de COSTIN TUCHILĂ

profil teatral coca andronescu revista teatrala radio

clasici romani ai umorului revista teatrala radioTipuri conturate cu mână sigură, decupaj caracterologic, observație a amănuntului responsabil de schițarea mediului social, dialog cu valențe teatrale, umor, poanta plasată eficient sunt trăsături care mențin viu interesul pentru proza lui Gheorghe Brăescu (29 ianuarie 1871, Iași–15 martie 1949, București). Fostul ofițer de carieră, suficient de inadaptabil la viața cazonă pentru a fi sancționat și mutat disciplinar, are însă, în literatură, rigoare clasică. Eugen Lovinescu, care îl primise cu entuziasm în paginile „Sburătorului”, pronunța fără echivoc clasicitatea scrisului lui Gh. Brăescu: „Prin darul de a prinde contraste și stabili raporturi morale, dar și prin observația amănuntului tipic, prin puterea de a-și însufleți tipurile, dramatizându-le, prin arta compoziției, dar, mai ales, printr-o desăvârșită obiectivitate care-i caracterizează și diferențiază satira, literatura d-lui Brăescu are nu numai caracterele talentului, ci și cele ale clasicității.”

un scos din pepeni de gh braescu teatrul national radiofonic costin tuchila

Ca la toți autorii de proză satirică realistă, observația și în egală măsură reprezentativitatea în linie morală, caracterială, socială devansează ficțiunea. Farmecul pătrunderii în faptul viu, cotidian, deslușirea mecanismelor și ilustrarea lor în cheie comică nu îngăduie ficțiunea, fantezia. Spiritul fanteziei comice îi este aproape întru totul străin lui Gheorghe Brăescu, ca și altor autori din aceeași categorie. Nici nu trebuie să-l căutăm, sunt suficiente varietatea de tipuri și situații, simțul caricaturalului pe care însă prozatorul nu-l folosește în exces. Desigur, s-ar putea reproșa literaturii sale o anumită standardizare, chiar simplificare și repetabilitate, numai că naturalețea stilului și talentul de a atinge ținta folosind un registrul comic extins, de la ironie la grotesc și absurd, prevalează și încântă.

Gheorghe_Braescu

Gheorghe Brăescu

Oarecum în descendența schițelor-dialog caragialiene, Un scos din pepeni a apărut în culegerea cu același titlu din 1926. Autorul publicase până atunci șase volume: Vine doamna și domnul gheneral (1918), Maiorul Boțan (1921), Cum sunt ei… (1923), Doi vulpoi (1923), Schițe umoristice (1923), Nuvele (1924), Schițe vesele (1924). O scenă casnică aproape banală, cu personaje cu nume transparente (Foișoreanu, Trandafirescu) este pretext pentru o mică șarjă satirică la adresa poltroneriei. Tipurile sunt consacrate: bărbatul laș, puțin șmecher însă, nevasta autoritară, mică „țoapă de mahala”. Titlul trebuie citit exact pe dos, căci bietul domn Foișoreanu numai „scos din pepeni” nu se dovedește a fi… Pentru vecinul lui care, vai, o deranjează pe „subtila” țopică cu mirosul gâștelor din gospodărie, numele Trandafirescu e ales semnificativ în cheie comică.

actori de comedie coca andronescu

Coca Andronescu

Dramatizată de Valentin Silvestru, schița Un scos din pepeni a fost difuzată în 2 ianuarie 1972 în cadrul unui triptic umoristic sub genericul „Clasici români ai umorului”, în regia lui Dan Puican, triptic care mai cuprindea textul antologic al lui Anton Bacalbașa, Moș Teacă și epizotia (cu Sandu Sticlaru, Horia Căciulescu, Horia Șerbănescu) și Călătorului îi șade bine cu drumul de I. Al. Brătescu-Voinești (în distribuție: Alexandru Giugaru, Toma Caragiu, Mihai Mereuță, Florian Pittiș, Emil Popescu, Ileana Șerban).

octavian cotescu coca andronescu foto arhiva tnr

Octavian Cotescu, Coca Andronescu, Crânguța Manea (regizor de studio) în Studioul T1 al Radiodifuziunii. Fotografie din arhiva Teatrului Național Radiofonic

Personajele din Un scos din pepeni sunt interpretate de Coca Andronescu (Doamna Foișoreanu), Octavian Cotescu (Domnul Foișoreanu), Dem Rădulescu (Domnul Trandafirescu), Ileana Stana Ionescu (Maria). Cu ton prefăcut și stins, Octavian Cotescu vorbește parcă mereu în „sotto voce” pentru a sugera caracterul personajului. Dezinvoltă, temperamentală, aproape vizuală prin plasticitatea intonației, Coca Andronescu e întruchiparea fidelă a tipului de femeie din schița lui Brăescu, iar Dem Rădulescu, vecinul „cumsecade”, care se face că nu înțelege nimic și e politicos de conjunctură.

Un scos din pepeni, dramatizare de Valentin Silvestru după schița lui Gheorghe Brăescu, regia artistică: Dan Puican, 1972 – integral   

Grafică, ilustrații și editare multimedia: Costin Tuchilă.

Reamintim că Revista Teatrală Radio a dedicat luna august 2014 actriței COCA ANDRONESCU

actrita coca andronescu revista teatrala radio

Vezi: Coca Andronescu la rubrica Remember de Annie Muscă

Coca Andronescu în „Femeile care omoară bărbații” de Costin Tuchilă

Luna august 2014, dedicată actriței Coca Andronescu

Coca Andronescu sau „tainica minune a râsului” de Costin Tuchilă

costintuchilaPROFIL TEATRALannie muscă,capitoliu,caragiale,ceartă de mahala,clasici români ai umorului,coca andronescu,costin tuchilă,dem rădulescu,domnul gheneral maiorul boțan,domnul trandafirscu,gheorghe braescu,ileana stana ionescu,lovinescu despre gh braescu,mahala,octavian cotescu,profil teatral coca andronescu,satiră cu gâște,schite umoristice de gheorghe braescu,schițe vesele,sotto voce,tramvai de epocă,un scos din pepeni,valentin silvestru
de COSTIN TUCHILĂ Tipuri conturate cu mână sigură, decupaj caracterologic, observație a amănuntului responsabil de schițarea mediului social, dialog cu valențe teatrale, umor, poanta plasată eficient sunt trăsături care mențin viu interesul pentru proza lui Gheorghe Brăescu (29 ianuarie 1871, Iași–15 martie 1949, București). Fostul ofițer de carieră, suficient de...