de ANNIE MUSCĂ

aniversare dan mihaescu de annie musca

Dan Mihăescu, celebrul creator de umor în cea mai rafinată formă, ar fi împlinit astăzi 81 de ani.

Născut într-o zi de 5 a lunii lui Cireșar, omul al cărui nume va rămâne pentru totdeauna în istoria umorului românesc, îmi mărturisea cu câțiva ani în urmă:

„Ar fi o glumă să devin octogenar.”

De fapt, tot el îmi spunea:

„A fost o glumă că m-am născut.”

dan mihaescu biografie de annie musca revista teatrala radioDan Mihăescu

„Dan Grigore Mihăescu, umoristul nostru scriitor, şi-a făcut debutul în lume odată cu anotimpul estival, mai precis pe 5 iunie, în anul de apogeu al crizei economice, 1933.

Unde? În Bucureşti. S-ar fi putut şi la poalele muntelui Vlădeasa, în Margău, comună de geamgii din tată în fiu, dacă Floarea Capotă nu ar fi fost peţită şi scoasă la capitală de chipeşul avocat de întreprindere, Costin Mihăescu.

Crescut doar de mamă, personajul nostru avea să fie mai târziu teribil de gentil cu femeile…

În copilărie i-au lipsit multe. De la toba adevărată și tricicletă până la bicicletă, pom de Crăciun și… tată.

Au urmat visele de adolescență. Când juca rolul de cuceritor al fermecătoarei Liz Taylor, când le dădea fiori spectatorilor gonind în cerc pe motoretă la «Zidul morții».

Prima dragoste, platonică doar, a fost Maria… la nunta căreia a ajuns cavaler de onoare… Cu un sentiment de iubire foarte dezvoltat scria în liceu scrisori de amor la comandă pentru colegii săi. Aceștia reușeau pe dată să fure inima fetelor…”  (Annie Muscă, Dan Mihăescu. Spovedania unui umorist, Focșani, Editura Terra, 2010).

Cu studii juridice şi de jurnalistică, membru al Uniunii Scriitorilor și al Uniunii Cineaştilor din România, dar şi al Uniunii Ziariştilor Profesionişti, Dan Mihăescu a lucrat în presa scrisă până să ajungă redactor-șef la Divertisment şi Muzică în Televiziunea Română.

dan mihaescu fotografii actori filme annie musca

Foto 1: Anii ’30. Cu mama la fotograf; foto 2: Zi de montaj film la RECOM; foto 3: Dan Mihăescu învățând să filmeze cu un aparat de 16 mm; foto 4: Fericit când își cumpărase magnetofonul…; foto 5: Probe pentru filmul Portretul unui necunoscut, la sugestia lui Marian Pârâianu, director la  Studiourile Buftea; foto 6: Cu ochelari negri și mâinile în buzunare, pe platourile de filmare, la Buftea, pentru Portretul unui necunoscut. Indicații regizorale: Andrei Călărașu; foto 7 și 8: Cu Jean Marais si Jean Lorin Florescu la Buftea, în 1966; foto 9: Cu Michael Kittner, cunoscut impresar; foto 10: Filmări la Vama Veche, cu Cristea Avram, Ioana Bulcă și regizorul Manole Marcus care a regizat Actorul și sălbaticii; foto 11: La filmări în TVR pentru Revelion 1993, cu Adriana Trandafir și Horia Șerbănescu.

Prin 1964–1965 era director RECOM, primul studio de film publicitar din România, unde filma cu actori reclame pentru cravate, aspiratoare sau bomboane, dar și spoturi publicitare pentru restaurante și hoteluri de pe Valea Prahovei.

A semnat ca autor, co-autor, regizor artistic și realizator, mari show-uri sau emisiuni cu absolut toţi marii actori români de comedie.

De la Marcel Anghelescu și Radu Zaharescu, Mișu Fotino și Toma Caragiu, Marin Moraru și Amza Pellea, Dem Rădulescu sau Ștefan Bănică, la oaspeţi străini ca Amalia Rodriguez, Juliette Greco, Dalida sau Julio Iglesias pe care îi întâlnise în primele ediții ale Festivalulului Internațional de Muzică Ușoară „Cerbul de Aur” de la Brașov, și celebrul Jean Marais, sosit în România în 1966 pentru faimoasa peliculă Șapte băieți și o ștrengăriță, în care juca alături de Aimée Iacobescu și Jean Lorin Florescu.

