sofer pictor cronica de teatru revista teatrala radio

Litoralul românesc are, din acest an, un nou punct de atracție pentru turiști și, mai ales, pentru iubitorii de artă și frumos: Festivalul ”Mamaia Fairytale”, aflat la prima ediție, organizat de Primăria Municipiului Constanţa și Asociația Eurocult, cu sprijinul Grupării Mobile de Jandarmi ”Tomis“ Constanţa, Inspectoratului Judeţean de Jandarmi Constanţa, Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ”Dobrogea“, Inspectoratului de Poliţie al Municipiului Constanţa, Teatrului Naţional de Balet ”Oleg Danovski” din Constanţa. Iată, așadar, un eveniment de amploare, cu adevărat important atât pentru viața culturală a județului Constanța, cât și la nivel național. În fiecare weekend, în perioada 14 iulie–3 septembrie 2017, turiștii aflați pe malul mării, dar și locuitorii din Constanța și Mamaia se pot bucura de spectacole de teatru, de concerte, spectacole-eveniment, momente de eleganță și virtuozitate susținute de îndrăgiți artiști ai momentului, dar și de Orchestra și Corul Teatrului de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța, alături de soliștii acestei instituții și de Baletul Fairytale.

Maia Morgenstern (Foto credit Claboo Media)

Maia Morgenstern în ”Șofer/Pictor”. Foto: Claboo Media

Al doilea weekend al Festivalului a fost deschis vineri, 21 iulie, cu reprezentația spectacolului „Șofer/Pictor”, de la Teatrul Evreiesc de Stat din București. Piesa lui Hillel Mitelpunkt vorbește despre relațiile mai mult sau mai puțin complicate dintre un bărbat și o femeie. O poveste aparent banală, care se transformă, sub condeiul autorului, într-o frumoasă și profundă apologie a artei, a creației și a intimității pur umane. Regizorul Alexandru Dabija a mers mai departe, prin simplitatea aproape austeră a montării. Fără un decor elaborat, cu doar câteva elemente de recuzită, un ecran uriaș pentru proiecție și o avanscenă umplută de portocale, se creionează atmosfera uneori apăsătoare, alteori amuzantă dintre cele două personaje ale spectacolului.

Sofer-pictor-

Maia Morgenstern. Foto: Oana Monica Nae

Cei doi actori din distribuție contribuie din plin nu doar la succesul spectacolului, ci și la conturarea unei lumi aparte. Maia Morgenstern, o artistă ce nu mai are nevoie de nici un fel de prezentare, aduce în fața publicului unul dintre cele mai interesante personaje ale sale. Complet diferită de tot ceea ce a jucat până acum actrița, Mira este o femeie trecută de prima tinerețe care se întoarce în orașul natal din Israel, doar pentru a descoperi că locuința părintească este ocupată de Aaron, fostul partener de afaceri al fratelui ei decedat. Cu binecunoscutele-i inflexiuni vocale deosebite, dar și cu o naturalețe dezarmantă, Maia Morgenstern a reușit să dea culoare acestui personaj ros de neputințe și frustrări tipice vârstei.

Lucian Iftime (Foto credit Oana Monica Nae)

Lucian Iftime. Foto: Oana Monica Nae

În tandem cu ea, Lucian Iftime s-a dovedit a fi un partener pe măsură. Al său Aaron a prins contur și a permis spectatorilor să întrevadă un bărbat între două vârste, un om cu propriile sale neîmpliniri, pe care le ascunde sub o mască dură a indiferenței. Actorul, care este unul din cei mai talentați reprezentanți ai noii generații și un exponent remarcabil al teatrului independent românesc, a creionat cu rafinament și forță un personaj complex și complicat. Vocea sa uimitor de profundă a dat un plus de dramatism și culoare rolului său.

Scenografia Andradei Chiriac a venit în sprijinul viziunii lui Alexandru Dabija. O ramă plină cu portocale plasată în avanscenă a plasat acțiunea în spațiu. În același timp, proiecțiile simple, dar eficiente de pe fundal au contribuit la crearea atmosferei aride care prinde viață.

Maia Morgenstern si Lucian Iftime (Foto credit Oana Monica Nae)

Fotografie de Oana Monica Nae

”Șofer/Pictor” se dovedește a fi un spectacol care vorbește nu doar despre o simplă poveste de prietenie și iubire, ci dezvoltă o întreagă filosofie despre creator, despre rolul acestuia în propria-i existență și în societate, despre chinurile creației, dar și despre diferențele de concepție dintre femeie și bărbat, diferențe care, în cele din urmă, îi apropie pe cei doi și îi unește dincolo de moarte.

Așadar, întreaga vară pe litoralul românesc se va dovedi a fi oază de cultură, cu ajutorul Festivalului ”Mamaia Fairytale”, prin care Asociația Eurocult își dorește și reușește să aducă arta și frumosul mai aproape de sufletul spectatorilor, dar și să încurajeze un tip de turism care la noi încă mai are a se dezvolta – turismul cultural. Dar prin intermediul tuturor celor care vor veni să admire și să aplaude evoluția artiștilor. Până data viitoare, de pe malul mării, ”à bon entendeur, salut!”.

Ciocnirea titanilor, cronică de teatru

O metamorfoză personală, cronică de teatru

Întoarcerea în timp sau Triumf asupra maturității, cronică de teatru

Legende în ploaie, cronică de balet

Revista Teatrală Radio, o platformă extrem de bine dezvoltată

Amintiri teatrale din 2016: Teatrul – colac de salvare, cronică de teatru

Șalom, nene Iancule!, cronică de teatru

Circul morții, cronică de teatru

Recitalul generațiilor, cronică de teatru

Un spectacol incomod, cronică de teatru

Brutalitatea zilei de azi, cronică de teatru

Doamna cu o mie de fețe

Magia copilăriei, cronică de teatru

Artă contra putere sau despre sclavii ideilor, cronică de teatru

Dulcea nostalgie amară a tinereții, cronică de teatru

logo-revista-teatrala-radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUalexandru dabija,Andrada Chiriac,Asociația Eurocult,avanscena,cronica de teatru revista teatrală radio,decor cu portocale,Festivalul ”Mamaia Fairytale”,Hillel Mitelpunkt,Israel,Lucia Iftime,maia morgenstern,Oleg Danovski,Şofer/Pictor,teatrul evreiesc de stat,turismul cultural
Cronică de teatru de TUDOR SICOMAȘ Litoralul românesc are, din acest an, un nou punct de atracție pentru turiști și, mai ales, pentru iubitorii de artă și frumos: Festivalul ”Mamaia Fairytale”, aflat la prima ediție, organizat de Primăria Municipiului Constanţa și Asociația Eurocult, cu sprijinul Grupării Mobile de Jandarmi ”Tomis“...