Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

omul de zapada teatrul tandarica cronica de teatru

Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele de Matei Vişniec, regia: Ioan Brancu, Teatrul de Animaţie „Ţăndărică”, Bucureşti 

Între candoarea inconştientei senzaţii de veşnicie şi dramatica descoperire a efemerităţii vieţii se desfăşoară povestea omului de zăpadă, o aventură iniţiatică la capătul căreia eroul nostru îşi conştientizează natura trecătoare, rostul pe lume, oferindu-ne tuturor o pildă de generozitate, prietenie şi sacrificiu.

Omul-de-zapada

Textul lui Matei Vişniec este un poem traversat de gingăşie, sensibilitate dar şi umor, un model de abordare a problematicii serioase, grave chiar, într-o manieră accesibilă celor mici. Nu în ultimul rând, e vorba şi de un gest curajos, căci istoria omului de zăpadă nu are happy-end. Cel puţin, nu unul comod, la îndemână.

Liliana Gavrilescu, Mariana Zaharia, Robert Trifan, Leonard Dodan şi Ioan Brancu (cel care semnează şi regia) au înţeles demersul dramaturgic şi l-au transferat pe scenă, construind un ritm dinamic, personaje viabile, puternice, ferm personalizate şi păstrând în permanenţă echilibrul just şi valoros între comic, ludic şi emoţie.

spectacol animatie omul de zapada

Adevărul, sinceritatea textului şi virtuozitatea montării, abilitatea actorilor, pofta lor de joc şi joacă fac din Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele un spectacol emblematic pentru teatrul de animaţie de azi, o producţie care îi ţine conectaţi atât pe cei mici, cât şi pe adulţi.

Absolut remarcabilă muzica semnată de Tibor Cari. În condiţiile în care se scriu atât de puţine cântece pentru copii, ar fi frumos ca toate melodiile din spectacol să se regăsească pe un CD accesibil publicului.

omul de zapada matei visniec

Aş mai insista puţin pe tematica propusă de acest spectacol care izbuteşte să depăşească nivelul unei snoave (nu de puţine ori întâlnit în spectacolele de gen) şi propune o interesantă, chiar captivantă temă de meditaţie. Aici întâlnim noţiuni filosofice precum repetabilitatea procesului viaţă-moarte-renaştere („Lumea s-ar părea că este/O continuă poveste/Care se rescrie des”), statutul dramatic al fiinţei umane – condiţia efemerităţii şi aspiraţia către eternitate („Cum suntem desprinşi din soare/Nu avem cu toţii oare/Dreptul la eternitate?”) şi pledoaria pentru afecţiune, grijă, compasiune pentru cel de lângă noi („Dacă inimile toate/Ar forma o galaxie/Lumea fără doar şi poate/Ar rămâne veşnic vie”).

omul de zapada razvana nita

Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele este un spectacol care îţi umple sufletul, o mare bucurie, iar pentru copii, un pas către sublima cunoaştere a adevărurilor simple pe care e bine să le descoperi cu discreţie, răbdare şi tandreţe.

razvana nita

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru 

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericirii, cronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Ca degetele de la o mână, cronică de teatru

Cum se construieşte o cădere, cronică de teatru

Păsări de pradă, cronică de teatru

Liberă trecere către tine însuţi, cronică de teatru

Cum gestionezi o pleaşcă, cronică de teatru

Pe speaker, cronică de teatru

Povestiţi, povestiţi, tot va rămâne ceva, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Din Paris, cu dragoste

Apartamentul personal – confesional și altar al prieteniei, cronică de carte

Caietul caietelor de regie, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Şi mâna trup şi suflet se făcu, cronică de teatru 

La bâlci, cu capu-n jos, cronică de teatru

E pur si muove, cronică de teatru

Japonia – între viaţă şi artă, cronică de carte

Teatrul, această incredibilă metaforă a vieţii, cronică de carte

Când teatrul nu te mişcă, cronică de teatru

Dincolo de perete, cronică de teatru

Lecțiile „Lecției”, cronică de carte

Sfânta treime şi cele două jumătăţi, cronică de teatru

Când filmul – ca şi maioneza – se mai taie, cronică de teatru

Fascinaţia omului cu cap de perlă, cronică de teatru

Escrocherii sentimentale, cronică de teatru

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcronică de teatru rtr,matei vișniec,Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele,răzvana niță,teatrul țăndărică bucurești
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele de Matei Vişniec, regia: Ioan Brancu, Teatrul de Animaţie „Ţăndărică”, Bucureşti  Între candoarea inconştientei senzaţii de veşnicie şi dramatica descoperire a efemerităţii vieţii se desfăşoară povestea omului de zăpadă, o aventură iniţiatică la capătul căreia eroul nostru îşi...