Apariția actorului francez fusese o premieră în televiziune în emisiunea redactorului Dan Mihăescu, intitulată „Magazin duminical”.

„Aflând că Jean Marais filmează la Buftea, am încercat să-l contactez şi m-a ajutat actorul Jean Lorin Florescu, soţul Olgăi Tudorache. Într-o pauză de filmare, i-am îndrugat marelui actor o poveste. Că angajarea mea la televiziune (în realitate, eram deja angajat) depinde de o filmare cu el. A consimţit şi pentru a doua zi, mi-a cerut să vin cu operator şi instalaţie de sunet, având el un disc de pe care să facă play back. Am venit cu echipă (operator Titi Moţiu), am aşteptat pauza lui şi a cerut să lăsăm camera pe tripied, el făcând toate mişcările, jucându-se cu camera, ca un mare maestru ce era. M-au însoţit la filmare mai multe redactoriţe, care au vrut să-l privească. După cântec, cu braţul pe umărul meu, a spus că dedică melodia («Tu ai venit la casa mea») telespectatorilor Magazinului duminical. S-a filmat, fireşte. A fost o mare victorie a mea, mai cu seamă că marele actor a refuzat orice onorariu şi ca succes de public, i-am rupt! Înainte, refuzase orice altă apariţie la TV.”  (Annie Muscă, vol. cit.).

Aproape 3000 de emisiuni de televiziune și 15 cărți publicate, alături de schiţe vesele, sute de articole, pamflete, foiletoane care au beneficiat de cronici pozitive şi de traduceri peste hotare.

De la suspans către buna dispoziție…

„Am scris şi eu un roman de dragoste, intitulat Sinceritate, lăudat de profesoara de română şi păstrat în biblioteca liceului. Judecând cu mintea de acum, era penibil, dar atunci m-a promovat în funcţia de consilier sentimental al multor colegi şi colege, care veneau la mine să le scriu răvaşe de amor pentru persoanele iubite. Jur că erau de mare efect, o colegă din clasa a şaptea fiind la un pas să nască, după ce primise de la iubitul ei, un mesaj duios, scris de mine. La şcoală, am făcut întâi ore de franceză, apoi germană, apoi multă rusă şi ştiu din fiecare câte nimic…” (Annie Muscă, vol. cit.).

De la romanele polițiste Ancheta, apărut la Editura Militară în 1962, și Prevestirea călugărului Chesarion, la Editura Tineretului în 1966, Dan Mihăescu face un salt către buna dispoziție, publicând în 1976, la Editura Sport-Turism, volumul Călătorului îi şade bine cu… gluma!, ca apoi să revină în lumea detectivilor cu Slalom printre bănuiţi (1981) și Fereastra dinspre adevăr (1985), ambele la Editura Militară. În anii ’80 vom zâmbi… perseverent cumpărându-i cărțile de umor apărute în tiraje de sute de mii de exemplare: În căutarea umorului pierdut (1983), Cartea cu zâmbete (1986) sau Poiana cu zâmbete (1988), toate trei publicate de Editura Sport-Turism.

carti de dan mihaescu

La începutul anilor ’90, Dan Mihăescu revine la stilul polițist cu romanul Comisarul moare ultimul, apărut în 1992 la Editura Militară, în timp ce la TVR era difuzată celebra La Piovra, ca în 1996 să recurgă tot la umor în cărțile Glumim, deci trăim (Editura RAI – Regia Autonomă a Imprimeriilor Bucureşti) și Eu minţeam poporul cu televizorul (Editura Universal Dalsi, 1998). Cu Mari comici pe micul ecran (Bucureşti, Editura Coresi, 2003), umoristul își încheie seria de autor.

Pe scenă și în cinematograf

Dan Mihăescu și-a legat numele și de arta teatrului și de cea a filmului, asumându-și mereu planul doi.

I s-au jucat câteva spectacole la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Constanţa, Piteşti, Ploieşti şi Bucureşti, memorabile rămânând one-man show-rile lui Toma Caragiu de la Sala Palatului, iar la Cinema au rulat filme ale căror scenarii au fost scrise de el.

