de PUȘA ROTH

coca andronescu in casilda peribanez lope de vega luna dedicata actritei coca andronescu

tnr-logoÎn seria „Mari spectacole”, luni, 25 august 2014, la ora 0.30 și, în reluare, la ora 13.15, la Radio România CulturalTeatrul Național Radiofonic vă invită să o ascultați pe Coca Andronescu în rolul Casildei din Peribañez şi comandorul de Ocaña de Lope de Vega, spectacol din 1965, în regia lui Paul Stratilat. Traducere şi adaptare radiofonică de Ion Frunzetti. Din distribuție mai fac parte: Ion Marinescu, Cocalogo rrc Andronescu, Ştefan Mihăilescu-Brăila, George Carabin, Lia Şahighian, George Sion, Coca Enescu, Mircea Constantinescu, Gheorghe Popovici Poenaru, Tudorel Popa, Alexandru Lulescu, Nucu Păunescu, Ştefan Bănică, Vasile Lupu, Dan Damian, Gheorghe Oprina, Dumitru Amigdalis, George Negoiescu, Nicolae Crişu, Traian Moraru. Cântece de Adrian Ionescu. Regia de studio: Artemiza Zdrali. Regia muzicală: Livio Bellegante. Regia tehnică: ing. Flavia Cosma. 

coca andronescu profil teatral pusa roth

Coca Andronescu

Să zăbovim puțin asupra tipului de personaj din piesa lui Lope de Vega.

El galán (curtezanul) e îndrăgostitul loial, adesea impetuos, de cele mai multe ori pozitiv, indiferent de clasa socială căreia îi aparţine: rege, prinţ, nobil, păstor, servitor, plebeu citadin etc. Tipul acesta de personaj nu e neapărat spectaculos decât prin excepţie, dar funcţional în urzeala dramatică şi simpatic când nu e excesiv de gelos. Curtezanii lui Lope uzează de mijloace diferite de seducţie, de la curtea proto- colară, în care se simt reminiscenţe medievale, la lamentaţie sau, dimpotrivă, la agresivitate. Sunt eleganţi, idealişti sau, dimpotrivă, brutali şi cinici. „Când îţi dă iubirea ghes, / Greu rezişti”, zice Teodoro din Câinele grădinarului, iar Tristán comentează: „Hei, săracii amorezi, / Cum mai mor când dau de greu!”

lope de vega

Tipuri de galán sunt Alejandro, Torcato, Celindo (Principele inocent, 1590), Albanio, Ascanio, Vireno, Pinardo (Dragostea lui Albanio şi Ismenia, 1591–1595), Fabricio, Rosardo, Floriano, Alberto (Grămăticul Lucas, 1590–1595), Celio, Astolfo, Tiberio, Raimundo, Clarideno, Leardo, Esferio, Estacio, Seleco (Privilegiul îndatorat, 1593), Ardenio, Jelandro, Lotaro (Turnirul din Teba, 1596), Comandorul din Peribañez şi comandorul de Ocaña, Frondoso din Fuenteovejuna, Alonso şi Tello din Cavalerul din Olmedo, Camilo şi Julio din Vitejiile Belisei ş.a.m.d. Două comedii se intitulează El galán de la Membrilla (Curtezanul din Membrilla, 1615) şi El galán escarmentado (Curtezanul păţit, 1595–1598). Modul de a face curte decurge fie din statutul personajului, fie din situaţia teatrală corespunzătoare subiectului. În Stăruinţă până la moarte (Porfiar hasta morir, publicată postum în 1638), Lope prelucrează legenda trubadurului galician Mazias (Macías) din secolulal XIV-lea. Poetul galán este îndrăgostit de o nobilă doamnă, căreia îi declară stăruitor sentimentele în versuri. Continuă să-i scrie poezii şi după căsătoria femeii cu un nobil, de altfel prieten al său. Gestul trece drept atentat la onoare, ajunge la Curte, poetul e închis iar soţul ofensat îl ucide cu lancea printre gratiile temniţei. Melodramatică, povestea are farmecul ei medieval şi o undă de romantism tenebros.

