Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

are nevoie de multa atentie cronica de teatru razvana nita

Are nevoie de multă atenţie de Martin Crimp, regia: Sânziana Stoican, UnTeatru, Bucureşti 

Comunitatea. Familia. Copilul. Statul. Obligaţiile. Responsabilităţile. Drepturile. Trădarea sinelui. Disoluţia. Recluziunea. Abandonul. Patru pereţi – cuşti ce simulează intimitatea şi în interiorul cărora se consumă o rutină agresivă. O lume minunată în care veţi găsi… numai vecini.

are nevoie de multa atentie foto spectacol

Tema propusă de Martin Crimp este uluitor de actuală. Ce se întâmplă în viaţa unui cuplu când toată atenţia e reclamată de un minor – o fetiţă cu personalitate care nu mănâncă orice, oricând, pare că nu doarme niciodată, îi place să stea cu lumina aprinsă şi să mestece pământ. Acest răsfăţ va fi pedepsit, în numele respectului. Totul va ajunge la Breaking News iar vecinii vor fi martorii acuzării, într-un proces public, în platoul tv. În toată povestea asta, statul are o reprezentantă cu impecabile cunoştinţe teoretice, multe frustrări şi puţin curaj.

unteatru spectacol cronica

Sânziana Stoican a gândit o producţie bine structurată, echilibrat dozată între comic şi terifiant, în care sunt lizibile atât pasajele cu implicaţii psihologice, cât şi secvenţele cu umor grotesc. Într-un cuvânt, spectaculos dar cu multă grijă şi atenţie pentru adevărul personajelor şi limpezimea mesajului dramatic.

În distribuţie regăsim actori cu puternică personalitate, care, deşi tineri, au depăşit deja faza confirmării şi care demonstrează şi de această dată versatilitate şi consecvenţă în construcţia personajelor lor.

razvana nita cronica de teatru revista teatrala radio

Şi totuşi, singura excentricitate (să spunem) privind viziunea asupra personajelor este cea a pensionarei – ubicuă, cinică, extrem de curioasă. În acest caz, mi se pare discutabilă opţiunea pentru compoziţie, ca şi caricaturizarea un pic forţată. Cred că personajul ar fi câştigat în firesc şi substanţă dacă s-ar fi ales o actriţă mai în vârstă care, scăpată de grija compoziţiei, ar fi îmbogăţit stilistica spectacolului cu elemente de thriller psihologic autentic, nu „jucat”. Asta nu înseamnă că Sabrina Iaşchevici nu îşi face treaba impecabil, date fiind circumstanţele.

sabrina iaschievici in spectacolul are nevoie

Imagini din spectacol. Sursa foto: UnTeatru

Ar mai fi ceva de adăugat şi chiar de „corectat”. Nu numai pentru că sunt nefumătoare, dar să se fumeze aproape o jumătate de pachet de ţigări în scenă, mi se pare inacceptabil. Mai ales că aproape niciodată gestul respectiv nu se justifică sau nu în aşa măsură încât să nu poată fi înlocuit sau eliminat. Plus că, în anecdotica lumii teatrale se şi spune: „Când n-ai ce indicaţie să-i dai actorului, îl pui să-şi aprindă o ţigară.” Sunt curioasă ce se va întâmpla de la 17 martie încolo când interzicerea fumatului în spaţii publice va deveni obligatorie şi cât de mult va suferi concepţia regizorală dacă niciun personaj nu va mai fuma în scenă, nici de nervi, nici de depresie şi nici de poftă pur şi simplu.

În rest, numai de bine. Energie, impact în actualitate, agreabil. De văzut.

Următorul spectacol: duminică, 13 martie 2016, ora 19.00, UnTeatru din București.

Vezi și: Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu realizat de Mariana Ciolan

razvana nita

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru 

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericirii, cronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Ca degetele de la o mână, cronică de teatru

Cum se construieşte o cădere, cronică de teatru

Păsări de pradă, cronică de teatru

Liberă trecere către tine însuţi, cronică de teatru

Cum gestionezi o pleaşcă, cronică de teatru

Pe speaker, cronică de teatru

Povestiţi, povestiţi, tot va rămâne ceva, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Din Paris, cu dragoste

Apartamentul personal – confesional și altar al prieteniei, cronică de carte

Caietul caietelor de regie, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Şi mâna trup şi suflet se făcu, cronică de teatru 

La bâlci, cu capu-n jos, cronică de teatru

E pur si muove, cronică de teatru

Japonia – între viaţă şi artă, cronică de carte

Teatrul, această incredibilă metaforă a vieţii, cronică de carte

Când teatrul nu te mişcă, cronică de teatru

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUare nevoie de multa atentie,Martin Crimp,razvana nita cronici,sânziana stoican,thriller psihologic,unteatru
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Are nevoie de multă atenţie de Martin Crimp, regia: Sânziana Stoican, UnTeatru, Bucureşti  Comunitatea. Familia. Copilul. Statul. Obligaţiile. Responsabilităţile. Drepturile. Trădarea sinelui. Disoluţia. Recluziunea. Abandonul. Patru pereţi – cuşti ce simulează intimitatea şi în interiorul cărora se consumă o rutină agresivă. O lume minunată în...