Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

filarmonica de comedie cronica de razvana nita

Văzând show-ul umoristic Filarmonica de comedie, mi-am spus că mare dreptate au avut cei care au pus semnul egal între noţiunile „comedie” şi „farmacie”. Şi nu mă refer comedienumaidecât aici la hazul atât de cofarmacientagios al propunerii. Unul dintre cele mai importante comandamente de respectat în cazul genului comic este, fără îndoială, dozajul – precizia, gestionarea cu maximă acurateţe a poantei, a construcţiei, a mecanismelor comice. Iar când vine vorba de geniu comic (aşa cum constatăm la actorii din rolurile principale – Radu Gabriel, Gigi Ifrim şi Marius Florea Vizante) ai toate şansele unei producţii valoroase.

În principiu, toată lumea se pricepe la comedie, de la artiştii stand up la realizatorii de sitcom-uri, „brigăzi artistice” sau „solişti” ce îşi expun găselniţele ieftine în baruri, parcuri, săli polivalente sau pe micul ecran. Publicul vrea divertisment, adică vrea să râdă, să se destindă, să se distreze.

comedie si farmacie razvana nita

Radu Gabriel, Marius Florea Vizante, Gigi Ifrim în Filamonica de comedie

Pericolele majore sunt căderea în vulgar, trivial (lipsă de măsură şi bun gust) şi riscul ca spectatorii să nu se regăsească în personajele de pe scenă (care pot fi excesiv caricaturizate, deloc viabile) şi, astfel, să nu se creeze o reală punte de comunicare între actor şi receptor.

Se întâmplă ca la telefonul fără fir. Interpretul mizează pe ceva, spectatorul înţelege altceva sau nu înţelege mai nimic, dar râde pentru că ştie că de-aia a dat bani pe bilet la o comedie, ca să râdă. În timp se creează în acest fel nu numai un soi de ipocrizie, ci mai ales o pervertire teribilă a gustului, o reducere semnificativă a exigenţelor. Se devalorizează atât calitatea publicului cât şi a actului artistic.

marius florea vizante filarmonica de comedie

Radu Gabriel a avut în minte câteva situaţii, câteva personaje şi a creat dialoguri pentru şi cu gândul la ele. Nu e vorba de Shakespeare sau Molière, nu ne situăm nicio clipă într-un context dramaturgic major. Dar ce e esenţial să se întâmple se întâmplă. Ceea ce vedem are coerenţă, nivel artistic, e scris corect în limba română (nu râdeţi, se întâmplă din ce în ce mai rar), are mesaj actual şi autentic, partiturile sunt suficient de consistente şi cărnoase încât îi inspiră pe actori şi, nu în ultimul rând, chiar râzi, te surprinde, te interesează. Filarmonica de comedie e un spectacol care îţi dă satisfacţie.

filarmonica de comedie

Cu un clişeu am spune că e o producţie pentru toate gusturile, dar e mai mult de atât. Dincolo de formula de succes (mici scenete inspirate din cotidian, caractere ce fac parte din peisajul uman autohton şi care au autenticitate), Filarmonica de comedie are sinceritate, candoare, prospeţime, e construit cu rigoare şi atenţie pentru detalii – un evident act profesionist. Pe scenă sunt simultan actori care au jucat în sitcom-uri sau producţii tv de succes (vezi cei de mai sus, dar şi Mihai Munteniţă şi Leonid Doni), dar şi actori merituoşi care nu îşi uită sau fac abstracţie de statutul lor de actori de bază în producţii ale teatrelor Bulandra, Comedie, Naţional sau Metropolis din Bucureşti (aceiaşi).

O fericită întâmplare generatoare de optimism şi curaj! Meserie!

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

Alte articole de Răzvana NițăVa fi ora exactă

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcaricaturizare,comedie egal farmacie,cronică de teatru rtr,exces comic,filarmonica de comedie,gigi ifrim,marius florea vizante,raăzvana niță,radu gabriel,râs,show umoristic
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Văzând show-ul umoristic Filarmonica de comedie, mi-am spus că mare dreptate au avut cei care au pus semnul egal între noţiunile „comedie” şi „farmacie”. Şi nu mă refer numaidecât aici la hazul atât de contagios al propunerii. Unul dintre cele mai importante comandamente de...