ion parhon cronica rolului argument rubrica noua revista teatrala radio

cronica rolului de ion parhon rubrica revista teatrala radioDeschidem o rubrică dedicată unor valoroase creaţii individuale semnate fie de artişti tineri vădind o remarcabilă maturitate profesională, fie de actori consacraţi, ale căror performanţe impun printr-o pilduitoare tinereţe spirituală şi o binevenită modernitate a jocului, calităţi capabile să dea seama atât de complexitatea personajului, cât şi cu privire la personalitatea interpreţilor respectivi. Nu este vorba de un gând neapărat nou, la început de an, ci de continuarea peste decenii a unei rubrici inaugurată şi susţinută multă vreme în paginile prestigioasei reviste „Familia” de la Oradea, la invitaţia  prietenilor mei minunaţi, din nefericire porniţi spre tărâmul „neştiut de nimeni”, eminentul critic de teatru Dumitru Chirilă şi omul de cultură de o mare probitate şi un farmec inconfundabil Radu Enescu, redactorul-şef adjunct al revistei, autorul unor excepţionale studii de literatură, aşa cum a fost acela consacrat lui Rilke.

cronica rolului de ion parhon rubrica noua la revista teatrala radio

Am mai scris unele materiale circumscrise aceleiaşi intenţii programatice, ce au apărut sporadic şi după anul 1989, în cotidianul „România liberă” ori în revistele „Teatrul azi” şi „Expres magazin”. Ca un veritabil „remember”, menit poate să trezească frumoase amintiri şi un strop de nostalgie în mintea iubitorilor acestei arte, trec în revistă câteva dintre rolurile ori spectacolele şi numele vrednicilor interpreţi care au populat bucuria sufletească a subsemnatului.

