Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN

yvonne cronica de teatru

La Teatrul Masca din București luna ianuarie a adus în repertoriu un nou spectacol de teatru gestual prezentat în sala cochetă a edificiului. Intitulat ”Yvonne”, acesta este bazat pe un scenariu original inspirat de scrierile lui Gabriel García Márquez imaginat, ca și regia, de către Mihai Mălaimare, întemeietorul acestui teatru unicat în peisajul teatral bucureștean. Spectacolul recuperează din spiritul sud-american un filon de sensibilitate pereche sufletului său, cum a dovedit-o și cu prilejul altor spectacole pe care le-a semnat de-a lungul a mai bine de un sfert de veac de când domnia sa a îmbrățișat exclusiv, cu pasiune exemplară teatrul fără cuvinte, dar, mai ales, din universul literar fabulos al scriitorului, acel copleșitor melanj între o lume pitorească, tulburătoare în realismul ei frust, de o uluitoare varietate, și diferitele planuri nu mai puțin bogate ale visurilor sau iluziilor pierdute ale personajelor unde discrepanțele, disfuncționalitățile par anulate, un tărâm al libertății care nu aduce însă întotdeauna și liniștirea sufletelor chinuite ale eroilor. El spune povestea în centrul căreia se află Yvonne, o copilă gingașă, plăpândă, supusă capriciilor unei bătrâne care o are în grijă, dar care o reduce la statul de jalnică Cenușăreasă. Cele două personaje pe care se întemeiază eșafodajul complex al spectacolului sunt trecute rampa cu seducătoare nuanțe de experimentata și apreciata Alina Crăiță, în rolul Bunicii, și cu evidentă participare de promițătoarea Amalia Popa. După un devastator incendiu care le lasă fără casă, copila, făcută răspunzătoare de acel dezastru, trebuie să plătească cu corpul ei proaspăt, vândut bine la început Văduvoiului (Valentin Mihalache), lângă care, apoi, bărbații se înghesuie în cohorte să culeagă desfătarea, iar bătrâna bunică adună pentru asta, cu nesaț, bănuț după bănuț. În mijlocul unui bâlci în care se aglomerează tot felul de inși ciudați, iar destinele lor mărunte, mohorâte se împletesc copleșitor, egalizate în fața deșertăciunilor, a morții care pândește de peste tot și poate lua chipul unui înger ce dă fiori cu aerul lui…diabolic (Cristiana Savu). Pot fi întâlniți aici femeia-păianjen nenorocită de iubire neîmpărtășită (Andreea Bănică) și vânzătorul de iluzii gata oricând de un artificiu capabil să aducă fulgurant uitarea (Valentin Mihalache), secondat de prevenitoarea lui asistentă (Laura Dumitrașcu-Duică), indieni, femei ușoare și chiar un îndrăzneț fotograf care se oferă să imortalizeze clipa oricui dorește (Ionuț Gheorghe), iar felul în care și bunica pozează în mare divă, ca o altă reminiscență a propriilor frustrări, este clou-ul momentului acestuia din spectacol…

Yvonne 5

O lume pestriță, pegra societății, marginalizați, încercând să uite mizera lor condiție efemeră, dar în care se amestecă și polul ei cocoțat pe treptele politicii țintind tot mai sus dincolo de cuvintele mici ale ”circului” manipulator, prin persoana Senatorului (Sorin Dinculescu), aflat în campanie electorală, mereu în preajma Yvonnei, unde își află un sfârșit dubios. O lume în care ieșirea din malaxorul viciului cotidian este sortită eșecului, cum o arată, la mănăstirea unde vor să o ducă pe Yvonne din plasa urzelilor abjecte ale bunicii, episodul cu călugărița învinsă prin contaminare cu Răul (Cristina Panait). Singura figură luminoasă pare să fie a lui Ulisse (Alexandru Ionescu), tânărul care nutrește sentimentul curat al iubirii față de Yvonne și dorește să o scoată din acel infern. Soluția lui disperată îl aruncă însă în întunecimile aceluiași iad, el suprimă viața bătrânei și acuzația de crimă care planează acum nu le va aduce celor doi tineri unirea mult dorită, plănuită cu speranță, doar o face și o ajută pe Yvonne să fugă.

