dibuk tes

Sâmbătă, 18 februarie 2017, la ora 19.00 și duminică, 19 februarie 2017, la ora 20.00, în sala (renovată) din str. Iuliu Barasch nr. 15, Teatrul Evreiesc de Stat prezintă avanpremiera, respectiv premiera spectacolul Dibuk de S. Anski. Scenariul și regia: Chris Simion-Mercurian. Distribuția: Leea: Alexandra Fasolă; Hanan, Spiritul lui Hanan: Veaceslav Grosu; Solul: Vlad Logigan; Rabi Azriel: Mihai Ciucă; Sender: Andrei Finți; Nahman: Nicolae Călugărița; Frade: Luana Stoica/Maia Morgenstern; Mendel, Rabi Șimșin: Mircea Dragoman; Mehuel, Meer: Marius Călugărița; Spiritul Leei: Cabiria Morgenstern; Manasse, Batlan: Mihai Prejban; Batlan, Nuntaș: Viorel Manole; Batlan, Nuntaș: Darius Daradici; Enoch, Nuntaș: Neculai Predica; Ușer: Nicolae Botezatu; Bașe: Anka Levana; Ghitel: Alina Tomi / Dana Rogoz; O bătrână: Lucia Maier; Batlan, Nuntaș: Alexandru Sinca; Diavol: Mihai Nițu; Oarba: Geni Brenda; Femeia cu copil: Viorica Bantaș; Șchioapa: Cristina Cîrcei; Nebuna: Cristina Pleșa; Femeia cu cârje: Teodora Toader; Majghia: Mihaela Cuniță; Nuntași: Antonio-Tadeusz Mincă, Ștefan Eparu; Ucenicii rabinului: Alexandru Apostol, George Lepădatu; Copiii: Raisa Dragomir, Miral Solcanu, Raluca Mastalier, Martin Cuniță, Radu Mastalier, Tudor Toroiman, Marina Iliescu. Cu participarea TES ORCHESTRA – acordeon: Bogdan Lifșin; vioară: Rodica Doija; violoncel: Sergiu Marin; clarinet: Sorin Dobrotă; percuție: Radu Gheorghe. Decor: Adina Mastalier. Costume: Viorica Petrovici. Coregrafia: Ioana Marchidan. Light design: Ștefan Vasilescu & Ionuț Marinache. Asistent scenografie: Clara Pop. Consultant științific: Felicia Waldman. Consultant muzical: Risha Deutsch.

Limba: idiș (cu titrare în limba română).

Durata: 120 minute (fără pauză).

Dibuk

Considerată de critici a fi cea mai apreciată piesă din istoria teatrului de limba idiș, dar și de limba ebraică, piesa Dibuk a fost scrisă în 1914 de scriitorul şi etnograful S. Anski. Începând cu 1920, momentul primei montări care a avut loc în Polonia, piesa a avut o carieră remarcabilă atât în cadrul teatrului evreiesc, dar şi neevreiesc, impresionând prin originalitate, formă de expresie și mesaj.

Chris Simion Fotografie de Alex Gâlmeanu

Chris Simion. Fotografie de Alex Gâlmeanu

Dibuk e mai mult decât cea mai provocatoare piesă din literatura dramatică idiş. O poveste de dragoste care începe în lumea noastră şi se împlineşte în lumea de dincolo. Un legământ se face între om şi Dumnezeu. Încălcarea lui trezeşte lumea nevăzută şi îl răzbună pe cel nedreptăţit. Între magie si firesc, între suprarealism şi real, între convenţional şi neconvenţional, cu frământări de culoare între alb şi negru, se întâmplă să îţi câştigi sau să îţi pierzi sufletul. La uşa omului pândeşte tot timpul păcatul. Omenirea devine tot mai neputincioasă in faţa ispitei. Nu trebuie să ne luptăm cu păcatul, ci să îl facem mai bun. Tot ce a zămislit Dumnezeu poartă în sine o scânteie de sfinţenie.” – Chris Simion.