Puțini știu că povestea primului film polițist românesc, Portretul unui necunoscut (1961), regizat de Andrei Călărașu, sau pelicula Actorul și sălbaticii (1975) de Manole Marcus, poartă amprenta lui Dan Mihăescu.

Primul s-a turnat în 1960 după una dintre povestirile sale premiate, despre care s-a scris în revista „Pentru Patrie” din decembrie 1960, articol care anunța premiera de la „Patria” din 24 ianuarie 1961, care avea să spargă geamurile cinematografului.

Consemnare în presa vremii despre primul film polițist românesc

Consemnare în presa vremii despre primul film polițist românesc, Portretul unui necunoscut (1961)

Distribuţia a fost una de excepţie: Geo Barton, Ştefan Ciubotăraşu, Lazăr Vrabie, Ioana Bulcă și Octavian Cotescu, actorul care și-a făcut debutul chiar în acest film în care autorul scenariului fusese propus de regizor în rol principal, dar, după ce luase castingul, refuzase rolul de teamă să nu se facă de rușine.

Despre contribuția lui la minunata producţie a lui Manole Marcus și geniala interpretare a marelui Toma Caragiu, mi-a povestit chiar el în premieră în periplul nostru biografic:

„În timpul filmărilor cu Actorul şi sălbaticii, a venit la mine acasă regizorul Manole Marcus, amic cu mine, având avizul lui Titus Popovici, scenaristul filmului şi recomandarea lui Toma Caragiu, eroul principal. Titus a fost unul dintre marii scriitori care m-a recomandat pentru primirea în Uniunea Scriitorilor, alături de Eugen Barbu şi Ion Băieşu. Noli Marcus mi-a adus şi un exemplar din scenariul filmului, pentru documentare. Îl mai am. M-am consultat cu un istoric prestigios, generalul Eugen Bantea, care mi-a sugerat să-l ocolesc pe mareşalul Antonescu, şi momentul satiric scris de mine să-i privească pe legionari şi pe Hitler. Era nevoie de un material bombă, incendiar, care să justifice toate atacurile dure, criminale chiar, duse împotriva lui Tănase şi a scenaristului său din film. Momentul scris de mine trebuia să aibă doar câteva minute şi să fie gata… ieri. L-am gândit şi conturat în mare şi pentru că aveam de realizat un grandios spectacol de varietăţi la Timişoara, l-am chemat acolo şi pe colegul şi prietenul meu, Grigore Pop. Ţin minte că, împreună, l-am finisat într-o noapte. La lectura cu regizorul, acesta a fost disperat de lungime. Avea 12 minute, un act de film artistic. A rămas să-l vadă şi Titus. L-a văzut şi a cerut să nu se scoată nici măcar o virgulă. La vizionare, Dumitru Popescu a cerut să se taie din această scenetă doar cuvântul Praga. Ruşii fuseseră la Praga şi noi am dat vina pe Hitler, care a invadat Cehoslovacia cu tancurile, doar ca să le poată cânta cehilor de Crăciun : «O tanken baum!»

În filmul de pe piaţă, cuvântul «Praga» a fost acoperit de un claxon. Lui Titus i-a plăcut aşa de tare momentul, încât a renunţat la o parte din onorariul lui, pentru ca eu şi Grigore să fim bine plătiţi. În compensaţie, noi am renunţat să fim semnaţi pe genericul filmului. Ce rost avea? Undeva, printre zeci de nume, ar fi trebuit să se scrie «Momentul Hitler la pomul de iarnă» de cutare şi cutare. Directorul Casei de Filme, scriitorul Corneliu Leu, a fost de acord.”

Un întreg scenariu de film a scris și cu Ştefan Berciu pentru Afacerea Splaiul, în regia lui Virgil Calotescu, film care nu a mai fost difuzat.

dan mihaescu umoristi romani

Foto 1: În Cișmigiu. Chiul de la liceu; foto 2: Fals fumător de pipă. Prima mașină, un Ford 1928; foto 3: Cu un câine polițist, reformat de la Școala de dresaj de la Sibiu, căruia, după ce a murit, i-a dedicat o schiță în revista „Pentru Patrie”; foto 4: Cu Amalia Rodriguez la Festivalul „Cerbul de Aur” de la Brașov; foto 5: Bunul lui prieten,Tomiță.