Yvonne 2

Se mai aude numai acel ”Yvonne, Yvonne”, tangoul tânguitor sub un clocot de vitalitate care se stinge lent, liantul emoțional-auditiv în acest construct caleidoscopic, pe acordurile căruia glisăm în visul de iubire și de tinerețe al buncii, de unde se întrupează aievea soțul ei răpus de bandiți, Amadis (Eugen Fetescu), în elanurile sufletești ale celorlalți eroi sau în căderile lor abisale, discret sugerate. Este leit-motivul muzical, declanșator de fantezie și catalizator emoțional în universul auditiv al spectacolului care se compune dintr-o coloană sonoră sugestivă (muzica: Răzvan Alexandru Diaconu) și nu mai puțin prin grăitoare accente obținute la nivel onomatopeic, monosilabic, prin zgomote și vuiete prevestitoare, în amețitor turbion. Melodia, ne spune Mihai Mălaimare, este de sorginte pariziană, amintind de un personaj real cu acest nume, o celebră prostituată devenită o mare madamă. Așa cum poate va ajunge și eroina noastră ”înarmată” în fuga ei cu poșeta doldora de bani a bunicii? De altfel, metafora timpului este o amprentă foarte puternică a spectacolului, care guvernează, domină prin seducătoare ambiguitați înțelesurile multiple ale acestui demers artistic plurivalent, unde suntem îndemnați să ne gândim la vină și la ispășire, la predestinare și la asumare a gesturilor noastre, la nedreptate și la violență, la repetabilele greșeli ale unei omeniri care nu învață, nu este interesată niciunde și nicicând să învețe ceva. Suntem invitați să asistăm la glisarea pe scala temporală reală și în evadările din această realitate pe unduirile inefabile ale memoriei involuntare, la o goană incontrolabilă care marchează implacabil condiția noastră umană. Această fluidizare, trecere inexorabilă este consistent indusă în percepția spectatorului de funcția acelei turnante care domină (scenografia: Anca Albani, Puiu Antemir) spațiul de joc punctat doar de câteva obiecte-simbol, cum sunt jucăriile fetei care nu și-a trăit până la capăt copilăria, patul acesteia, în care este transformată brutal în femeie, jilțul unde bunica își balansează visările, uitările, oboseala existențială amestecată cu zvâcnirile de ambiție tăinuită, capabile să o scoată din toropeală. Efectul este potențat de un ecleraj cu variate tonuri și mai ales de ”cortina” zdrențuită și translucidă de unde vin și pleacă personajele sau de unde trece și lasă urme în ele însuși destinul neîndurător. O tușă puternică a spectacolului este cromatica vie a acestui tablou variat al condiției umane (costumele: Anca Albani) în consonanță cu un galop de chipuri, un draft pertinent de tipologii și psihologii, cu contururile intens ”desenate” prin gestică și atitudini corporale grăitoare (coregrafia: Mirela Simniceanu), prin pusee energetice bine gândite de regie și controlate de interpreții acestui spectacol, care dau dinamism și forță emoției.

Yvonne 4

Da, ”Yvonne” este un spectacol care emoționează la modul afectiv și în plan intelectual deopotrivă. Un spectacol cizelat cu finețe și cu profesionalism, împlinit cu evidentă dăruire de interpretele de prim-plan, de actorii care au roluri mai cărnoase, amintiți deja mai sus, care participă deopotrivă la configurarea personajelor colective, ”indienii” și „femeile”, de întreaga numeroasă distribuție din care mai fac parte Vera Băltfălean, Alina Bondoc, Maria Panainte, Cristinel Dădăl. Le-am transcris cu bucurie numele tuturor pentru reușita lor personală, dar și ca semn al izbânzilor ce se cuvin atribuite mentorului acestui lăcaș unic de spectacol, unde actorii, colaboratori sau deja angajați, sunt deopotrivă produsul Școlii de Teatru Gestual (STG) Masca, instituție care îndeplinește toate condițiile ca să merite acest nume. O școală unde câțiva dintre ei sunt de-acum profesori. O școală pentru deprinderea acest meșteșug indispensabil unui discurs distinct în imensa paletă de posibilități pe care le presupun artele spectacolului și care la Masca țintește marea performanță.

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

Bambi a venit la… Țăndărică, cronică de teatru

Eliza Noemi Judeu: ”M-a atras în primul rând tipul de limbaj abordat de Matei Vișniec în «Țara lui Gufi»”, interviu

Teatrul ”Nottara” – ”100 de ani împreună”, cronică de teatru

Ziua porților deschise la Teatrul de Artă din București

Festivalul Național de Teatru și lumea (artistică), cronică de festival

”Visul unei nopți de iarnă” – o nouă premieră la TVR, cronică de teatru tv

Radu Afrim revine pe scena de la Piatra Neamț, cronică de teatru

Gabi Popescu: ”Dorința mea legitimă este ca despre Teatrul Municipal «Ariel» să se vorbească în curând ca despre un teatru de artă”, interviu

”Împăratul muștelor”, un demers artistic binevenit la Teatrul ”Excelsior”, cronică de teatru

logo revista teatrala radio

Vezi și:  arhiva rubricii Cronica de teatru 

 

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcronică de teatru rtr,gabriel garcia marquez,mariana ciolan,mihai mălaimare,teatru gestual,teatrul masca,Yvonne
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN La Teatrul Masca din București luna ianuarie a adus în repertoriu un nou spectacol de teatru gestual prezentat în sala cochetă a edificiului. Intitulat ”Yvonne”, acesta este bazat pe un scenariu original inspirat de scrierile lui Gabriel García Márquez imaginat, ca și regia, de către...