de MARIANA CIOLAN

festivalul festin pe bulevard nottara 2016


Prin conceptul iniţial, Festivalul „Fest(in) pe bulevard” s-a dezvoltat în două direcţii, o secţiune competitivă, subsumată temei „Criză” şi o alta chemată să evidenţieze caracterul de teatru care, fiind plasat pe artera principală a capitalei noastre, este susceptibil de a adăposti şi a cultiva comedia intrată în analele teatrului universal cu titulatura „comedie bulevardieră”.

sigla nottara pe albastruPe parcursul celor trei ediții anterioare, acesta s-a îmbogățit continuu, însă noua ediţie care va fi la începutul lui octombrie (10–22 ale lunii) se prefigurează cu un afiş mult mai bogat decât până acum. Fără a face un secret din strategia sa, dimpotrivă, am putea zice, conducerea Teatrului „Nottara”, inițiatorul și organizatorul manifestării, anunţă deschis că programul a fost conceput nu numai în funcţie de specificul festivalului de-acum intrat în conștiinţa culturală a bucureştenilor, a oamenilor de teatru din ţara noastră, în general, ci a ţinut cont în foarte mare măsură de ajutorul pe care teatrul l-a primit (alături, firește, de acela venit de la forurile administrative prin resorturile implicate în problemele culturii), de la multe instituţii de spectacol pentru a reuși să nu îşi înceteze activitatea artistică în cele nouă luni cât a fost forţat să părăsească sediul său din Magheru 20. Acestea se vor afla printre invitații festivalului și, unele, vor fi gazde pentru el. Grație lor, în toate cele nouă luni de „bejanie”, s-au putut lucra spectacole și unele au fost arătate publicului, iar, din respect pentru același public, au fost adaptate parte din cele existente în repertoriu spre a fi înfățișate în țară, dar și peste hotare. Iar acum, după o activitate susținută și de înverșunarea pozitivă cu care artiștii, conducerea, directoarea Marinela Țepuș au avut credința adâncă în seriozitatea proiectului și soliditatea clădirii care adăpostește teatrul lor, unul dintre simbolurile bucureștene ale artei scenice, și după acea expertizare de risc seismic, cu adevărat riguroasă și profesionistă, a acestei clădiri, Teatrul „Nottara” se întoarce acasă! Este un lucru de-acum cunoscut și apreciat. Dar trebuie remarcat că această întoarcere este dorită a fi percepută ca un eveniment demn de istoria acestui teatru și de moștenirea bogată lăsată de marii înaintași ai instituției care poartă numele uriașului actor C. I. Nottara, anume acest Fest(in) pe bulevard.

spectacole invitate nottara festin pe bulevard

Pe scurt, între 10 şi 22 octombrie 2016, în cele două săli ale Teatrului „Nottara”, organizatorul fest(in)ului foarte… copios anul acesta, dar şi la teatrele „Ţăndărică” şi la „Odeon”, vom putea vedea treizeci de spectacole pe scenă, la care se vor adăuga trei spectacole-lectură ce vor avea loc la Institutul Balassi. Cele mai multe sunt spectacolele care vor intra în competiţie şi vor fi apreciate de un juriu de specialişti. Sunt producţii invitate de la teatrele bucureștene „Bulandra” (Contra progresului), „Odeon” (Când timpul nu se mișcă), „Metropolis” (Efectul razelor gamma asupra crăițelor lunatice), Teatrul de Artă (Dureri fantomă), de la teatre din Cluj-Napoca (Moarte și reîncarnare într-un cowboy), Iași (Pisica verde), Brașov (Un bilet spre fericire), Târgoviște (Othello). În aceeași competiție intră spectacolul cu Livada de vișini realizat la Teatrul Național Sloven în direcția de scenă a lui Tompa Gábor, acum colaborator aproape de sufletul colectivului de la „Nottara”, un spectacol al Teatrului ceh Tramtaria (Cabaret Shakespeare – Gol pușcă), precum și spectacolul gazdelor cu Familie de artiști, în regia lui Alexander Hausvater. În paralel, va exista o altă competiție sub egida rețelei teatrale regionale NETA (New European Theatre Action) la care teatrul de pe bulevardul Magheru este afiliat. La București, pentru acest Fest(in) pe bulevard vor veni spectacole din Serbia, Croația, Kosovo, Bulgaria, incitante prin viziunea asupra unor texte din patrimonul universal ca Nora de Ibsen (cu păpuși!), Ubu rege de Jarry, Pericle de William Shakespeare, la care se adaugă producția Teatrului „Nottara” cu O poveste foarte simplă, în regia macedoneanului Liupka Giorghievski. Pe bulevardul comediei vor ieși în întâmpinarea publicului doritor să-și descrețească fruntea pentru un ceas-două, în sala de spectacol, artiști din Chișinău (Al cincilea anotimp), Constanța (Uciderea lui Gonzago), Arad (Crima din strada Lourcine), Brăila (Jacques și stăpânul său), Timișoara (Hotel PM) alături de trupa de la „Țăndărică” (Eu, Oblio) și de aceea de la „Nottara” (Tango, monsieur?).

oana pellea-efectul razelor gamma-metropolis

Oana Pellea în Efectul razelor Gamma asupra crăițelor lunatice de Paul Zindel, Teatrul Metropolis din București

