Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ

roma teatro quirino pirandello raluca nita

rubrica roma caput culturaeApolog în trei acte scris de Luigi Pirandello în ianuarie–februarie 1919, L’uomo, la bestia e la virtù îşi are rădăcinile în nuvela Richiamo all’obbligo din 1906. 

Dramaturgul şi criticul teatral din epocă, Marco Praga înţelege că sub aparenţa unei farse, Pirandello îşi propune să creeze o satiră foarte dură, criticând fără milă, chiar dacă în forme groteşti, valorile abstracte şi pline de moralism ale societăţii. 

TeatroQuirino_Luomo-la-bestia-e-la-virtu

Până în 15 martie 2015, la Teatrul Quirino din Roma poate fi văzut spectacolul bazat pe acest text. Regia: Giuseppe Dipasquale. Spectacolul este realizat cu sprijinul Gitiesse Artisti Riuniti şi al Teatrului Municipal din Catania. 

Ingredientele succesului sunt cinismul interpretativ al actorilor, caricaturizarea calităţilor personajelor asumate excesiv şi defectele lor caracteriale analizate în detaliu. 

L’Uomo, la bestia e la virtù

L’uomo, la bestia e la virtù, Teatro Quirino, Roma. Foto: Federico Riva

Rolul personajului-cheie, domnul Paolino, este interpretat de Geppy Gleijeses, amantul doamnei Petrella, jucată de Marianella Bargilli. Rămânând însărcinată, aceasta din urmă va provoca un cutremur înspăimântător în interiorul familiei sale. Soţul doamnei, căpitanul Petrella, interpretat de Lello Arena, este mereu departe de casă, între un port şi altul. Există o singură oră de popas alături de soţie şi tocmai în aceste 60 de minute, organizarea trebuie să fie perfectă în aşa fel încât căzând în mrejele soţiei, bătrânul marinar cu experienţă să fie convins că fiul ce se va naşte este al lui. 

teatro quirino spectacol pe text de pirandelllo

Domnul Paolino este un personaj fundamental pentru că el e organizatorul, regizorul şi creatorul acestei farse. Este reprezentantul tipic al burgheziei care complotează cu o rară şi rafinată capacitate de a întinde capcane.

Descoperim aici un Luigi Pirandello poate mai puţin cunoscut, de la creatorul de măşti la nevoia de a demasca cu violenţă ipocrizia şi cruzimea unei societăţi nereuşinate şi fără scrupule. 

pirandello

Din distribuţia spectacolului mai fac parte Renata Zamengo, Mimmo Mignemi şi Vincenzo Leto. Costumele sunt realizate de Adele Bargilli iar scenografia este semnată de Paolo Calafiore. 

Corespondenţă de la Roma

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000   

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Le intellettuali” la Teatrul Belli: când umbre misterioase se ascund în familie

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEcinism,luigi pirandello,L’uomo la bestia e la virtù,Marco Praga,marinar,raluca niță,roma,teatro quirino

Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ Apolog în trei acte scris de Luigi Pirandello în ianuarie–februarie 1919, L’uomo, la bestia e la virtù îşi are rădăcinile în nuvela Richiamo all'obbligo din 1906.  Dramaturgul şi criticul teatral din epocă, Marco Praga înţelege că sub aparenţa unei farse, Pirandello îşi propune să...