Reportaje de MIRELA NICOLAE

auditii majestic spectacole dadaism reportaje mirela nicolae

Absurdul lumii în care trăim nu este o premieră. El nu reprezintă un fapt singular în istoria recentă, nici măcar în cea îndepărtată. Începe întotdeauna prin refuzul de a crede şi accepta; continuă cu negarea şi sfârşeşte prin asumarea îndoielii de orice fel.

Mişcarea avangardistă dadaistă a fost inventată la începutul secolului trecut de câţiva intelectuali nihilişti dar creativi. Ea a definit acest absurd; l-a identificat prin formule şi matrici colorate geometric în logica refuzului. Dadaiştii au elaborat incertitudinea artistico-ştiinţifică a valorilor moderne, implicit a viitorului.

Max Ernst Oedipus Rex 1922

Max Ernst, Oedipus Rex, 1922

În deceniile care au urmat apariţiei acestei mişcări, timpul şi istoria mi-au dovedit că nihilismul şi anarhia creatoare au avut dreptate. Ororile Primului Război Mondial au fost întrecute de cele ale nazismului, apoi de cele din a doua mare conflagraţie, mai târziu de ororile unor regimuri totalitare (multe autointitulate „socialiste” sau „comuniste”), de un război rece mult prea lung şi crud. În anii din urmă, dadaismul îmbracă formele teroriste şi intolerante ale existenţei.

dadaism centenar teatru radiofonic mirela nicolae

Conform wikipedia.org, „în «Dada», se vorbește despre o căutare a unei extreme limite a divorțului dintre gândire și expresie, contrazice totul, neagă totul, ridicând nihilismul și mistificarea la rangul de principii supreme: abolirea logicii, dansul neputincioșilor creației: dada; […] abolirea arheologiei: dada; abolirea profețiilor: dada; abolirea viitorului: dada; credință indiscutabilă în fiecare zeu produs imediat al spontaneității: dada . […] Marele secret este aici: gândirea se face în gură… Apriori, dada pune înaintea acțiunii și înainte de tot: Îndoiala. Dada se îndoiește de tot.”

dadada - dadaism

Cogito, ergo sum…

Exprimările de tipul „Da, da sau dada sau da… da… ori da, da!” ascund în spatele lor o disperată declaraţie de nesiguranţă. Dar, poate, nesiguranţa mea şi a altor miliarde de semeni arde, la un moment dat, un curcubeu de idei care determină progresul. Poate absurdul aduce cu sine nu numai controverse, lupte, războaie, blocaje, risipă, cenuşă, durere, ci şi renaştere.

teatru radiofonic dada cabaret fuchsiada

La 100 de ani de la apariţia acestei mişcări, Teatrul Naţional Radiofonic a difuzat în premieră absolută, la Radio România Cultural, două spectacole radiofonice de excepţie: Dada Cabaret după Cabaretul Dada de Matei Vişniec, adaptarea şi regia artistică: Mihai Lungeanu (sâmbătă, 6 februarie 2016, ora 14.00) şi Fuchsiada după Urmuz, scenariul și regia artistică: Gavriil Pinte (duminică, 7 februarie 2016, ora 14.00).

-ne-auzim-la-majestic-proiect-tnr

Am fost acolo, la Clubul Ramada Majestic din București unde au avut loc audiţiile cu public şi m-am delectat împreună cu alţi o sută de iubitori de teatru radiofonic. Ascultaţi cele două reportaje înregistrate la începutul lunii februarie, pe care le-am difuzat în emisiunea GPS Cultural de la Radio România Cultural. La finalul audiţiei lor, vă propun un joc verbal – în loc de „Da, da, mi-a plăcut!” spuneţi-vă „Ce-ar fi dacă aş afla mai multe despre Dada?”

Reportaj de la audiția cu public a spectacolului Fuchsiada după Urmuz

Reportaj de la audiția cu public a spectacolului Dada Cabaret

***

Fragment din spectacolul Fuchsiada

Fragment din spectacolul Dada Cabaret

Grafică, ilustrații și editare multimedia: Costin Tuchilă.

logo revista teatrala radioVezi și: „Dada Cabaret” în premieră absolută la Teatrul Naţional Radiofonic de Mihai Lungeanu

 

Se întâmpla la Cabaret Voltaire de Paula Romanescu

mirela-nicolae

Mirela Nicolae

logo revista teatrala radio

Vezi: Arhiva rubricii Teatru și educație de Mirela Nicolae

Alte articole de Mirela Nicolae: Reîntoarcerea la valori poate determina progresul, reportaj 

Ora de educație teatrală 

Între mesajul educaţional şi cel protestatar – NETA 2015, cronică de teatru

Realitatea dintre vis şi coşmar, cronică de teatru

Teatru la superlativ – „Noaptea lui Helver” de Ingmar Vilkvist la NETA 2015, cronică de teatru

Umor negru și parodie amară la Sala Mică a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale”, cronică de teatru

Poveşti şi învăţăminte pentru adulţi în spectacolul „Omul-pernă” de Martin McDonagh, cronică de teatru

Divorţul ca pretext pentru o căsătorie necesară, cronică de teatru

Un studiu memorabil: „«Tovarăşul de luptă» Caragiale”, cronică de carte

Citindu-l pe clovnul iubitor de viaţă, cronică de carte

Hohote de râs într-o montare radiofonică antologică: „Burghezul gentilom” de Molière, cronica discului de teatru radiofonic

logo revista teatrala radioArhiva rubricii Reportaj

Arhiva Teatrul Național Radiofonic

Arhiva rubricii Audiții la Majestic

Arhiva rubricii Premieră

costintuchilaREPORTAJauditii la majestic,centenar dada,dadada - dada,dadaidm,fuchsiada,gavriil pinte,max ernst,mihai lungeanu,mirela nicolae,reportaj rtr
Reportaje de MIRELA NICOLAE Absurdul lumii în care trăim nu este o premieră. El nu reprezintă un fapt singular în istoria recentă, nici măcar în cea îndepărtată. Începe întotdeauna prin refuzul de a crede şi accepta; continuă cu negarea şi sfârşeşte prin asumarea îndoielii de orice fel. Mişcarea avangardistă dadaistă a...