Cronică de teatru radiofonic de RĂZVANA NIȚĂ

cronica de teatru radiofonic razvana nita brancoveanu premiera absoluta

Premieră absolută: Oratoriul lui Constantin Brâncoveanu şi al fiilor săi de Ioan Alexandru. Cu: Rodica Mandache

sigla cronica de teatru radiofonicCeea ce ne propune Teatrul Național Radiofonic prin intermediul copleşitoarei interpretări a Rodicăi Mandache este în primul rând un act de curaj artistic şi cultural spiritual. A transpune radiofonic un text complicat, încărcat de metafore şi figuri de stil, atunci când nu ai la dispoziţie decât alegerea unei ilustrații muzicale şi vocea unei actriţe, este mai ales un gest de o lăudabilă îndrăzneală. Oratoriul compus de poetul Ioan Alexandru reprezintă un imn de slavă închinat unui erou epopeic, la vremea lui un diplomat abil, o minte strălucită, un strateg remarcabil, azi sfânt.

oratoriul lui constantin brancoveanu_coperta

Construit sub forma unui monolog în versuri, textul îl surprinde pe Domnitorul Ţării Româneşti în Vinerea Mare – înainte de a fi ucis, alături de cei patru fii ai săi –, în cala unei corăbii, pe drumul spre Edicule. În acest „copârşeu plutitor”, Brâncoveanu rememorează atmosfera din casele românilor în Vinerea Paştelui, deplina abstinenţă şi binecuvântata generozitate faţă de cei mai slabi, mai singuri, mai neputincioşi. Întregul poem este în fapt şi o glosare pe tema jertfei de sine, a Mântuitorului şi, urmându-I pilda, a fiecărui creştin.

Ioan Alexandru

Ioan Alexandru

Dincolo de notele sumbre, de prăbuşirile în melancolie şi dor de Acasă (oameni, păduri, munţi, animale), personajul nostru este iluminat de puternice revelaţii divine cum ar fi: drumul spre moarte sinonim cu singura cale către înviere („nu mai există moarte, de două milenii. E numai pentru o vreme, pentru o clipă”, „Suntem prinşi pe un drum foarte drept şi foarte scurt”, „Peste trei zile Învierea”) dar şi simbolistica jertfei, a sacrificiului suprem, lepădarea de trup şi apologia iubirii, în veac („să nu cădem din Înviere/Să întrezărim în jertfa Lui singura fericire”, „nu numai tu singur, ci tot ce-ţi aparţine, jertfa de sine”, „Lasă-ne să fim storşi de cea din urmă picătură de ură/ Să rămână numai iubire”) ca şi o mistuitoare identificare cu modelul cristic („acelaşi ritm în sânge/de milă şi iubire”, „durerea mea într-a Ta s-asurzească”).

rodica mandache brancoveanu

Rodica Mandache

În antecamera morţii, Constantin Brâncoveanu e ferm, senin şi incoruptibil. Prin intermediul Rodicăi Mandache, un luxuriant univers poetic ne aduce aproape un personaj puternic, în egală măsură intransigent şi sensibil. „Oratoriul lui Constantin Brâncoveanu şi al fiilor săi” este o interesantă „speculaţie” lirică a faptelor şi caracterelor istorice, o formă artistică de cunoaştere a uneia dintre cele mai fascinante personalităţi ale vremii sale, al cărei sacrificiu întru credinţă, alături de fiii săi, îl prăznuim la fiecare 16 august.

martiriul sfintilor brancoveni iconografie

Martiriul Sfinților Brâncoveni

Oratoriul lui Constantin Brâncoveanu şi al fiilor săi de Ioan Alexandru, în lectura actriţei Rodica Mandache. Data difuzării în premieră absolută: vineri, 15 august 2014, la ora 0.30 și, în reluare, la ora 13.15, la Radio România Cultural.

Quo Vadis, Marie…, cronică de teatru

Avem un fix: mobilul – la rubrica „Spectator, ca la teatru

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

costintuchilaCRONICA DE TEATRU RADIOFONIC15 august 1724,copârșeu,corabie,cronica de teatru radiofonic de razvana niță,edicule,ioan alexandru despre brancoveanu,mântuitorul,oratoriul lui brancoveanu și al fiilor săi,poem monolog,răzvana niță,rodica mandache,sfintii martiri brancoveni,teatrul national radiofonic,vinerea mare,vinerea paștelui
Cronică de teatru radiofonic de RĂZVANA NIȚĂ Premieră absolută: Oratoriul lui Constantin Brâncoveanu şi al fiilor săi de Ioan Alexandru. Cu: Rodica Mandache Ceea ce ne propune Teatrul Național Radiofonic prin intermediul copleşitoarei interpretări a Rodicăi Mandache este în primul rând un act de curaj artistic şi cultural spiritual. A transpune radiofonic...