actori cronica rolului ion parhon

Mă refer la George Constantin (în Regele Lear şi în Prospero din Furtuna de W. Shakespeare), Radu Beligan (în George din Cui i-e frică de Virginia Woolf de E. Albee), Tudorel Popa (în Gregory Solomon din Incident la Vichy de Arthur Miller), Leopoldina Bălănuţă (în Annie Sullivan din Efectul razelor gamma asupra crăiţelor de Paul Zindel şi în Doi pe un balansoar de William Gibson), Octavian Cotescu (în Cabala bigoţilor, după Bulgakov şi în Chiţimia din piesa cu acelaşi titlu de Ion Băieşu), Ion Caramitru (în  Leonce şi Lena de G. Büchner, în Hamlet şi în Romeo şi Julieta de W. Shakespeare), Gheorghe Cozorici (în Becket de J. Anouilh, în Caligula de A. Camus şi în Ştefan din Săptămâna patimilor de Paul Anghel), Constantin Rauţchi (în Scaunele de Eugène Ionesco, în Oameni şi şoareci de John Steinbeck în Hagi-Tudose de Delavrancea şi, alături de Leopoldina Bălănuţă, în spectacolul tv cu Oameni sărmani după Dostoievski), Ştefan Iordache (în Hamlet, în Titus Andronicus de W. Shakespeare, în Maestrul şi Margareta, pe scenariul Mihaelei Tonitza după Bulgakov şi în John Worthing din musicalul după Ce înseamnă să fii onest de Oscar Wilde), Valeria Seciu (în Corina din Jocul de-a vacanţa de M. Sebastian, în Cui i-e frică de Virginia Woolf de E. Albee, în Maestrul şi Margareta, după Bulgakov şi în O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord de Eduard Radzinski), Eugenia Popovici (în Eufrosina Grosu din Surorile Boga de Horia Lovinescu), Costel Constantin (în Kent din Regele Lear de W. Shakespeare), Gilda Marinescu (în Anca Artenie din Şi eu am fost în Arcadia de Horia Lovinescu), Vasile Niţulescu (în Emigranţii de S. Mrożek), Virgil Ogăşanu (în Malvolio din A douăsprezecea noapte de W. Shakespeare), Rodica Tapalagă (în Melodie varşoviană de Leonid Zorin, şi în Zoe din O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale), Liviu Ciulei (în Clipe de viaţă de W. Saroyan, şi în Agamiţă Dandanache din O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale), Toma Caragiu (în cămătarul din Elisabeta I de Paul Foster şi în De Pretore Vincenzo de  Eduardo de Filippo), Petre Gheorghiu (în Gin Rummy de Donald Coburn, şi în Stoian din Puterea şi adevărul de Titus Popovici), Virginia Itta Marcu (în Olea din Curtea cu miracole de Iacovos Kambanellis), Ştefan Radof (în Polonius din Hamlet de W. Shakespeare), Gheorghe Dinică (în Nepotul lui Rameau de Denis Diderot), Marin Moraru (în Nepotul lui Rameau şi în cei trei Zanetto din Trei gemeni veneţieni de Antonio Collalto), Olga Tudorache (în Actriţa din Premieră de John Cromwell), Liliana Tomescu (în Adio, Charlie! de George Axelrod), Mitică Popescu (alături de Carmen Galin în Woyzeck de G. Büchner), Draga Olteanu (în Coana Chiriţa, după Alecsandri), Irina Răchiţeanu (alături de Constantin Codrescu în La musica de Marguerite Duras), Vasilica Tastaman (în Maggie din După cădere, de Arthur Miller), Florin Piersic (în Oameni şi şoareci, de John Steinbeck), Valli Voiculescu (în doamna Orban din Joc de pisici de Örkény István), Dumitru Furdui (în Scapin din Vicleniile lui Scapin de Molière), Gina Patrichi (în Tereza din Anunţul la mica publicitate, de Natalia Ginsburg, în Dimineaţa pierdută, de Gabriela Adameşteanu, şi alături de Anton Tauf în Troilus şi Cresida, de W. Shakespeare), Luminiţa Gheorghiu (în Cabala bigoţilor, după Bulgakov, în Doi pe o bancă, de A. Ghelman, în Tacâmuri de pui de Spiro Gyorgy), Victor Rebengiuc (în Copilul îngropat, de Sam Shepard, şi în Legenda marelui inchizitor, după Dostoievski), Mariana Mihuţ (în Îngropaţi-mă pe după plintă, după Pavel Sanaev), Coca Bloos (în Danaos din Danaidele, pe scenariul lui Silviu Purcărete), Dorel Vişan (în Woyzeck, de Büchner), Ilie Gheorghe (în Decameron 645 şi în Titus Andronicus de W. Shakespeare), Maia Morgenstern (în Medeea din Trilogia antică, în Doamna M din Patul lui Procust, după Camil Petrescu, în Şahul regilor de Pavel Kohout), Oana Pellea (în Maşa din Trei surori de Cehov), Marcel Iureş (în Verşinin din Trei surori de Cehov, şi în rolurile titulare din Richard II şi Richard III, de W. Shakespeare, în Creatorul de teatru, de Thomas Bernhard, în Ilie Moromete din Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule ?), George Mihăiţă (în Cocoşilă din acelaşi spectacol după Moromeţii de Marin Preda, în Poker de Adrian Lustig), Mihai Constantin (în Oblomov, după I. A. Goncearov şi în Sfârşit de partidă, de S. Beckett), Virginia Mirea (în Casa Zoikăi, după Bulgakov), Horaţiu Mălăele (în Puricele, după Feydeau, în Măscăriciul, după Cehov, în Cafeneaua de Sam Bobrick şi Ron Clark), Ruxandra Sireteanu (în Nina Zarecinaia din Pescăruşul de Cehov, şi în Profesoara din Şantaj de Ludmila Razumovskaia), Cornel Scripcaru (în Kulîghin din Trei surori şi în Pavel Kirilici Lebedev din Ivanov de Cehov), Adriana Trandafir (în Stele în lumina dimineţii, de Alexandr Galin), Valer Dellakeza (în Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni), Marius Stănescu (în Portretul lui Dorian Gray după Oscar Wilde, în Nu se ştie cum de Pirandello), Marian Râlea (în Iov din Experimentul Iov pe scenariul lui Mihai Măniuţiu, şi în Îngropaţi-mă pe după plintă, după Sanaev), Sorin Leoveanu (în Hamlet de W. Shakespeare şi în Caligula de Camus), Dan Puric (în Don Quijote după Cervantes), Ofelia Popii (în Felii de Lia Bugnar, şi în Faust, după Goethe), Bogdan Zsolt (în Woyzeck, în Tragica istorie a doctorului Faust, adaptare de Mihai Măniuţiu şi în Unchiul Vanea de Cehov), Andreea Bibiri (în Sonia din Unchiul Vanea de Cehov, în Grace din Purificare de Sarah Kane, în Jenny din Forma lucrurilor de Neil LaButte), Marius Manole (în Năpasta de Caragiale, în Jurnalul unui nebun şi în Revizorul de Gogol), Imola Kezdi (în Dibuck de S. Anski), Peter Hilda (în Servitorul din Aşteptându-l pe Godot de Beckett) ş.a.

Nu puţine dintre aceste performanţe din zona artei interpretative,cronica rolului de ion parhon rubrica revista teatrala radio dar şi din alte spectacole şi-au făcut loc şi în cronicile redactate în mod curent în presa scrisă sau în emisiunile de radio şi televiziune. Acum revenim cu gând şi faptă la rubrica intitulată „Cronica rolului”, găzduită de această dată online de Revista Teatrală Radio. Ea este deschisă tuturor scenelor şi spectacolelor din ţară, fără prejudecăţi geografice sau de altă natură, ci motivată de respectul pentru valoare şi de sentimentul mereu proaspăt de preţuire pentru acele împliniri actoriceşti pe care găsim de cuviinţă să le recomandăm astfel interesului şi admiraţiei publicului iubitor de teatru.

Pe curând,

ion parhon semnatura cursiv

costintuchilaCRONICA ROLULUIactori și roluri,coca bloos,dorel vișan,Furtuna de W. Shakespeare,horațiu mălăele,ilie gheorghe,ion parhon,luminița gheorghiu,marcel iureș,marius manole,Oameni şi şoareci de John Steinbeck,oscar wilde,radu beligan,rilke,rodica tapalagă,rubrica noua revista teatrală cronica rolului,virginia mirea
Cronica rolului, rubrică de ION PARHON Deschidem o rubrică dedicată unor valoroase creaţii individuale semnate fie de artişti tineri vădind o remarcabilă maturitate profesională, fie de actori consacraţi, ale căror performanţe impun printr-o pilduitoare tinereţe spirituală şi o binevenită modernitate a jocului, calităţi capabile să dea seama atât de complexitatea...