușoare, care își petrecea nopțile în hoteluri, cu diferiți bărbați.

În ciuda trecutului Corei, Chris s-a căsătorit cu ea. Poate pentru că nici el nu își câștigă banii pe căi legale și pentru că mâinile îi sunt pătate cu sângele unor oameni nevinovați. În schimb, așa cum spune, a scăpat-o pe soția sa de condiția de damă de companie și a transformat-o în casnică.

teatru contemporan

Omi este adus în apartamentul lor din New Jersey pentru câteva zile, sub îndrumările stricte ale lui Jerry. Din discuțiile la telefon ale lui Chris și din conversațiile celor doi soți, se deduce faptul că Jerry este cel care îndeamnă persoanele naive spre visul american. El este șeful lui Chris și tot el i-a promis Corei că în America va ajunge o dansatoare de succes.

Omi, un tânăr bolnăvicios care abia putea să vorbească și care cu greu își spune numele, a fost adus pe tărâmul visurilor pentru a-și dona un rinichi. A fost convins că, dacă este de acord cu această donație, va primi bani și viața lui se va schimba. „Nu știe ce îl așteaptă!”, îi spune Cora lui Chris. Pentru a ascunde tragedia, Chris îi spune că el împreună cu Jerry sunt „zei salvatori” – iau organe, care nu sunt vitale, de la oameni care au nevoie de bani și îi salvează pe bolnavii dispuși să plătească. Cora vede totul ca pe o adevărată măcelărie și chiar aduce în discuție porcii, pe care îi consideră utili doar pentru că le folosim organele pentru hrană. Ironie, pentru că Omi era în țara lui porcar…

organic de saviana stanescu

Soția lui Chris începe să se atașeze de Omi, cu o afecțiune care doar la început pare maternă. Jerry îl instruiește pe Chris să îl învețe pe Omi să spună „da” când doctorul îl va întreba dacă este de acord cu operația, dar Cora, sperând că îl va salva și prinsă între vis și realitate, îl învață pe musafirul lor să spună „nu”. Când îl aude, Chris se înfurie: „E mai folositor mort decât viu.” După o discuție cu Jerry, ajunge la concluzia că s-ar expune unui pericol dacă l-ar duce pe tânăr în această stare la spital și cei doi găsesc o soluție: moartea cerebrală. „Perfect legal!”, încearcă Chris să-și convingă soția și să-i explice că el nu poate face afaceri dacă ea se atașează de toți.

Organic 6

Încercările disperate ale Corei de a-l salva pe Omi sunt umbrite de mărturisirea lui Chris, care îi spunea că tot ce are a achiziționat cu bani din astfel de afaceri. Cora alege să-l salveze pe musafirul de care s-a îndrăgostit. Își face bagajul și îl convinge pe Omi că trebuie să plece cu ea: „Vor să te omoare!”. În grabă, printre lacrimi, bând puțină vodcă pentru a-și face curaj, Cora îl învață pe tânăr să spună „da”: „Ai nevoie de «da», asta va trebui să zici dacă ne prind.” Naivă, crede că nu va fi găsită.

Când Chris ajunge acasă și își dă seama că cei doi au fugit, îl anunță pe Jerry, fiind convins că acesta îi poate găsi pe fugari. Vor deveni visele Corei vreodată realitate? Dar, mai presus de toate, care va fi destinul lui Omi, i se vor împlini sau i se vor spulbera visurile pe tărâm american? Răspunsul la aceste întrebări îl puteți afla la Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” din București, pe 1 martie 2015, când va avea loc următoarea reprezentație (Sala Mică, ora 20.00).

Organic de Saviana Stănescu, în regia lui Andrei Măjeri, este o piesă atipică, folosind umorul și replicile acide în tratarea unui subiect dramatic, desprins din știrile zilnice. Întreaga acțiune se petrece în două lumi: cea reală, în care soarta îi poartă pe cei implicați, incapabili de a-și schimba destinul – și lumea amăgitoare a visurilor, în care trăiesc pentru scurt timp.

Organic 4

Fotografii de Florin Ghioca. Sursa: Teatrul Național din București

Cu siguranță, acest spectacol plin de dinamism vă va capta atenția. Surprizele muzicale și coregrafice completează, și ele într-un mod atipic, întregul tablou.

iulia chivu

Iulia Chivu

Vezi și: Dragoste în patru tablouri sau goana după variație, cronică de teatru de Iulia Chivu

Arhiva rubricii Cronica de teatru

Vezi și: Adrian Măjeri: „«Organic», un spectacol cu multe forme de manifestare artistică”, interviu realizat de Raluca Rădulescu

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcomedie neagră,damă de companie,iluzii,iulia chivu,organic de saviana stănescu,saviana stanescu,vis si cosmar
Cronică de teatru de IULIA CHIVU Organic de Saviana Stănescu, regia: Andrei Măjeri, Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București, în cadrul Programului 9G la TNB  Piesa Organic, ultima din cadrul primei etape a Programului 9G la TNB (Noua Generație la Teatrul Național), aduce în fața publicului tema traficului de organe....