Radioul, o lume fascinantă

Fără Radio nici nu s-ar fi putut. Colaborarea lui cu lumea ascultătorilor a fost extraordinară. În timp ce publica satiră în revista „Urzica”, Dan Mihăescu era difuzat curent la „Unda veselă”, scheciurile lui fiind interpretate la începuturi de actori din generația lui Alexandru Giugaru, care avea chiar o rubrică la Radio intitulată „Scrisori găsite”, semnate de Tudor Mușatescu.

Scheciul său de debut la „Unda veselă” se intitula Prima zi de școală.

Prin 1966, Dan Mihăescu, redactor de divertisment la Televiziune, și Grigore Pop, readactor la „Unda veselă” la Radio, „au comis nişte monoloage satirice, mai îndrăzneţe” pe care i le-au dat spre interpretare unui actor genial venit de la Ploieşti, care avea să devină nu după mult timp cel mai bun prieten al lui Dan Mihăescu, ale cărui texte și baghete regizorale nu i-au fost refuzate niciodată.

Primul monolog propus a fost N-ai pe cineva, undeva?, prezentat într-un spectacol cu public de la Sala Radio.

Pentru admiratorii statornici ai lui Toma Caragiu, reproduc aici acest text.

„Bună seara, stimaţi telespectatori, voi păcătui în faţa dvs. cu un monolog satiric, despre care se ştie că este o specie literară, în care tu vorbeşti singur şi superi pe mulţi. Am emoţii de două ori. Întâi, pentru că mă aflu la televizor, apoi, că stau cu ochii pe mine, autorii monologului, doi prieteni vechi, de peste 10 zile, Grigore Mihăescu şi Dan Pop, adică invers, Dan Mihăescu şi Grigore Pop. Nu e bine să mă stric cu ăştia doi, că unul e de la «Varietăţi TV» şi celălalt de la «Unda veselă Radio». Ei mi-au cerut să vă vorbesc despre cât e de necesar să ai pe cineva undeva. Deci e vina lor. Dar trebuie să recunoaştem cu toţii, că e foarte bine să ai pe cineva, care să aibă pe altcineva, undeva. Chiar din clipa în care te naşti. N-ai pe cineva, te ia moaşa în primire: «Ce dai buzna aşa, tinere nou născut? Ai răbdare, e „tovărăşelul tovarăşului” înainte! Păi? Mama ta se roagă, probabil, să te naşti şi tu sub o stea norocoasă, dar ia uite câte stele are pe epolet tatăl lui!»

Şi după ce te naşti, abia trebuie să ai pe cineva. Pe cineva care să te ia în braţe. Nu mama, nu tata! Altcineva, poate să fie şi adjunct, care să te ia în braţe şi hopa sus! Hopa sus, direct. N-ai pe cineva, hopa prin concurs. Concursul se ţine joi şi postul e ocupat de marţi.

Mi se pare normal. Până şi cele mai simple elemente ale materiei au pe câte cineva. Oul, de pildă, ca să nu mai căutăm alte exemple. Ei bine, strămoşul oului contemporan l-a avut pe Columb. Cine nu ştie de oul lui Columb? Dacă nu-l avea pe Columb, nu intra în istorie, intra în omletă.

Am studiat atent mitologia. Îndeosebi cea greacă şi am descoperit că dacă Venus din Milo avea pe cineva putea ajunge campioană la popice. Că de frumoasă, era frumoasă! Aşa ce a ajuns? O biată ciungă, piesă de muzeu.

Refrenul acesta cu «N-ai pe cineva», mai cântat decât «O, Lady Mary», s-a extins şi la regnul animal. Pentru că eu vorbesc curent canina, scris-citit, să vă spun ce mi-a mârâit la ureche un câine lup: «Nea Tomiţă, fii atent, că eu stau în curte, pe lanţ şi o javră de caniş stă în casă pe canapea. N-ai pe cineva la hingheri?» Întâlnim asemenea atitudini, până şi în sectorul ornitologic. «N-ai pe cineva – se interesa o vrabie zglobie – să mă angajez şi eu stewardesă, pe un Cocor-Boeing, că… vezi, rândunelele se duc şi doar noi rămânem în pom.»

