Cronică de festival de ION PARHON

cronica ion parhon festival national comedie galati 2015

Nu de mult, la Galaţi, s-a încheiat cea de-a XXVII-a ediţie a Festivalului Naţional de Comedie, manifestare organizată de Teatrul dramatic „Fanny Tardini” împreună cu Primăria municipiului de pe malul Dunării. Ca una dintre cele mai longevive reuniuni teatrale cu caracter de concurs, festivalul şi-a respectat cartea de vizită prin nu mai puţin de douăsprezece spectacole inspirate din dramaturgia naţională şi universală. Ediţia a fost onorată şi de câteva reprezentaţii valoroase în afara concursului, cum au fost acelea cu Tartuffe sau impostorul de  Molière, în regia lui Victor Ioan Frunză, adus de Teatrul Metropolis din Bucureşti, Zic-Zac, producţie de master în arta coregrafică oferită de UNATC, şi Steaua fără nume de Mihail Sebastian, în viziunea regizorului Ion Sapdaru, o plăcută surpriză pe care am datorat-o unei trupe din Letonia.

trei gemeni venetieni

Trei gemeni venețieni, Teatrul Mic din București

În prim-planul performanţei, am remarcat spectacolele cu Trei gemeni veneţieni de Antonio Mattiuzi Collalto, prezentat de Teatrul Mic din Bucureşti sub semnătura Nonei Ciobanu, care a şi câştigat Premiul pentru cea mai valoroasă regie, Leonce şi Lena de Georg Büchner, pe un scenariu creat de Mihai Măniuţiu, regizorul spectacolului, şi Ada Milea, autoarea muzicii originale, producţie a teatrului orădean „Regina Maria”, distinsă cu Premiul pentru cel mai bun spectacol, Profu’ de religie de Mihaela Michailov, realizat de regizorul Bobi Pricop la Teatrul Naţional din Craiova, care a primit Premiul special cu numele regretatului om de teatru „Mihai Mihail”, ani bun actor şi director al teatrului gălăţean, dar şi Titanic vals de Tudor Muşatescu, spectacol conceput de Alexandru Dabija la Teatrul Odeon, în scenografia lui Helmuth Stürmer, răsplătit şi domnia sa cu Premiul pentru cel mai valoros decor, şi Proştii sub clar de lună, savuroasa piesă a prestigiosului şi regretatului comediograf Teodor Mazilu, în lectura scenică a regizorului Ion Ardeal Ieremia şi interpretarea unei echipe a Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara ş.a.

Imblanzirea scorpiei teatru fani tardini galati

Îmblânzirea scorpiei, Teatrul „Fanny Tardini” din Galați

La „regie”, premiul oferit Nonei Ciobanu a fost însoţit de alte două nominalizări obţinute de  Bobi Pricop pentru Profu’ de religie şi Ion Sapdaru pentru Îmblânzirea scorpiei pe scena gălăţeană.

Claudia-Ieremia-Prostii-sub-clar-de-luna-TNT-foto-A-Paclisan-

Claudia Ieremia în Proștii sub clar de lună, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara. Foto: Adrian Pîclișan

Din rândul performanţelor individuale edificatoare pentru arta interpretativă, ne-au reţinut atenţia actriţa Claudia Ieremia, care a întrupat-o  în chip incendiar pe Ortansa din spectacolul timişorean cu Proştii sub clar de lună, şi Cristian Iacob, protagonistul spectacolului cu Trei gemeni veneţieni, onoraţi amândoi cu Premiul cristian iacob trei gemeni venetienipentru cea mai valoroasă actriţă şi, respectiv,  Premiul pentru cel mai valoros actor într-un rol principal, alături de care au fost nominalizaţi Oana Preda Gheorghe, pentru rolul Catarina din Îmblânzirea scorpiei, pe scena gălăţeană, şi Romaniţa Ionescu, pentru rolul Mariei din Profu’ de religie, respectiv Richard Balint, în rolul Valerio, din Leonce şi Lena, şi Cristian Gheorghe, în Petruchio din spectacolul  gălăţean cu Îmblânzirea scorpiei. La categoria laureaţilor în roluri secundare, pe nedrept ignorată de unele concursuri, premiile au fost obţinute de Oana Albu, pentru rolurile Scapino şi Eleonora din Trei gemeni veneţieni, urmată la nominalizări de foarte talentata Bianca Ioan, în Simone, menajera din Damen Tango, spectacolul Naţionalului ieşean, în regia lui Vitalie Lupaşcu, şi Lidia Uja, în rolul Duhului, personaj insprirat conceput de regizorul Cristian Gheorghe în spectacolul Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoşani, cu Scorpia. Evoluţiile actorilor în rol secundar au dat câştig de cauză, ex aequo, interpreţilor Adrian Ştefan, vulcanicul Petrică din Acasă la tata de Mimi Brănescu, în spectacolul oferit de Teatrul „Maria Filotti” din Brăila, în regia lui Radu Nichifor, şi Vlad Volf, în Grumio, servitorul lui Petruchio, din Scorpia, la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani, urmaţi de Radu Zeţu, care i-a interpretat pe Angelique (travesti) şi pe Băiatul de la han din Trei gemeni veneţieni.

leonce si lena foto remus toderici

Leonce și Lena, Teatrul „Regina Maria” din Oradea. Fotografie de Remus Toderici

Cred că, în afara unor prezenţe mai puţin convingătoare, aşa cum au fost reprezentaţiile cu Îmblânzirea scorpiei de la Teatrul „Bacovia” din Bacău, Gaiţele de la Teatrul de Stat din Constanţa şi mai ales Herghelia albastră de Valeriu Butulescu, de la Teatrul „I. D. Sârbu” din Petroşani, acest bogat maraton dedicat comediei a însemnat o certă reuşită pentru organizatori în frunte cu Cristian Gheorghe, de această dată în calitate de manager al teatrului, director general de festival, regizor şi interpret, Gabriel Constantinescu, director artistic, şi Mona Sandu, secretar literar, implicată însă în bunul mers al tuturor compartimentelor acestei manifestări.

tudor-musatescu-comedii-titanic-vals-dorina-lazar

Titanic vals, Teatrul Odeon din București

De altfel, prin numărul şi calitatea spectacolelor, festivalul s-a bucurat de aprecierile tuturor celor prezenţi. Succesul acestei ediţii deschide noi orizonturi de aşteptare din partea publicului gălăţean. Printre aceste aşteptări, le adăugăm şi pe ale noastre în ce priveşte prezenţa dramaturgiei româneşti contemporane, destul de firavă la ediţia de curând încheiată. O spunem însă cu convingerea că problema cu pricina vizează nu numai actul selecţionării, ci în primul rând politica repertorială a scenelor consacrate din ţară, din acest punct de vedere aflate cu mult în urma teatrelor independente.

Vezi: Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALclaudia ieremia,cronica de festival de ion parhon,cronici rtr,fanny tardini,festivalul national de comedie galati 2015,imblanzirea scorpiei,ion parhon,leonce si lena,nona ciobanu,prostii sub clar de lună,teatru fani tardini galati,teodor mazilu,trei gemeni venețieni,william shakespeare
Cronică de festival de ION PARHON Nu de mult, la Galaţi, s-a încheiat cea de-a XXVII-a ediţie a Festivalului Naţional de Comedie, manifestare organizată de Teatrul dramatic „Fanny Tardini” împreună cu Primăria municipiului de pe malul Dunării. Ca una dintre cele mai longevive reuniuni teatrale cu caracter de concurs, festivalul...