Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ

glauco mauri articol de raluca nita

rubrica roma caput culturaeGlauco Mauri se confesează povestindu-şi viaţa, experienţa profesională şi personală jurnalistului de radio Marco Tesei – aproape 40 de ani de carieră la Radio Uno RAI ca redactor şef şi realizator a numeroase emisiuni culturale. „Pretextul” este crearea colecţiei „Maeştri” a Editurii Nuova Dimensione din Veneţia, colecţie al cărei director editorial este Tesei însuşi. 

Glauco Mauri este un actor dedicat complet teatrului. Poate unicul, la cei 84 de ani ai săi, care s-a dedicat complet activităţii teatrale. Mai întâi ca actor, apoi regizor şi co-director al companiei teatrale înfiinţate împreună cu Roberto Sturno, Compania Mauri-Sturno. 

glauco mauri foto manuela giusto

Glauco Mauri. Fotografie de Manuela Giusto

Născut la Pesaro, în regiunea Marche, la 1 octombrie 1930, orfan de tată la o vârstă încă fragedă, micul Glauco este mai întâi îndrăgostit de muzica clasică, în special de operă, unde merge extrem de des însoţit de mama sa, o femeie simplă dar plină de demnitate, o infirmieră cunoscut de toţi, sprijinul său, prima sa susţinătoare. 

Absolvent al Academiei Naţionale de Artă Dramatică, aflată sub conducerea marelui om de cultură Silvio d’Amico, în 1949, Mauri i-a avut ca profesori pe Orazio Costa, Sergio Tofano şi Wanda Capodaglio.

Va lucra cu cei mai importanţi actori: Memo Benassi, Renzo Ricci, André Barsacq, Anna Proclemer, Giorgio Albertazzi, Luigi Vannucchi, Valeria Moriconi, Emanuele Luzzati, Mario Scaccia, Lilla Brignone, Gianni Santuccio, Enrico Maria Salerno. 

glauco mauri

Glauco Mauri

Printre rolurile sale cele mai importante rămase în memoria publicului iubitor de teatru sunt: Smerdiakov în Fraţii Karamazov de Dostoievski, în regia lui Andrè Barsacq, care încă din 1954 îi conferă un succes naţional greu de imaginat. În 1955, Lucio Ardenzi organizează cu sprijinul Ministerului italian al Culturii un turneu epocal în America de Sud. O serie de spectacole vor fi prezentate în Argentina, Brazilia, Uruguay. Printre participanţi vor fi nume celebre ca Luigi Vannucchi, Anna Proclamer, Giorgio Albertazzi, Renzo Ricci, Eva Magni, Tino Buazzelli, Davide Montemurri, Franca Nuti şi Bianca Toccafondi. 

glauco mauri roma caput culturae

În afară de Regele Lear de Shakeaspeare, în care jucau toţi actorii Companiei, repertoriul era italian: Corruzione al Palazzo di Giustizia (Corupţie la Palatul de justiţie) de Ugo Betti, Beatrice Cenci de Alberto Moravia, în premieră mondială, Il Seduttore (Seducătorul) de Diego Fabbri. 

Mauri va colabora timp de câţiva ani cu Compania Proclemer-Albertazzi. 

În 1961 creează împreună cu Valeria Moriconi, Franco Enriquez, Emanuele Luzzati (ulterior va intra şi Mario Scaccia) Compagnia dei Quattro, care va forma gustul publicului italian. 

glauco-mauri si roberto-sturno

Glauco Mauri și Roberto Sturno

După numeroase turnee, activități foarte puţin căutate, deci şi foarte puţin dorite, ca director de teatru, în 1981 Glauco Mauri și Roberto Sturno, cu care Mauri lucra deja de ani de zile, dau naştere Companiei teatrale Mauri-Sturno. Împreună creează o stagiune cu un repertoriu extrem de vast, care cuprinde în special autori clasici: Sofocle, Shakespeare, Molière, Goethe, Cehov, Pirandello, Brecht dar şi autori contemporani ca Beckett, Müller, Mamet, Schmitt, Shaffer. 

