leonida gem session dupa caragiale tompa gabor

În secţiunea Caragiale, inevitabilul – recunoaştere, fără urmă de echivoc, a influenţei durabile lăsată de dramaturg şi în teatrul românesc, nu doar în literatură – programul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia 2013, prezintă spectacolul Leonida Gem Session, adaptare după I. L Caragiale în cădere liberă, versiunea scenică: Tompa Gábor şi Visky András, o producţie a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca.

afis leonida gem session

Libertatea, identitatea persoanei și metodele de supraveghere ale Securității regimului comunist, delațiunea și voluntariatul entuziast al unora în împlinirea ei sunt așezate în contextul poveștilor lui Leonida despre organizare socială, politică și putere, verbiaj vesel-deformant, dar care nu barează spaima reală de „Revuluție”, chiar tratată cu un banal chef de Lăsatu’-Secului. Cheful se consumă, spaima rămâne! Un band jazz, tot una cu o bandă de securiști, ocupă scena profesionist, cu mișcări sigure, și execută un program la instrumente improvizate, iar șeful lor, Bács Miklós, declamă din dosare de supraveghere alunecând ludic spre cele două personaje ale lui Caragiale, Conu’ Leonida și Efimița – admirabili Ándrás Hatházi și Bogdán Zsolt.

spectacol fnt 2013 leonida gem session cronica de crenguta manea

Leonida Gem Session,versiunea scenică: Tompa Gábor şi Visky András. Foto: Foto Biró István

Apariția lui Caragiale interpretând muzical, ca pe o arie, didascaliile care comentează panica eroilor, apoi explicațiile Saftei legate de petrecerea ajunsă și în stradă nu reprezintă doar un foarte bun moment comic; soluția regizoral-muzicală aduce un comentariu, o distanță necesară pentru răsturnarea de situație, atunci când securiștii își reocupă pozițiile. Altă Safta, o modestă femeie de serviciu de astăzi, trebuie să refacă ordinea, să salubrizeze, dar acest lucru nu mai e posibil; hoarda dezlănțuită a securiștilor e de neoprit, o abuzează fizic, o leagă, o reduc la tăcere, îi lasă în mînă un steguleț jalnic și vandalizează întreg spațiul. Emblemă a Revoluției degradate, imaginea trimite tot prin deformare grotescă, la aceea a Anei Ipătescu ca simbol romantic al Revoluției de la 1848. E automacularea iresponsabilă la care ne supunem cu veselă nepăsare.

Spaţiul scenic este delimitat de imaginea ternă a blocurilor dintr-un cartier al unui oraş oarecare de astăzi, iar plasarea personajelor în acest cadru nu conduce doar la o actualizare circumstanţială, ci fixează realitatea noastră cotidiană într-un topos asupra căruia regizorul Tompa Gábor ne propune să medităm. Poate, fără consecinţe imediate, pe termen scurt, dar cu certitudinea întrebării care se reţine: „Cum ne dobândim libertatea?”

Crenguța Manea, fragment din articolul Interferenţe 2012, „Teatrul azi”, nr. 1-2/2013

Spectacolul Leonida Gem Session este programat în cadrul Festivalului Național de Teatru marți, 29 octombrie 2013, la orele 17.00 și 21.00, la Teatrul „Bulandra” din București, sala „Toma Caragiu”.

Detalii și distribuția spectacolului Leonida Gem Session

Video Leonida Gem Session

costintuchilaFNT 2013 CRONICA DE TEATRUadaptare dupa caragiale,ana ipătescu,caragiale inevitabilul,conu leonida,crenguța manea,didascalii,dosar de urmarire informativa,efimița,leonida gem session,revuluție,teatrul maghiar cluj,tompa gabor
În secţiunea Caragiale, inevitabilul – recunoaştere, fără urmă de echivoc, a influenţei durabile lăsată de dramaturg şi în teatrul românesc, nu doar în literatură – programul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia 2013, prezintă spectacolul Leonida Gem Session, adaptare după I. L Caragiale în cădere liberă, versiunea scenică: Tompa Gábor...