cronica de teatru tv ani bradea danaidele silviu purcarete

cronica de teatru tv sigla„Cel care moare se izbăvește de vaier și de chinuri” –  jelesc în cor Rugătoarele (Danaidele lui Eschil), încercând să-l înduplece pe Zeus să le salveze de la nuntire. Dar afirmația nu li se potrivește și lor, vor fi aspru și etern pedepsite pentru crimă.

Despre moarte, destin și izbăvire este tragedia lui Eschil, pe care Silviu Purcărete a pus-o în scenă în 1995, actualizând tensiunea acestor întrebări ale textului antic. Acum, la douăzeci de ani de la premieră, Televiziunea Română a reprogramat difuzarea spectacolului, luni 6 aprilie 2015, spre a-l sărbători astfel pe marele regizor cu ocazia împlinirii vârstei de 65 de ani. Co-producție a Teatrului Național din Craiova cu Festivalurile de la Avignon, Viena și Amsterdam, Danaidele s-a jucat pe mari scene ale lumii. La doar un an de la premieră a fost răsplătit, în cadrul Festivalului de la Dublin, cu Premiul Criticii pentru cel mai bun spectacol străin. Adept al unui teatru de imagine, jonglând cu cadre ample și decoruri impresionante, Purcărete fiind un maestru al utilizării spațiului, pe care îl mărește virtual spre bucuria ochiului, regizorul a pus și de această dată accentul pe mase. Personajul colectiv joacă rol principal.

Danaidele foto 09

Desigur, textul lui Eschil impune acordarea unei importanțe deosebite rolurilor care-i întruchipează pe cei cincizeci de fii ai lui Aegyptus și pe cele cincizeci de fiice ale lui Danaos, dar ne amintim totodată de altă montare celebră a lui Silviu Purcărete, Faust, difuzată anul trecut de TVR. Spectacolul, preluat de la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, s-a jucat într-o hală dezafectată, iar desfășurarea de forțe a cuprins nu doar o distribuție numeroasă ci și implicarea spectatorilor în cadru, umplând la propriu cele trei planuri ale desfășurării piesei, pe fondul proiecțiilor și al efectelor speciale spectaculoase.

Paul_Oesten Danaidele

Paul Oesten, Danaidele

Dar să revenim la Danaidele. Eschil, inspirându-se din Danaida, epopee pierdută, a scris o trilogie: Rugătoarele, Egiptenii, Danaidele, urmată de drama satirică Amymone. Dintre toate a supraviețuit doar prima tragedie. Acțiunea este foarte simplă. În Argos sosesc speriate, spunându-și povestea în tânguiri prelungi și disperate, cincizeci de femei. Sunt fiicele lui Danaos, Danaidele, Rugătoarele care cer protecție regelui Pelasgos. Au fugit din Egipt de frica celor cincizeci de veri ai lor, fii ai fratelui tatălui lor, care le doreau de soții. Aceștia le urmăresc însă și asediază cetatea. Cu toate implorările adresate de Danaide zeilor și regelui ținutului, de a le scăpa de soarta crudă, ele vor trebui să se supună legilor omenești și să devină soții pentru fiii lui Aegyptus. Însă lucrurile nu se sfârșesc în acest moment. La îndemnul tatălui lor, căruia i se prezisese că va muri ucis de soții fiicelor sale, acestea săvârșesc un teribil măcel în noaptea nunții. „Moartea sosească-ne mai înainte, o să ne așternem patul de nuntă!” – incantează ele hotărâte, înainte de a se dărui bărbaților în cea dintâi noapte. Sunt uciși patruzeci și nouă dintre feciorii lui Aegyptus, unul singur este cruțat de Hipermnestra, soția-i hărăzită, care se îndrăgostește de el. Neascultătoarea va fi apărată de însăși zeița Afrodita, în tragedia lui Eschil. În montarea lui Purcărete acest rol îi va reveni lui Poseidon. Pentru crima lor Danaidele vor primi o pedeapsă sisifică. Prăvălite după moarte în întunericul împărăției lui Hades, vor fi supuse unui nesfârșit canon. Vor fi silite să care, fără a se opri, vase cu apă, spre a umple un butoi fără fund.

