Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

cronica de teatru richard II teatrul mic

”Viaţa şi moartea lui Richard al II-lea” de William Shakespeare, regia: Radu Iacoban, Teatrul Mic, Bucureşti

O piesă despre putere şi fragilitatea sa, despre trădare, ipocrizie şi interese subiective; la limită, o meditaţie pe tema condiţiei umane: omul – regele universului, omul – victima nesăbuinţei, a orgoliului şi a morţii.

Un context mereu actual (chiar dacă vorbim de Evul Mediu sângeros), lesne translabil în zilele noastre, un text care permite o viziune modernă şi chiar o abordare discret localizată (trimiterea la ultimul rege al României şi contextul politic al abdicării şi ulterior revenirii lui în ţară în anii ’90). Sunt de apreciat măsura şi calitatea sugestiei propuse de Radu Iacoban (nimic forţat. Ba chiar, pe alocuri emoţionant, pentru cunoscători, desigur).

Viata si moartea lui Richard II

Într-un decor ”post” (postmodern, post-apocaliptic, post-adevăr) semnat de Tudor Prodan, care are ceva din rigiditatea colţuroasă, copleşitoare a templelor antice, dar şi din atmosfera încă fumegândă a unui câmp de bătălie/spaţiu de manevră, se pun la cale conspiraţii, se fac execuţii sumare, se ţes răzbunări, se detronează şi înscăunează regi.

Regele Richard al II-lea – ultima domnie în care Dumnezeu a mai avut un amestec, ultimul monarh ”uns”, ultimul cap încoronat ”garantat” de divinitate. Urmează o suită de regi uzurpatori, călăi şi victime deopotrivă. Odată înlăturat reperul mistic, magic, se coboară definitiv în pâcla imprevizibilă a ispitelor, în teluric şi instinctiv. Lipsa de măsură reclamă tragedia. Pofta se face lege, ”alte măşti, aceeaşi piesă” (nu întâmplător, majoritatea actorilor din varianta de faţă joacă mai multe personaje).

ionut visan Imagini din spectacol Sursa foto Teatrul Mic

Imagini din spectacol. Sursa foto: Teatrul Mic

Radu Iacoban a alcătuit o distribuţie solidă, formată din actori expresivi, cu personalitate şi carismă, aflaţi la vârsta maturităţii artistice, apţi să onoreze repertoriul major al dramaturgiei universale. Singura problemă rămâne – şi de această dată – acustica sălii improvizate a Teatrului Mic, ucigătoare mai ales pentru Ionuţ Vişan şi Gabriela Iacob (nu se aude şi nu se înţelege ce spun). Pentru ca receptarea să nu se transforme într-un chin permanent pentru spectator, este necesar ca actorii să facă un plus de efort, să manifeste un plus de grijă în articularea cuvintelor. Altminteri, degeaba performanţa artistică incontestabilă dacă publicul îşi epuizează resursele încercând cu disperare să audă vorbele. Elementar.

Per total, ”Viaţa şi moartea lui Richard al II-lea” este un spectacol împlinit, asumat regizoral, cu multe momente remarcabile, curaj, prospeţime, bărbăţie, iar pentru cei din sală un fertil şi nimerit prilej de reflecţie. Un titlu mare pe scena unui teatru deloc Mic.

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu
logo revista teatrala radio

Vezi: Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru

Cu seriozitate, despre umorcronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericiriicronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Ca degetele de la o mână, cronică de teatru

Cum se construieşte o cădere, cronică de teatru

Păsări de pradă, cronică de teatru

Liberă trecere către tine însuţi, cronică de teatru

Cum gestionezi o pleaşcă, cronică de teatru

Pe speaker, cronică de teatru

Povestiţi, povestiţi, tot va rămâne ceva, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezicronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Din Paris, cu dragoste

Apartamentul personal – confesional și altar al prieteniei, cronică de carte

Caietul caietelor de regie, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Şi mâna trup şi suflet se făcu, cronică de teatru 

La bâlci, cu capu-n jos, cronică de teatru

E pur si muove, cronică de teatru

Japonia – între viaţă şi artă, cronică de carte

Teatrul, această incredibilă metaforă a vieţii, cronică de carte

Când teatrul nu te mişcă, cronică de teatru

Dincolo de perete, cronică de teatru

Lecțiile „Lecției”, cronică de carte

Sfânta treime şi cele două jumătăţi, cronică de teatru

Când filmul – ca şi maioneza – se mai taie, cronică de teatru

Fascinaţia omului cu cap de perlă, cronică de teatru

Escrocherii sentimentale, cronică de teatru

Desprinderea din soare şi dreptul la eternitate, cronică de teatru

Dansând povestea, cronică de teatru

Locuri de joacă pentru adulţi, cronică de teatru

Scene din viaţa lui Gigel. Cu Gigi, cronică de teatru

Repetiţii generale, cronică de teatru

Vânare de vânt, cronică de carte

Pe muchia de cuţit a spectacolului, cronică de carte

Exerciţii de imaginaţie, cronică de carte

Fandacsia, cronică de teatru

Teachers, leave those kids alone, cronică de teatru

În contratimp, cronică de teatru

Nici ghinionul nu ţine o veşnicie şi nici Dracul n-o fi aşa de negru, cronică de teatru

Spectacolul ipocriziei, cronică de teatru

Agonia lui Salieri, cronică de teatru

Sfânta criză is coming to town!, cronică de teatru

Şedinţa cu părinţii, cronică de teatru

Repetabila scenă a viciului, cronică de teatru

Viaţa – o repetiţie cu public, cronică de teatru

Lab Story, cronică de teatru

Comedia viciului, cronică de teatru

În Piaţa Mare, cronică de teatru

Şapte miliarde de Robinsoni, cronică de teatru

Portrete în ramă (pliabilă), cronică de teatru

Tămbălău. Impresie, asfinţit cu ploaie, cronică de teatru

Intermediarii, cronică de teatru

Rolling, cronică de teatru

Patologia eşecului, cronică de teatru

Agonia dinaintea victoriei, cronică de teatru

Arta vie, cronică de teatru

Resurse (in)Umane, cronică de teatru

ŞCSPR, CMF? NACMF, cronică de teatru

Viaţa ca un teatru de război, cronică de teatru

Agonia resemnării, cronică de teatru

Un emoţionant exerciţiu de admiraţie, cronică de teatru

Imago mundi – călătorie de plăcere, cronică de carte

Iluzia evadării, cronică de teatru

În numele Tatălui, cronică de teatru

Poanta, ca un praf de copt, cronică de teatru

Love Story pe ”repeat”, cronică de teatru

logo-revista-teatrala-radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru 

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcronică de teatru rtr,Gabriela Iacob,ionuț vișan,radu iacoban,răzvana niță,richard al II-lea,teatrul mic
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ ”Viaţa şi moartea lui Richard al II-lea” de William Shakespeare, regia: Radu Iacoban, Teatrul Mic, Bucureşti O piesă despre putere şi fragilitatea sa, despre trădare, ipocrizie şi interese subiective; la limită, o meditaţie pe tema condiţiei umane: omul – regele universului, omul – victima nesăbuinţei,...