cronica discurs intr-un ciorap nina cassian pusa roth ruxandra sireteanu

Există oameni pentru care dimensiunile existențiale au sens doar atunci când iubesc. Există oameni pentru care sensurile interioare converg spre un lăuntru de… esență tare. Există oameni pentru care esențele polenizează cordul… cordial, devoalând mecanismul fiziologic al îndrăgostelii, întotdeauna și pentru toți același, ca și cum ar dezvălui secretul unui Pollux care-și împărtășește nemurirea fraternizând cu dragostea. Oamenii aceștia își trăiesc normalitatea fără întrebări inutile, bifând rubricile firești  ale vieții cu o sinceritate nereținută, vitală. Unii spun despre ei că sunt idealiști, alții că sunt ușuratici sau lunatici. Acești oameni însă, în putința lor de-a se ridica peste mărunțișurile vieții dominate de cele ale Cezarului, nu bălmăjesc prin întunericul mediocrității viagere și nu pierd trenuri.

nina-cassian

Nina Cassian (27 noiembrie 1924, Galați–15 aprilie 2014, New York)

Un astfel de om își căuta odată clipele pe harta iubirii, printre nisipuri, printre firele de aur pur ale unei aventuri de-o viață. Cine a fost acest om? Probabil, bănuiți că e vorba despre o femeie… O mare seducătoare și, cum inspirat o definea criticul literar Alex Ștefănescu, poate cea mai atrăgătoare femeie urâtă din câte s-au afirmat în literatura română. Așadar o scriitoare hăruită cu talente nenumărate, care a preferat să-și manifeste creativitatea și în proză și în poezie și în eseistică și în muzică și în artele  plastice, toate într-un amoroso inconfundabil care a devenit echivalentul numelui său. Nina Cassian. Una dintre cele mai inteligente literatoare care a marcat a doua jumătate a secolului trecut, iubită și muză pentru o pleiadă de scriitori care au descoperit dincolo de complexul unui chip strâmb de care fuge umbra, precum spunea ea însăși, onina cassian la scara 1_1 feminitate și o cultură extaziante.

Prin anii ’40, când tatăl său, traducătorul Iosif Cassian-Mătăsaru, i-a dat spre lectură lui Arghezi un caiet cu versuri de-ale Ninei (care pe atunci avea doar 16 ani), acesta din urmă a strigat: Talent incontestabil! Acest verdict venea ca o certificare a aptitudinilor sale literare.

Un destin întortocheat pe alocuri, marcat de o atracție pentru comunismul timpuriu și ilegal, de iluzii, utopii și deziluzii, de un exil neașteptat și de o nebănuită bună primire în rândurile literaturii americane și engleze îi vor marca existența creatoare și ființială celei care în mirobolanta sa imaginație a inventat o nouă limbă… poetică, sparga.

După ce se lansează cu volumul de versuri suprarealiste La scara 1/1, după ce se refugiază în zona literaturii pentru copii, în urma unui atac ideologic la adresa ei, Renée Annie Cassian (pe numele său adevărat) va publica până în 1985, la plecarea din țară, nu mai puțin de 46 de volume de versuri, proză și traduceri.

nina cassian confidente fictive

În 1971, după ce îi apăruseră, mai cu seamă, versuri pentru copii, Nina Cassian publică un excelent volum de proză, un potpuriu de scrieri inedite despre dragoste, împliniri și eșecuri sub titlul Confidențe fictive. Atât de grozavă și adio și alte proze.

Cât de fictive erau aceste confidențe avea să explice chiar autoarea mărturisind că, deși sunt scrise la persoana întâi… s-a travestit într-unul sau doi bărbați, într-o femeie bătrână, în șase participanți la o înmormântare, a combinat două personalități într-una singură, a inventat întâmplări și caractere… toate trăite.

discurs intr-un ciorap de pusa roth

Au trecut… 36 de ani până când Confidențele fictive au căpătat glas, într-un extraordinar recital radiofonic propus de Teatrul Național Radiofonic sub un titlu inedit, Discurs într-un ciorap. Dramatizarea radiofonică a scriitoarei Pușa Roth a prins contur în regia lui Vasile Manta și în interpretarea inegalabilă, de o sensibiliate, acuratețe, pasiune și puritate memorabile, a mult regretatei Ruxandra Sireteanu.

ruxandra-sireteanu

Ruxandra Sireteanu (20 decembrie 1943, Craiova–18 februarie 2014)

Un spectacol de o expresivitate unică, un compendiu de emoții, stări și cuvinte iradiante, formulate radiofonic într-un soi de hologramă portretistică a Ninei Cassian, Discursul într-un ciorap este, cu certitudine, una dintre cele mai bune producții radiofonice din ultimii 10 ani. Pușa Roth, cu o intuiție dramaturgică admirabilă, a construit dintr-un puzzle etalat literar un scenariu impecabil care se susține singur și care a rezonat ideal cu amplitudinea interpretării Ruxandrei Sireteanu. Spectacolul regizat cu sensibilitate și profunzime de Vasile Manta și ilustrat muzical cu delicatețea sa specifică de George Marcu nu este doar un formidabil recital actoricesc, ci capătă cu fiecare minut un caracter revelator nu numai pentru ceea ce înseamnă condeiul Ninei Cassian, ci și pentru ceea ce reprezintă întreaga sa operă literară. Ascultându-l ai senzația unei contopiri a omului cu opera, a interpretei cu autoarea, a dramaturgului cu contextul teatral. Inflexiunile unei voci conduse cu precizie preschimbă vâltoarea sentimentelor în roadele pârguite ale unui copac din care ești tentat să guști cu savoare și franchețe.

Pusa-Roth

Discurs într-un ciorap este unul dintre acele spectacole care a intrat de la sine în Fonoteca de aur a Radioului și care asemeni unui vin bun își va dezvălui aromele intime cu fiecare difuzare, așa cum fiecare clipă de iubire își etalează farmecul trăind-o.

Discurs într-un ciorap, dramatizare radiofonică de Pușa Roth după volumul „Confidențe fictive” de Nina Cassian. Interpretează: Ruxandra Sireteanu. Regia artistică: Vasile Manta. Muzica originală şi regia muzicală: George Marcu. Redactor şi producător: Costin Tuchilă. Asistenţa tehnică: Titi Moldoveanu. Regia de montaj: Radu Verdeş şi Dana Lupu. Regia de studio: Janina Dicu. Regia tehnică: Mihnea Chelaru. Data difuzării în premieră: duminică, 26 august 2007, ora 19.00, Radio România Cultural. Redifuzat sâmbătă, 20 iunie 2015, la ora 23.00, la Radio România Internațional.

costintuchilaCRONICA DE TEATRU RADIOFONICConfidențe fictive. Atât de grozavă și adio și alte proze,costin tuchilă,cristina chirvasie cronici teatru,discurs într-un ciorap,dragoste,fonoteca de aur,george marcu,nina cassian,pusa roth,recital teatru ruxandra sireteanu,ruxandra sireteanu,vasile manta
Cronică de teatru radiofonic de CRISTINA CHIRVASIE Există oameni pentru care dimensiunile existențiale au sens doar atunci când iubesc. Există oameni pentru care sensurile interioare converg spre un lăuntru de… esență tare. Există oameni pentru care esențele polenizează cordul… cordial, devoalând mecanismul fiziologic al îndrăgostelii, întotdeauna și pentru toți același,...