Danaidele foto 10

Danaidele, în regia lui Purcărete, nu impresionează doar prin amploarea cadrelor și excelenta sincronizare a mișcărilor. Dealtfel regizorul le spunea celor o sută de tineri, onterpreți ai rolurilor colective: „Dumneavoastră nu sunteți figuranți. Dumneavoastră sunteți două sute de ochi. Este elementul cel mai important cu care veți juca. Teatrul cu ochii se joacă, restul sunt mizilicuri. Cel mai important, optzeci la sută din elementul de expresie al actorului, este ochiul. Chiar atunci când poartă mască. În gaura din mască strălucește tot timpul ceva. Există o anume energie. Teatrul nu se face cu cuvinte, și cu mișcări, și cu sunete, teatrul se face cu energie.” Și energie am văzut, dezlănțuită, eliberată pe scenă! Cât privește costumația, ochii Danaidelor străluceau într-adevăr în spatele măștilor cu ochi vopsiți, pe care le purtau. Efectul dramatic astfel obținut este mult accentuat de cor, recitând sacadat în limba franceză, dar și de mișcările perfect coordonate sau de folosirea recuzitei, sugerând pe rând: disperare, teamă, resemnare, pregătirea crimei și înfăptuirea ei.

Danaidele foto 04

O importanță majoră în succesul producției l-a avut, fără îndoială, distribuția de excepție. În rolul lui Zeus l-am văzut pe maestrul Radu Beligan, care prin atitudine, privire superioară a lumii și a problemelor mărunte, omenești, reușește să inducă mental spectatorului înălțimea de la care personajul urmărește desfășurarea evenimentelor, chiar dacă fizic scena e situată în același plan. Jocul de domino cu care se îndeletnicește Zeus, pe tot parcursul spectacolului, este foarte bine armonizat cu jocul Danaidelor, care călătoresc fiecare cu o valiză de aceeași formă cu piesele dominoului. Folosirea valizelor ca zid, în spatele cărora se ascund Danaidele, urmărește aceleași construcții, asamblate la fel, ca piesele dominoului de pe masa lui Zeus. În final efectul domino, de prăbușire în lanț a pieselor de joc, hotărăște căderea după aceeași formulă a Danaidelor în infernul lui Hades și pedepsirea veșnică a acestora.

Danaidele foto 11

Un rol cu adevărat memorabil în acest spectacol este cel al lui Danaos, interpretat de Coca Bloos. Este impresionant felul în care actrița a intrat cu totul în pielea personajului, fără să trădeaze în vreun fel sensibilitatatea și timiditatea-i cunoscută de dincolo de scenă. Un rol de mare forță interpretat magistral!

imagine danaidele silviu purcarete

De remarcat, de asemenea, foarte buna interpretare a lui Victor Rebengiuc în Pelasgos, regele Argosului, sau a lui Alexandru Repan în Poseidon. De altfel, așa cum am spus deja, distribuția a fost un regal. În alte roluri i-am mai văzut pe: Mariana Buruiană, Micaela Caracas, Mihai Dinvale, Adriana Irimescu, Andreea Pârvu, Ramona Atanasoaie, Alin Olteanu, Lucian Dolgan și Mihai Giurtan. Traducerea textelor originale a fost asigurată de Paul Mazon și Alexandru Miran, muzica de Iosif Herțea, scenografia a fost realizată de Ștefania Cenean, iar asistent de regie a fost Paul Chiribuță. Din echipa tv au făcut parte: Doina Teodoru – redactor; Laurențiu Popescu – director de imagine; Constantin Dicu –  regia tv; Emilia Andreescu și Manuel Apostol au asigurat regia de montaj.

danaidele silviu purcarete cronica tv

Danaidele. Sursa foto: TVR

Despre tragedia lui Eschil, spunea Silviu Purcărete în urmă cu două decenii, la premiera spectacolului său: „De ce această poveste scrisă de Eschil acum mai mult de două milenii, din care s-au păstrat doar fragmente, este și astăzi la fel de mișcătoare? Poate pentru că vorbește de fapt, de lucruri care ne sunt familiare astăzi – exilul, dezrădăcinarea, teama de celălalt, identități și diferențe culturale. Și exact aici au găsit demonii zilelor noastre un teritoriu propice jocurilor lor de pace și război.” Nimic nou sub soare, în anul de grație 2015!

Grafică de Costin Tuchilă.

logo revista teatrala radioVezi: arhiva rubricii Cronica de teatru tv de Ani Bradea

costintuchilaCRONICA DE TEATRU TVAmymone,ani bradea,coca bloos,danaidele,danaos,exil,festivalul de la avignon,Hipermnestra,Pelasgos,radu beligan in zeus,rugatoarele eschil,silviu purcărete,teatru tv danaidele,trilogie eschil
Cronică de teatru tv de ANI BRADEA „Cel care moare se izbăvește de vaier și de chinuri” –  jelesc în cor Rugătoarele (Danaidele lui Eschil), încercând să-l înduplece pe Zeus să le salveze de la nuntire. Dar afirmația nu li se potrivește și lor, vor fi aspru și etern pedepsite...