La Alimentara este obligatoriu să ai pe cineva. Eu am o vânzătoare, de la care cer, dacă e coadă şi e mereu… două pachete de brânză dietetică. De porc, dar să fie mai slabă şi fără os.

Am să scurtez această disertaţie, că văd un spectator care cască. Probabil că noaptea doarme în picioare, la uşă, la Spaţiul Locativ, pentru repartizarea unei garsoniere confort 4, cu intrarea din faţă, prin spate şi ieşire la toaletă, prin porumb.

Vă mai spun ceva, din viaţa mea personală şi închei.

Aseară, în pat, am vorbit cu soţia mea, despre căsnicia noastră fericită, despre tinereţea noastră care se confundă cu trecutul şi am întrebat-o dacă nu ar fi timpul să avem şi noi un copil. A stins veioza şi mi-a răspuns:

– Ba da, iubitule! N-ai pe cineva?…”

Dovada prieteniei lui Toma Caragiu pentru Dan Mihaescu

Dovada prieteniei lui Toma Caragiu pentru Dan Mihăescu

Așa e în tenis de Dan Mihăescu, TVR. Interpretează Toma Caragiu

Șopârlița liberă de Dan Mihăescu, TVR, 1969. Interpretează Toma Caragiu

Pașaportul de Dan Mihăescu, TVR, 1975. Interpretează: Dem Rădulescu și Ștefan Mihăilescu-Brăila

Să nu fim geloși, scenetă de Dan Mihăescu, TVR. Interpretează: Tamata Buciuceanu și Sandu Sticlaru

Dan Mihăescu a scris și piese pentru Teatrul la microfon.

annie musca portret dan mihaescu Minciuna cu picioare lungi-Dan MihaescuCea mai recentă s-a intitulat Minciuna cu picioare lungi și a fost montată de regizorul Dan Puican în 2011 cu actorii: Stela Popescu, George Mihăiţă, Virgil Ogăşanu, Medeea Marinescu, Adriana Trandafir, Alexandru Bindea și Valentin Teodosiu. Regia de studio a aparținut Violetei Berbiuc, iar regia muzicală lui George Marcu. Producţia şi regia tehnică au fost semnate de Vasile Manta, iar redactor a fost Domnica Ţundrea.

De la audiţia cu public dintr-o luni, 11 aprilie, de la ora 11.00, la Clubul Ramada-Majestic de pe Calea Victoriei, nu a lipsit nici autorul, nici regizorul, nici actorii…

Minciuna cu picioare lungi de Dan Mihăescu. Interpretează: Stela Popescu, George Mihăiță, Virgil Ogășanu. Regia artistică: Dan Puican. Data difuzării în premieră: 9 aprilie 2011, Radio România Actualități – fragment

Minunate povești din peisajul artistic românesc interbelic și de după război veți descoperi în paginile biografiei umoristului, apărută la Editura Terra din Focșani în 2010 și intitulată Dan Mihăescu. Spovedania unui umorist, pe care o puteți comanda la adresa animusca@yahoo.fr.

annie musca dan mihaescu biografie

Iată cum răspundea celebrul umorist invitației mele de a scrie o carte în duo…

Stimată Doamnă Annie Muscă,

După ceva timp şi unele ezitări, am acceptat interviul propus de dumneata, ştiind cu cât talent, inteligenţă şi efort ai scris cartea despre Tudor Vornicu. Ezitările s-au datorat faptului, că în anul 1997, în urma unui interviu solicitat de Radio România Actualităţi, m-am căsătorit cu frumoasa reprezentantă a instituţiei solicitante. Înţeleg că de data aceasta nu e nici un pericol, întrucât eşti tânără, frumoasă, dar şi intens căsătorită, fiind şi mama unui copil prezent şi un altul în intenţie. Glumesc, fireşte, doar te-ai adresat unui umorist.

dan mihaescu Pentru tine, icoana sfanta! foto cu dedicatie de la Anda Calugareanu din 4 decembrie 1972