murillo doua femei la fereastra

Bartolomé Esteban Murillo, Două femei la fereastră

În ziua nunţii, ţăranul Peribañez înalţă un adevărat imn frumuseţii soţiei sale Casilda, cu metafore desprinse din regnul vegetal şi paralelisme pastorale: mustul dulce, ploaia de mai, grâul la sfârşit de august nu-i aduc atâta bucurie cât Casilda, căreia îi promite că îi va pune la picioare tot ce „scaldă Tago până / lasă Spania bătrână / şi se face portughez.” Înflăcărarea combinată cu inevitabilul sentiment de gelozie generează intriga dramei. Tip de galán rural, cu o acută conştiinţă a onoarei şi ambiţie de cavaler, Peribañez îşi doreşte ascensiunea socială şi are orgoliul ca însuşi Comandorul să-i încingă spada de cavaler. Crede că astfel legea onoarei va fi respectată reciproc şi i-o lasă în grijă pe Casilda. Din acest moment se presimte deznodământul tragic, mai ales că Peribañez trăieşte un „complex de inferioritate socială”, în opinia lui Ángel Valbuena Prat (Historia del teatro español, Barcelona, Noguer, 1956). Proaspătul cavaler îl ucide pe comandorul de Ocaña pentru că avusese intenţia de a-i necinsti soţia şi obţine iertarea regelui, căruia îi relatează faptele, nu înainte de a-i aminti că, deşi e de origine ţărănească, e „un om curat la sânge, / necorcit nici cu evreu, / nici cu maur.” În acest cod al onoarei, crima trece drept „vitejie dârză”. „E ciudat că-şi preţuieşte / un ţăran atâta cinstea”, comentează regele. Valoarea morală poate fi întâlnită aşadar în orice clasă socială, pare a spune Lope.

coca andronescu in casilda peribanez lope de vega

În versiune radiofonică, piesa lui Lope de Vega, una dintre cele mai jucate din creația dramaturgului, are deopotrivă, culoare, ritm, autenticitate, prilejuind actriței Coca Andronescu un remarcabil rol de compoziție, trecând de la gingășie la exuberanța femeii îndrăgostite dar și la voluntarism și acțiune, fără accente de idealizare a personajului.

Coca Andronescu în Peribañez şi comandorul de Ocaña de Lope de Vega, regia artistică: Paul Stratilat, 1965 – fragment

Grafică, ilustrații și editare multimedia: Costin Tuchilă.

Reamintim că Revista Teatrală Radio a dedicat luna august 2014 actriței COCA ANDRONESCU

actrita-coca-andronescu-revista-teatrala-radio

Vezi: Coca Andronescu la rubrica Remember de Annie Muscă

Coca Andronescu în sceneta „Un scos din pepeni” de Costin Tuchilă

Coca Andronescu în „Femeile care omoară bărbații” de Costin Tuchilă

Luna august 2014, dedicată actriței Coca Andronescu

Coca Andronescu sau „tainica minune a râsului” de Costin Tuchilă

pusa-roth

Pușa Roth

Articole și interviuri de Pușa Roth:  Poveste despre tatăl meu

„Capriciile Fenisei” de Lope de Vega

Dumitru Radu Popescu: „Am scris multe piese plecând de la actori”

Lucian Giurchescu: „Teatrul nu se poate face la fiecare în bucătărie”

Ruxy

Actriţa Ruxandra Sireteanu a încetat din viață

Ruxandra Sireteanu: „Teatrul este dragostea şi chinul meu”

„Comedia măgarilor” de Plaut

Caragiale – 162

Anotimpuri de teatru

„Orestia” de Eschil

„Cel ce se pedepsește singur” de Terențiu

„Mizantropul” de Molière la Teatrul Național Radiofonic

Dorel Vişan: „Teatrul românesc s-a încurcat în iţele democraţiei”

Ştefan Iordache – lecţia despre simplitate şi firesc

Remember Irina Petrescu

 

costintuchilaPROFIL TEATRALatmosferă spaniolă,baroc spaniol,comedii de lope de vege,costin tuchilă,el galan in teatrul lui lope de vega,ion marinescu,lope de vega,peribanez si comandorul de ocana,personaje interpretate de coca andronescu la tearul radiofonic,piese de lope de vega,pusa roth,rol de compoziție
de PUȘA ROTH În seria „Mari spectacole”, luni, 25 august 2014, la ora 0.30 și, în reluare, la ora 13.15, la Radio România Cultural, Teatrul Național Radiofonic vă invită să o ascultați pe Coca Andronescu în rolul Casildei din Peribañez şi comandorul de Ocaña de Lope de Vega, spectacol din 1965, în regia...