festivalul shakespeare craiova 2014 editita 20

Duminică, 27 aprilie 2014, la Sala Mare a Teatrului Național „Marin Sorescu”, în ziua a cincea a Festivalului Shakespeare, a avut loc spectacolul Comedia erorilor, spectacol al Companiei Propeller din Marea Britanie, în regia lui Edward Hall.

Locul și timpul, două unități aflate de obicei într-un raport de interdependență. Timpul, în acest caz, este cel care face ca acest spectacol să fie surprinzător. Imaginați-vă textul shakespearian, respectat integral, într-o limbă elisabetană perfect rostită, într-un ritm coerent și foarte dinamic.

william-shakespeare 450 festival craiiova

Comedia erorilor prezentată de această companie britanică, în care rolurile fie ele masculine ori feminine, sunt interpretate exclusiv de către bărbați, aduce pe scenă un timp trecut modificat și adaptat pentru timpul prezent.

Totul se întâmplă într-o atmosferă a Americii Latine, cu un puternic iz de sărbătoare mexicană. Această atmosferă se conturează în jurul costumelor personajelor, al decorului iluminat în stil carnavalesc, dar și prin muzica live interpretată de un grup de mariachi, care intervin în decursul spectacolului, având același rol pe care îl avea corul antic în teatrul grec.

Pe lângă toate acestea se mai pot identifica și accente pregnante preluate din lumea showbiz-ului de azi. Se fac trimiteri directe prin intermediul mimicii, gesticii sau costumelor, la personaje mondene sau la personaje din filme ori televiziune pentru o întruchipare fidelă a unor stereotipuri de vedete.

De pe scenă spectatorii primesc în permanență un sentiment de voie bună. Spectacolul este în mod evident destinat să amuze. În acest scop, în cadrul atmosferei de fiesta regăsim o multitudine de elemente de limbaj teatral ușor recognoscibile, ce reies din rezolvarea unor situații comice sau din construcția personajelor. Spre exemplu, mișcarea scenică și ritmul replicilor duc în zona de clovnerie ori acrobație. Sugerând însă o incursiune în istoria teatrului universal, rezultatul, apropo de aceste elemente de limbaj comic, se regăsește în commedia dell’ arte.

comedia erorilor in regia lui edward hall

În tot acest ambalaj complex și colorat, întotdeauna există, cum spuneam, inserții din viața omului secolului XXI, care este condus spre o identificare imediată a realității lui contemporane.

Un alt mijloc folosit în spectacol ce vine să întregească aura comică, este improvizația. Prin intermediul improvizației are loc interacțiunea cu publicul și diferențierea comportamentală a personajelor „icon”, despre care am menționat mai sus.

Acțiunea piesei și viziunea regizorală plasează spectacolul în rândul melodramei victoriene care nu se află departe de sitcom-urile pe care le putem vedea la televizor.

În stilul și umorul caracteristic britanic, spectacolul Comedia erorilor folosește toate posibilitățile de entertaining, de la muzică, dans, ritm vioi, până la interacțiunile în afara scenei. Astfel se creează un delir energetic care seduce ușor spectatorul și care oferă la finalul spectacolului o ploaie deasă de aplauze.

festivalul international shakespeare craiova 2014 editia a noua deschidere

În ciuda faptului că această reprezentație a avut cei mai mulți spectatori de până acum, și că a fost cea mai aplaudată, totuși parcă totul a fost prea evident, prea explicit, poate prea strălucitor. Personal, m-am simțit ca într-un laborator de preparare a unei comedii care să prindă bine la public și să umple până la refuz sălile de teatru, fără să reușească să mă introducă pe mine, spectatorul, în mijlocul fanteziei comice și ludice propuse pe scenă.

Loredana Goagă

 

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcomedia erorilor,commedia dell arte,compania propeller marea britanie,cor antic,mariachi,shakespeare,stil carnavalesc
Duminică, 27 aprilie 2014, la Sala Mare a Teatrului Național „Marin Sorescu”, în ziua a cincea a Festivalului Shakespeare, a avut loc spectacolul Comedia erorilor, spectacol al Companiei Propeller din Marea Britanie, în regia lui Edward Hall. Locul și timpul, două unități aflate de obicei într-un raport de interdependență. Timpul,...