festivalul national de teatru editia 2014

Dacă în mandatul trecut – anii 2005, 2006, 2007 – am construit o structură a Festivalului punând în centru Regizorul, relaţiile acestuia cu propriul demers şi dialogul diferit cu trupe complet diferite din ţară, dacă am simţit nevoia să creez secţiuni şi module care să definească mai just fenomenul teatral, încercând chiar clasificări şi ierarhii, de data aceasta am ales să ţin seama de dinamica reală şi de varietatea clară, decantată a mişcării teatrale.

Teatrul nu este într-un singur fel, expresivitatea lui naşte nuclee şi direcţii puternice, recognoscibile, care trebuie să fie puse în acelaşi plan.

Marina Constantinescu. foto TVR

Marina Constantinescu. Foto TVR

De aceea, această imagine pe care o propun pentru stagiunea 2013–2014, obiectul analizei acestei ediţii a Festivalului Naţional de Teatru doreşte să arate o plajă largă, vie, care există şi se manifestă, în acelaşi timp, într-o diversitate consistentă în mişcarea noastră teatrală.

De la spectacole de mare anvergură estetică şi tehnică, la spectacole de dimensiuni mici, care pun lupa pe tehnica actorului şi pe intimitatea spaţiului de joc, de la teatrul realist la teatru-dans, sau teatru coregrafic, sau la pantomimă, sau la teatru document, de la accentul pus tot mai mult pe texte puternice, provocatoare, din dramaturgia clasică sau contemporană, la tradiţia recuperată a teatrului idiş. Toate acestea sunt zonele de expresie care îi preocupă pe creatorii noştri.

Există în acest moment un număr mare de producţii, de toate felurile. Şi e foarte bine că este aşa. Dar asta nu înseamnă, neapărat, şi calitate.

Din punctul meu de vedere, numărul spectacolelor remarcabile, din intervalul urmărit, este extrem de mic. Din multe spectacole se poate face unul singur, memorabil, luând de undeva performanţa unor actori, din altă parte sclipirea unei idei regizorale sau a ideii de spaţiu pe care un scenograf o aduce pe scenă, marcând tot ce se întâmplă în jur.

fnt-2014-editia-24

Un festival nu trebuie să cosmetizeze fenomenul teatral real şi concret. Nu trebuie, însă, să meargă doar pe ce este vârf, elită, ca pentru o Gală Uniter. În acelaşi timp, nici să coboare spre forme diluate sau neîmplinite pentru regizorii importanţi. Din acest punct de vedere, am ales pentru fiecare regizor ceea ce consider că îl reprezintă complet şi complex, nu în general, ci în stagiunea despre care este vorba, 2013–2014.

sigla-fnt-2014Cred până la capăt în valoare şi în teatrul de valoare, în acele forme care provoacă spiritul şi împing lucrurile înainte. Am un respect enorm faţă de toţi artiştii care îşi fac profesiunea cu devotament, încredere şi nebunie, într-un timp în care cultura, arta, educaţia par să nu mai conteze. Nici măcar în plan secund.

Performanţele artiştilor trăiesc în fiecare reprezentaţie, în fiecare seară, dincolo de contextul unei selecţii pentru un festival sau pentru un premiu.

Îmi asum cu maximă responsabilitate structura Festivalului, programul estetic, programul financiar ce decurge implicit din structura pe care am gândit-o, îmi asum orice critică constructivă, eficientă care să mă ajute în definirea unui Festival cu identitate, cu o imagine limpede, un Festival brand de ţară, care să nuanţeze dialogul, respectul reciproc, solidaritatea culturală şi intelectuală din spaţiul nostru spiritual.

Vreau să le mulţumesc celor doi directori de Festival care s-au succedat din 2008 încoace. Cristina Modreanu şi Alice Georgescu au luptat ca Festivalul să meargă mai departe, dincolo de obstacole de tot felul, ca motorul să nu se oprească, au luptat să descopere drumuri şi circuite noi.

Am suferit întotdeauna atunci când o schimbare politică a adus, ca de la sine, atitudinea de a şterge tot, de a anula absolut tot ce au făcut cei dinainte. Cred în continuitate, cred în depistarea lucrurilor solide, valabile, consistente, pe care trebuie să le preiau din ce a fost până acum şi să le duc mai departe.

Vreau să mulţumesc devotamentului fiecărui profesionist din echipele care au lucrat la realizarea Festivalului. Dar şi echipelor tehnice care au ştiut să îşi pună în valoare profesionalismul.

Marina Constantinescu

Director artistic şi selecţioner al Festivalului Național de Teatru

Vezi: Selecţia oficială a spectacolelor din cadrul Festivalului Naţional de Teatru

costintuchilaFNT 2014alice georgescu,cristina modreanu,critică de teatru,festivalul national de teatru 2014,marina constantinescu,mișcare teatrala,regizori,stagiunea 2013-2014,teatru romanesc de azi,UNITER
Dacă în mandatul trecut – anii 2005, 2006, 2007 – am construit o structură a Festivalului punând în centru Regizorul, relaţiile acestuia cu propriul demers şi dialogul diferit cu trupe complet diferite din ţară, dacă am simţit nevoia să creez secţiuni şi module care să definească mai just fenomenul...