dibuk-2

”[…] De-a lungul timpului, acestei piese i-a fost atribuit şi titlul de Romeo şi Julieta a Estului. Povestea, în aparenţă simplă, a Leei, fiica bogătaşului Sender din Briniţa, şi a lui Hanan, învăţăcelul din Ieşiva, încurcat în tainele de nepătruns ale Kabbalei, ascunde, de fapt, o filosofie mult mai profundă. Cât de mult afectează religia şi habotnicia relaţiile inter-umane? Cât de mult poate influenţa un părinte viaţa copilului său şi în ce măsură îl poate distruge? Cât de puternică este dragostea dintre un bărbat şi o femeie? Întrebări la care spectatorii singuri îşi pot răspunde în urma spectacolului Dibuk, care le oferă numai cheile pentru a desface misterele ce înlănţuiesc viaţa de iubire şi moarte.

Montarea lui Chris Simion se menţine în limitele aşa-numite «clasice», din punct de vedere al plasării spaţiale şi temporale a piesei. Scenografia realistă (şi extrem de puternică vizual) creată de Adina Mastalier, cât şi inspiratele costume alcătuite de Viorica Petrovici ajută publicul să călătorească în urmă cu mai bine de un secol, într-o Polonie de dinaintea Primului Război Mondial. Întreaga atmosferă scenică tenebroasă şi, pe alocuri, festivă, este subliniată şi de light design-ul realizat de Ştefan Vasilescu şi Ionuţ Marinache.

veaceslav-grosu-alexandra-fasola-dibuk

Un punct forte al spectacolului îl reprezintă mişcarea scenică şi, de asemenea, coregrafia semnată Ioana Marchidan. Tânăra coregrafă a reuşit să le insufle tuturor actorilor, indiferent de vârstă, plăcerea şi importanţa gestului în cadrul actului teatral. Toţi actorii, de la colaboratori până la cei mai vechi din teatru, participă din plin la dansurile specifice şi pline de viaţa ale evreilor de la nunta Leei. Şi, la polul complet opus, se află scena exorcizării Dibukului din actele 3 şi 4, alcătuită tot de coregrafă din momente în care adunarea învăţăceilor rabinului creează imagini corporale tulburătoare în jurul posedatei fiice a lui Sender. Astfel, întregul spectacol ia o turnură complet diferită de ceea ce se poate vedea pe scenele bucureştene şi se transformă într-o creaţie vizuală şi emoţională de mare impact, în interiorul căreia spectatorul însuşi este tras şi atras, spre a trăi, în cele din urmă, catharsisul general.

Alexandra-Fasolă

Alexandra Fasolă. Fotografii din spectacol de Oana Monica Nae

Chris Simion a adaptat textul lui Anski, eliberându-l de lungimile nejustificate, de replici şi momente care poate nu ar fi vorbit publicului atât de mult pe cât o face scenariul final. În plus, propunerile regizorale au venit natural, în continuarea firească a ceea ce şi-a dorit autorul să transmită prin textul său. Chris Simion a reuşit, îmbinând ideile sale cu cele ale scenografilor şi light designerilor, să redea unitatea logică şi coerentă a unei poveşti cel puţin uimitoare. Cu atât mai mult este de apreciat demersul artistic al regizoarei, cu cât publicul român a ovaţionat în picioare, minute în şir, un spectacol jucat într-o limbă străină. Fapt ce subliniază logica şi coerenţa montării. […]” – Tudor Sicomaș, Spectacolul ca miracol, Revista Teatrală Radio, 6 iulie 2016.

Alte imagini din spectacol. Foto: © Oana Monica Nae: 

https://www.facebook.com/oanamonicanae/media_set?set=a.10209817716383416.1073742068.1347492579&type=3

costintuchilaPREMIERĂAdina Mastalier,alexandra fasolă,chris simion,dibuk,ioana marchidan,limba ebraică,premiera rtr,s anski,teatru in idis,teatrul evreiesc de stat,veaceslav grosu
Sâmbătă, 18 februarie 2017, la ora 19.00 și duminică, 19 februarie 2017, la ora 20.00, în sala (renovată) din str. Iuliu Barasch nr. 15, Teatrul Evreiesc de Stat prezintă avanpremiera, respectiv premiera spectacolul Dibuk de S. Anski. Scenariul și regia: Chris Simion-Mercurian. Distribuția: Leea: Alexandra Fasolă; Hanan, Spiritul lui...