„Pentru tine, icoană sfântă!” Fotografie cu dedicație de la Anda Călugăreanu, din 4 decembrie 1972

dan mihaescu cu actorii Radu Beligan, Titi Rucareanu si Mircea Albulescu

Cu actorii Radu Beligan, Titi Rucăreanu și Mircea Albulescu

dan mihaescu si ion lucian

Dan Mihăescu și Ion Lucian

dan mihaescu cu actorii Mache Persha si Florin Piersic

Cu Mache Persha și Florin Piersic

dan mihaescu rodica popescu-Bitanescu

Cu Rodica Popescu-Bitănescu

dan mihaescu alaturi de Simona, marea lui dragoste

Dan Mihăescu alături de Simona, marea lui dragoste

Dan Mihaescu 1990, Montreux. Cu producatorul Octavian Iordachescu, regizoarea Doina Anastasiu, prof. Ion Mustata si Mariana Soitu, realizatoare tv

1990, Montreux. Cu producătorul Octavian Iordăchescu, regizoarea Doina Anastasiu, prof. Ion Mustață și Mariana Șoitu, realizatoare tv

dan mihaescu Simona Mihaescu si actorii Stefan Iordache si Sebastian Papaiani

Dan Mihăescu, Simona Mihăescu și actorii Ștefan Iordache și Sebastian Papaiani

dan mihaescu indicații regizorale

Indicații regizorale

dan mihaescu si Jean Constantin

Cu Jean Constantin

dan mihaescu si nicu constantin

Dan Mihăescu și Nicu Constantin

dan mihaescu si actorul George Mihaita

Cu George Mihăiță

Doi comedieni-Mircea Crisan si Dan Mihaescu

Doi comedieni: Mircea Crișan și Dan Mihăescu

dan mihaescu si regizorul Titi Acs pe malul Mediteranei, la Tel Aviv

Cu regizorul Titi Acs pe malul Mediteranei, la Tel Aviv

dan mihaescu bistrita, martie 1996. Discurs inaugural la expozitia de caricatura a lui Stefan Popa Popa'S

Bistrița, martie 1996. Discurs inaugural la expoziția de caricatură a lui Ștefan Popa Popa’s

La festivitatea de acordare a Premiilor I. L. Caragiale în 1998, Dan Mihaescu alaturi de Octavian Sava, Alexandru Arsinel _i Ion Ra_iu

La festivitatea de acordare a Premiilor „I. L. Caragiale” în 1998, Dan Mihăescu alături de Octavian Sava, Alexandru Arșinel și Ion Rațiu

dan mihaescu cu Annie Musca la Adjud în 2008

Dan Mihăescu și Annie Muscă la Adjud, în 2008

Dan Mihaescu cu Stela Popescu si Dumitru Rucareanu în 2008 la Sala Radio la lansarea biografiei lui Tudor Vornicu

Cu Stela Popescu și Dumitru Rucăreanu în 2008, la Sala Radio, la lansarea biografiei Tudor Vornicu de Annie Muscă

dan mihaescu si annie musca pe fundalul portretelor semnate de nume celebre

Pe fundalul portretelor semnate de nume celebre

Libraria M. Sadoveanu, 31 martie 2011. Dan Mihaescu cu Annie Musca la lansarea biografiei sale

Librăria „Mihail Sadoveanu” din București, 31 martie 2011. Dan Mihăescu cu Annie Muscă la lansarea biografiei sale

31 martie 2011. Gand bun pentru cititorii biografiei sale semnate de Annie Musca

Dan Mihăescu, 31 martie 2011. Gând bun pentru cititorii biografiei sale semnate de Annie Muscă

Fotografii din arhiva Dan Mihăescu, oferite de Annie Muscă

Articole de Annie Muscă – vezi  arhiva rubricii Remember

costintuchilaPORTRETEactorul și sălbaticii,annie muscă,caragiale,caricaturi,dan mihaescu aniversare annie muscă,dan mihaescu spovedania unui umoritst,fotografii cu dan mihăescu,george mihăiță,manole marcus,portret dan mihăescu,primul film polițist românesc,raritate text toma caragiu,roman polițist,sebastian papaiani,simona mihăescu,toma caragiu,toma caragiu si dan mihaescu,umoriști români,volume de dan mihaescu
de ANNIE MUSCĂ Dan Mihăescu, celebrul creator de umor în cea mai rafinată formă, ar fi împlinit astăzi 81 de ani. Născut într-o zi de 5 a lunii lui Cireșar, omul al cărui nume va rămâne pentru totdeauna în istoria umorului românesc, îmi mărturisea cu câțiva ani în urmă: „Ar fi o...