Și pentru ca… festinul să fie și mai bogat, ni se prezintă acum, nu mai puțin de cinci premiere (oficiale) în care, practic, avem ocazia să vedem întreaga trupă de la „Nottara”. Acei artiști care au știut să își facă munca lor pasionată cu o dăruire, o înțelegere și o imensă speranță care i-a ajutat să treacă dincolo de vitregia condițiilor de lucru în lunile cât s-au aflat fără casa lor, dar au purtat-o continuu, ca pe o icoană, în suflet. Este vorba de două spectacole în care ne întâlnim cu regizorul Mihai Măniuțiu, anume, Iarna de Jon Fosse, și Alcool, pe versuri de Ion Mureșan, producții cu un limbaj complex, rafinat, la care și-au adus contribuția colaboratori de nădejde ai domniei sale, Vava Ștefănescu, Ada Milea, Adrian Damian, Andreea Gavriliu, de un spectacol dedicat Centenarului dada, DADAnoNon, în concepția Ilincăi Stihi (regia și scenariul inspirat de texte de Tristan Tzara, Artaud, Lenin), realizat cu sprijinul ICR care a facilitat deja o ieșire la Festivalul Culturii Române de la Cracovia, unde acest spectacol multimedia s-a bucurat de succes în faimoasa Cricoteka a lui Kantor, de spectacolul cu Efecte colaterale de Alexandru Popa, în regia lui Vlad Zamfirescu, și acesta având de-acum la activ un promițător botez al publicului care a apreciat finețea țesăturii acestor împletite drame contemporane de familie care antrenează o bună parte a trupei din toate generațiile, și, nu în ultimul rând, spectacolul Album de familie, subsumat aceleiași teme, și el cu o numeroasă și valoroasă distribuție, rod al colaborării la cârma regiei dintre Nona Ciobanu și actorul Francisco Alfonsin, cunoscut spectatorilor fideli ai Teatrului „Nottara” ca interpret extraordinar al rolului principal din Noul locatar.

2 spectacole festin pe bulevard oct 2016 nottara

Festivalul se va încheia la Palatul Cotroceni, deschis de asemenea prin cocheta sală de spectacole Teatrului „Nottara” în toată acea perioadă de pribegie a actorilor. Aici vor avea loc festivitatea de premiere a festivalului și spectacolul de gală, cu Trei nopți cu Madox de Matei Vișniec, în regia lui Mihai Lungeanu, spectacol aflat în selecția FNT. Dincolo de această rapidă trecere în revistă, trebuie spus că, prin acest festival, bucureștenilor li se oferă prilejul să vadă/revadă mari actori de pe scenele țării, unii știuți din filme, alții care cu siguranță li se vor revela cu evoluții pe care să nu le uite măcar o vreme, să afle despre tendințe și preocupări ale artei scenice în câteva importante orașe. Pentru specialiștii teatrului, festivalul deschide oportunitatea de a aprecia evoluția de ultimă oră a unor creatori din toate generațiile, dacă ne gândim că, vorbind de regizori, pe afișul festivalului se regăsesc nume celebre precum Mihai Măniuțiu, Tompa Gábor, Alexander Hausvater, alături de cele ale altor viguroși creatori precum Cristi Juncu, Vlad Massaci, Mihai Lungeanu, Nona Ciobanu, Ioan Sapdaru, ale unor actori conectați cu iscusință la înalta tensiune a regiei, ca Diana Lupescu ori Vlad Zamfirescu, ale unor mai tineri confrați ai domniilor lor care au confirmat cu brio speranțele investite la debut, ca Mariana Cămărășanu, Ilinca Stihi, Alexandru Mâzgăreanu, Bobi Pricop, dar și numele unor mult mai nou-veniți în forță, precum Andrei Măjeri, Vladimir Anton, bunăoară. Cele trei colocvii, subsumate temelor „Crize de familie”, „Independenții vs teatrul de stat” și „Cât ne costă să trăim în normalitate”, focusul asupra dramaturgiei maghiare contemporane prin trei spectacole-lectură sau câteva titluri de carte de teatru ce vor fi readuse în atenție prin lansări pe durata festivalului au darul să lărgească spectrul meditației și al dialogului despre teatru, despre multiplele conotații artistice, culturale în sens larg, ca artă cu adevărat a cetății.

Programul festivalului poate fi consultat pe site-ul Teatrului „Nottara” și pe pagina de facebook a acestuia, iar biletele s-au pus în vânzare.

logo-revista-teatrala-radio3Vezi: arhiva Teatrul „Nottara” din București

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

Andrei Grosu: „În artă nu cred că există concediu”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

logo-revista-teatrala-radio3Vezi și: Arhiva rubricii Festivaluri   

costintuchilaFESTIVALURICrize de familie,dada,efectul rezelor gama,festin pe bulevard,festivaluri 2016,Independenții vs teatrul de stat,jacques sau supunerea,mariana ciolan,noul locatar,oana pellea,othello,paul zindel,teatrul nottara
de MARIANA CIOLAN Prin conceptul iniţial, Festivalul „Fest(in) pe bulevard” s-a dezvoltat în două direcţii, o secţiune competitivă, subsumată temei „Criză” şi o alta chemată să evidenţieze caracterul de teatru care, fiind plasat pe artera principală a capitalei noastre, este susceptibil de a adăposti şi a cultiva comedia intrată în analele...