Glauco Mauri este Grande Ufficiale al Ordinului de Merito al Republicii Italiene. 

glauco mauri marco tesei nuova dimensione

Dar să ne întoarcem la cartea-interviu cu Glauco Mauri, semnată de Marco Tesei, Glauco Mauri e il mestiere dell’attore, vita, incontri e passioni di un grande uomo di teatro (Glauco Mauri şi meseria actorului, viaţa, întâlnirile şi pasiunile unui mare om de teatru, Editura Nuova Dimensione, colecţia „Maeştri”). O conversaţie cordială între doi gentlemani care cunosc valoarea cuvântului, dar şi a discreţiei, un dialog despre care autorul ne spune în prefaţa cărţii că vrea să fie o uşă deschisă spre culisele unui om de teatru, dând de înţeles că multe lucruri au rămas nespuse. 

De multe ori diferite teme lăsate în suspensie câştigă rolul de „concept”, un concept care însă nu se închide în sine, nu iartă şi nu judecă. De la o „mărturisire” de acest gen, din partea unui admirator al lui Shakespeare nu putea lipsi tăcerea. Este meritul lui Mauri pentru că ştie când să se lase prizonier tăcerii şi este fără îndoială marea calitate a lui Tesei care ştie să provoace momente de tăcere cu semnificaţie. 

glauco mauri ultima banda a lui krapp beckett

Glauco Mauri în Ultima bandă a lui Krapp de Samuel Beckett

O carte foarte interesantă pentru că dă un rol important tocmai sincerităţii. Ea nu are un rol în sine şi oricum nu pentru oricine, însă Mauri, incitat de Tesei, „se povesteşte” punându-se permanent în contexte istorice, culturale, antropologice, sociale. 

Protagonistul susţine că teatrul este povestea unui om relatată de un altul. Pur şi simplu. Restul e schemă, convenţie, efecte, artificii. Din acest punct de vedere, această conversaţie are şi un caracter teatral cu diferite accente dramatice, comice, melodramatice uneori. 

marco tesei

Marco Tesei

Un dialog ca un duel cordial între doi sabreuri cu experienţă. Nu  o competiţie pentru a descoperi adevărul din spatele măştii, ci un tip de maieutică unde nu contează sfârşitul călătoriei, ci drumul făcut din sine şi spre sine. O carte de aventuri tocmai pentru că vorbim despre cea mai pasională şi misterioasă dintre aventuri: viaţa unui om.

glauco mauri actori italieni de teatru

Emoţia vorbeşte într-o limbă universală iar această carte este un ansamblu de emoţii, nostalgii şi dragoste de viaţă. 

La peste 80 de ani, Mauri este pregătit în orice moment pentru o nouă călătorie, cu aceeaşi dezinvoltură, pasiune, respect şi inocenţă de când avea 15 ani. Un adevărat miracol. 

Corespondenţă de la Roma

Samuel Beckett în viziunea lui Glauco Mauri și Roberto Sturno (Ultima bandă a lui Krapp,  Piccolo Eliseo Patroni Griffi, aprilie 2013)

Glauco Mauri și Roberto Sturno în Evanghelia după Pilat de Éric-Emmanuel Schmitt, Teatro Valle din Roma


raluca-nita

Raluca Niță

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000  

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEbrecht,Compania teatrală Mauri-Sturno,glauco mauri,Glauco Mauri e il mestiere dell'attore,incontri e passioni di un grande uomo di teatro (Glauco Mauri şi meseria actorului,întâlnirile şi pasiunile unui mare om de teatru),marco tesei,raluca niță,regele lear,roberto sturno,roma,samule beckett,shakespeare,teatro eliseo,ultima banda a lui krapp,viaţa,vita
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ Glauco Mauri se confesează povestindu-şi viaţa, experienţa profesională şi personală jurnalistului de radio Marco Tesei – aproape 40 de ani de carieră la Radio Uno RAI ca redactor şef şi realizator a numeroase emisiuni culturale. „Pretextul” este crearea colecţiei „Maeştri” a Editurii Nuova...