rapirea-lucretiei-teatru-roma-shakespeare

Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ

rubrica-roma-caput-culturaeLuca De Bei şi Federica Bern sunt protagoniştii spectacolului de deschidere (din 14 până în 18 septembrie 2016) a stagiunii Teatrului dei Conciatori din Roma, intitulat Lo stupro di Lucrezia, scris şi regizat de De Bei, inspirat de Shakespeare. Un monolog emoţionant, intens, sincer şi profund.

Autorul pleacă de la poemul narativ scris de dramaturgul englez, The Rape of Lucrece (Răpirea Lucreției, 1594) şi reuşeşte să dea o notă de contemporaneitate versurilor.

lo-stupro-di-lucrezia

În timpul asediului cetăţii Ardea, generalii romani reuniţi în cortul lui Sextus Tarquinius (fiul lui Lucius Tarquinius Superbus, ultimul rege al Romei) laudă calităţile soţiilor. Printre aceştia, Collatinus vorbește despre castitatea soţiei sale, Lucreţia, „soţie frumoasă şi pură”. Fără să ştie, ea devine obsesia feminităţii, femeia cea mai râvnită de Tarquinius.

Lucreţia este violată de acesta în fiecare seară în propria-i casă. În pofida ameninţărilor, ea se hotărăște, fără teamă, să dezvăluie faptele nesăbuite ale generalului roman. Apoi, pentru a fi sigură că fapta lui va fi răzbunată, se sinucide în faţa tatălui şi a soţului ei în ciuda încercărilor disperate ale acestora de a o opri.

Gestul ei extrem şi capacitatea de a alege un mod atât de revoluţionar pentru acea epocă de a mărturisi adevărul celor petrecute, influenţează conştiinţele tuturor. Tiranul va fi îndepărtat de pe tronul Romei.

Lucreţia devine astfel în istorie arhetipul femeii care se revoltă şi care se sacrifică pe sine însăşi pentru un ideal.

federica-bern-2

Spectacolul propus de Teatrul dei Conciatori reprezintă o revizitare a textului în cheie modernă: femei care se împotrivesc agresiunilor şi violenţelor, femei care luptă pentru drepturile civile, care îşi riscă viaţa şi care devin simbolul schimbării lumii meschine şi arogante. Un spectacol despre femei care nu se predau niciodată temerilor, care găsesc întotdeauna puterea de a se opune şi care au curajul să lupte în ciuda consecinţelor uneori tragice. Femei care contribuie la aflarea adevărurilor dureroase, singura cale posibilă atunci când se doreşte o schimbare profundă de mentalitate în plan social.

federica-bern

Federica Bern

Autorul ne propune aşadar încă patru biografii de eroine ale zilelor noastre: Berta Caceres din Honduras, care a plătit cu viaţa luptând să apere natura şi cultura populaţiei indigene din care şi ea făcea parte; o fetiţă de 11 ani originară din Yemen, care se opune deciziei părinţilor de a se căsători cu un om în vârstă; povestea tristă a unei femei italiene, victimă a violenţelor şi a muncii la negru şi, în fine, curajul Kianei Firouz, o tânără lesbiană, actriţă şi activistă pentru drepturilor minorităţilor sexuale, constrânsă să fugă din ţara sa, Iran. Astăzi trăieşte în Anglia unde a cerut şi a obţinut azil politic şi lucrează la un film despre viaţa sa.

Corespondenţă de la Roma

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno) 

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEfederica bern,lo stupro di lucrezia,luca dei bei,raluca niță,roma caput culturae,sextus tarquinius,teatro di lucrezia,the rape of lucrece
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ Luca De Bei şi Federica Bern sunt protagoniştii spectacolului de deschidere (din 14 până în 18 septembrie 2016) a stagiunii Teatrului dei Conciatori din Roma, intitulat Lo stupro di Lucrezia, scris şi regizat de De Bei, inspirat de Shakespeare. Un monolog emoţionant, intens, sincer şi...