Cronică de teatru de TUDOR SICOMAȘ

cronica peter pan teatrul calutul de mare constanta

Rareori critica teatrală se apleacă asupra spectacolelor pentru copii. Fie pentru că acestea nu se ridică la un nivel demn de consemnat în analele istoriei teatrale, fie că sunt considerate ca niște ”mofturi”, nerelevante pentru cursul normal al artelor spectacolului. Cât se poate de greșit! În primul rând, spectacolele de teatru pentru copii sunt mijloacele prin care viitorul public iubitor de artă este format. De aceea, este important ca artiștii implicați în realizarea acestora să dea o atenție cât mai mare modului în care creează construcția scenică. Așa cum am promis în urmă cu ceva timp, voi încerca să scot în evidență cât mai multe spectacole valoroase pentru cei mici.

Imagine spectacol Peter Pan

Festivalul ”Mamaia Fairytale” oferă în fiecare weekend o alternativă plină de culoare și optimism la distracțiile obișnuite de pe litoral. În fiecare duminică, copiii sunt cei cărora le este dedicată seara. Astfel, pe 23 iulie 2017, pe scena din Piațeta Casino din Mamaia, au evoluat talentații actori de la Teatrul pentru Copii și Tineret ”Căluțul de Mare”. După o primă parte în care au oferit copiilor o adevărată ”lecție de prietenie, toleranță și despre cum pot fi învinse toate greutățile prin optimism, voioșie, muncă și bunăvoință” (conform site-ului www.teatruldelamare.ro), în reprezentația cu piesa ”Cei trei purceluși” (regia: Geo Balint; distribuție: Arina Cojocaru, Tiberiu Roșu, Grațian Prisacariu, Ion Ciolan), a doua parte a serii a adus pe scenă binecunoscuta și îndrăgita poveste britanică a lui J. M. Barrie, ”Peter Pan”. Atât scenariul, cât și regia au fost semnate de Cristian Mitescu. Acesta a folosit textul lui Barrie drept pretext pentru a pune în scenă un musical remarcabil, un spectacol cu adevărat deosebit care poate fi gustat nu doar de copii, ci și de cei mari, cărora le poate aminti cât de important este să-ți păstrezi copilăria în suflet.

Peter Pan 2

Fiecare dintre actorii implicați în spectacol și-a adus contribuția de talent la interpretarea personajelor, dar și la mânuirea păpușilor. Arina Cojocaru, cea care a dat viață atât doamnei Darling, cât și zânei Clopoțica, a dovedit că este o actriță versatilă, putând trece cu multă ușurință de la un personaj real la unul fantastic, păstrându-și atât forța, cât și delicatețea rostirii. Grațian Prisacariu a smuls ropote de aplauze prin interpretarea sa ireproșabilă a personajului principal. A fost un Peter Pan plin de viață, executând mici scheme acrobatice, cântând și dansând impecabil (ca, de altfel, toți actorii) pe muzica lui Viorel Andrinoiu și reușind, astfel, să convingă publicul de tinerețea personajului său. Dan Minciună a preluat rolul negativ al Căpitanului Hook, etern morocănosul pirat, pe care actorul l-a înzestrat și cu o latură umoristică. De altfel, acesta, alături de Emanuel Cristoiu care i-a dat viață piratului Picior-de-Lemn, au format cuplul comic al spectacolului. Wendy și John, cei doi copii ai familiei Darling, au fost păpuși mânuite de înzestrații Daniela Manolache, respectiv Tiberiu Roșu. Nu în ultimul rând, Ion Ciolan a dat viață unor personaje necuvântătoare – Nana, cățelușa-dădacă a familiei Darling și Crocodila cu ceas, inamicul principal al căpitanului Hook. Toți aceștia, însă, au fost împărțiți și între diferite alte personaje-păpuși pe care le-au mânuit, iar patru dintre actori au susținut și un frumos moment de dans tribal care a înflăcărat inimile celor prezenți.

peter pan constanta

Scenografia a reprezentat un puternic centru de interes. Maestra Eugenia Tărășescu-Jianu, cea care a semnat creația decorurilor și costumelor, a fost răsplătită în acest an cu Premiul special UNITER pentru o viață dedicată teatrului de păpuși. Pe bună dreptate, căci și scenografia spectacolului ”Peter Pan” se dovedește a fi o bijuterie, combinând partea estetică cu utilitatea, fiind un decor ușor de montat și de schimbat în timpul desfășurării reprezentației.

Peter Pan teatrul copii Căluțul de Mare

Așadar, iată că un teatru pentru copii, ”din provincie” (cu toate că acest termen îmi este dușman, ținând cont că teatrele ne-bucureștene sunt, uneori, mai valoroase), a reușit să dea posterității un spectacol demn de a rămâne în istoria teatrului pentru copii. Cu atât mai mult, voi îndemna publicul să frecventeze sălile de teatru pentru cei mici, chiar dacă sunt părinți sau nu, căci vor descoperi mici bijuterii scenice menite să încânte ochiul și sufletul oricui, indiferent de vârstă.

Tudor Sicomaș

Tudor Sicomaș

logo revista teatrala radioAlte articole de Tudor Sicomaș: O farsă cât se poate de reală, cronică de teatru 

Cea mai frumoasă pledoarie pentru libertate, cronică de teatru 

O jumătate de om… mai bună decât niciun om…, cronică de teatru

Imnul iubirii sau Cântec despre Anita, cronică de teatru

Ciocnirea titanilor, cronică de teatru

Spectacolul ca miracol, cronică de teatru

O metamorfoză personală, cronică de teatru

Revelaţii târzii. Mitologia faustică peste timp, cronică de teatru

Întoarcerea în timp sau Triumf asupra maturității, cronică de teatru

Legende în ploaie, cronică de balet

Revista Teatrală Radio, o platformă extrem de bine dezvoltată

Amintiri teatrale din 2016: Teatrul – colac de salvare, cronică de teatru

Șalom, nene Iancule!, cronică de teatru

Circul morții, cronică de teatru

Recitalul generațiilor, cronică de teatru

Un spectacol incomod, cronică de teatru

Brutalitatea zilei de azi, cronică de teatru

Doamna cu o mie de fețe

Magia copilăriei, cronică de teatru

Artă contra putere sau despre sclavii ideilor, cronică de teatru

Dulcea nostalgie amară a tinereții, cronică de teatru

Despre dragoste și artă, cronică de teatru

logo-revista-teatrala-radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUCei trei purceluși,Clopoțica,cronica de teatru revista teatrală radio,Eugenia Tărășescu-Jianu,Festivalul ”Mamaia Fairytale”,J. M. Barrie,musical,peter pan,Picior-de-Lemn,prietenie,spectacole copii,teatru copii,Teatrul pentru Copii și Tineret ”Căluțul de Mare”,toleranță,tudor sicomas
Cronică de teatru de TUDOR SICOMAȘ Rareori critica teatrală se apleacă asupra spectacolelor pentru copii. Fie pentru că acestea nu se ridică la un nivel demn de consemnat în analele istoriei teatrale, fie că sunt considerate ca niște ”mofturi”, nerelevante pentru cursul normal al artelor spectacolului. Cât se poate de...