Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ

cantareata cheala roma teatro vascello

rubrica roma caput culturaeSpectacolul regizat de Massimo Castri în colaborare cu Marco Plini, după traducerea semnată de Gian Renzo Morteo, poate fi văzut pe scena Teatrului Vascello din Roma până în 4 aprilie 2014. 

Din distribuţia spectacolului fac parte: Mauro Malinverno, Valentina Banci, Fabio Mascagni, Elisa Cecilia Langone, Sara Zanobbio şi Francesco Borchi. Spectacolul este produs de Teatrul Metastasio Stabile della Toscana în colaborare cu Teatrul Vascello din Roma.

cantareata cheala foto Baldassare Amodeo

Ca manifestare literară, teatrul absurdului a apărut după cel de-al Doilea Război mondial, în Franţa, avându-i ca iniţiatori pe Eugene Ionesco (Cântăreaţa cheală, 1950) şi pe Samuel Beckett (Aşteptându-l pe Godot, 1953). 

Geneza piesei Cântăreaţa cheală este relatată chiar de Eugen Ionescu în Note şi contranote. Încercând să înveţe limba engleză, constată, cu umor, că fraze banale devin „adevăruri fundamentale, nişte constatări profunde”; „că sunt şapte zile într-o săptămână, de exemplu, ceea ce de altfel ştiam; sau că podeaua se află jos, tavanul sus, lucru pe care iarăşi îl ştiam, poate, dar la care nu cugetasem niciodată în mod serios sau pe care îl uitasem şi care-mi apărea, dintr-o dată, pe cât de uimitor, pe atât de indiscutabil de adevărat.” 

La-Cantatrice ionesco

Cuvintele se goliseră de orice conţinut şi deveniseră absurde, lipsite de sens, iar textele pe care le învăţa din manualul de conversaţie francez-englez, ca schimb de replici între personajele golite de psihologia lor, nu mai erau „nici măcar bucăţi de propoziţii, nici cuvinte, ci silabe, sau consoane, sau vocale”. 

Titlul piesei a avut mai multe variante, intenţia autorului oscilând între Englezeşte fără profesor (o prima variantă cu acest titlu a fost scrisă în limba română), Ora de engleză, Big-ben folies, dar niciunul nu i s-a părut „convenabil”. 

La-Cantatrice calva

Titlul definitiv are şi el o poveste: la o repetiţie, actorul care juca rolul Pompierului a greşit pronunţia şi în loc de „institutrice blonde” (învăţătoarea blondă) a spus „cantatrice chauve” (cântăreaţa cheală). „Iată titlul piesei! strigai. Aşa se face că piesa Cântăreaţa cheală fu numită Cântăreaţa cheală”, spune Eugen Ionescu. Titlul exprimă, aşadar, un personaj absent din piesă, fără identitate şi fără importanţă pentru operă sau pentru spectator (cititor) ori pentru autor, înscriindu-se, astfel, în formula literară a absurdului. 

La-Cantatrice calva roma 2

La cantatrice calva. Fotografii de Baldassare Amodeo

Şi în viziunea lui Castri personajele sunt văzute ca „non-eroi”, situaţi între tragic şi comic, dominaţi de automatisme, exprimând banalităţi sau enunţuri absurde, lipsiţi de personalitate şi consistenţă caracterială.

Cel mai recent spectacol regizat de Massimo Castri a fost Sfârşit de partidă de Samuel Beckett, distins cu Premiul UBU pentru cel mai bun regizor. Se confirmă aşadar pasiunea regizorului pentru teatrul absurdului şi autorii săi. 

Corespondenţă de la Roma

Trailerul spectacolului 

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000   

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEabsurd,beckett,eugen ionescu,la cantatrice calva,Massimo Castri,note si contranote,teatro vascello,teatrul absurdului,titlul cantareata cheala
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ Spectacolul regizat de Massimo Castri în colaborare cu Marco Plini, după traducerea semnată de Gian Renzo Morteo, poate fi văzut pe scena Teatrului Vascello din Roma până în 4 aprilie 2014.  Din distribuţia spectacolului fac parte: Mauro Malinverno, Valentina Banci, Fabio Mascagni, Elisa Cecilia...