Cronică de teatru de MIRELA NICOLAE

Filumena Marturano de Eduardo de Filippo Teatrul National din Chisinau cronica

Ecranizarea piesei omonime scrisă de Eduardo de Filippo, Filumena Marturano sau Divorţ în stil italian a avut un succes mondial la sfârșitul anului 1964, când a fost lansată în cinematografe. Era şi firesc datorită echipei de realizare cu celebrul dramaturg, autor al scenariului, cu Vittorio de Sica pe post de regizor şi cu interpretarea de excepţie a actorilor Sophia Loren şi Marcello Mastroiani. Matrimonio all’italiana (Divorţ în stil italian) este un film premiat cu Globul de Aur pentru cea mai bună producţie non-americană, nominalizat la Oscar pentru cel mai bun film străin şi pentru cea mai bună interpretare feminină (Sophia Loren). Pelicula a mai câştigat trei premii David di Donatello pentru regie, producţie şi interpretare feminină, Marele Premiu la Festivalul de Film de la Moscova, Distincţia acordată de Sindicatul Naţional al Jurnaliştilor din Italia. Chiar şi pentru anul 2016, filmul rămâne unul de referinţă pentru cea de-a şaptea artă, având o cotă de 7,5/10 pe cel mai mare site de specialitate nord-american, imdb, şi de 7,7/10 pe pagina web cinemagia.ro. De asemenea, lungmetrajul este o mostră excelentă despre cum pot fi adaptate marile spectacole de teatru în filme memorabile. Chiar şi azi, orice montare, oricât de inspirată ar fi, riscă să pălească în faţa unei capodopere.

matrimonio all italiana film 1964 vittorio de sica sophia loren marcello mastroiani

Săptămâna trecută, trupa Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chişinău” a prezentat-o pretenţiosului public bucureştean pe Filumena. Am văzut-o şi eu în cadrul turneului de la Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”. Montarea semnată de regizorul Alexandru Vasilachi ne poartă cu totul în anii ’60–’70 ai veacului trecut şi, recunosc, reţeta are succes. Spectatorii au râs şi au aplaudat jocul trupei (Petru Hadârcă, Silvia Luca, Petru Oistric, Doina Severin, Lilia Bejan și Valentin Zorilă), replicile pline de miez, la fel de actuale ca în urmă cu cinci decenii.

filumena marturano teatrul din chisinau

Filumena Marturano sau Divorț în stil italian, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău. Fotografii de Ian Onică

Pe mine nu m-au convins nici abordarea, nici interpretarea, cu atât mai puţin scenografia sau costumele. Am plecat cu o mare tristeţe în suflet faţă de marginalizarea culturală pe care o trăiesc românii de peste Prut. Este vizibilă în jocul lor stângaci, pe alocuri plat sau în puternicul accent slav. Eforturile pe care statul român reîntregit le-a făcut între 1919–1940 pentru educaţia şi cultura din Basarabia şi demersurile, schimburile de proiecte, de studenţi, profesori care au loc din 1991 încoace nu par să fi fost atât de numeroase ori eficiente pe cât mi-aş dori (o spun şi din cauza ascendenţei mele la această provincie istorică). Prin dispariţia fizică a unor promotori culturali se pierd, de la an la an, idei, programe, activităţi. Iată de ce turneul de la Bucureşti şi Iaşi pe care l-au făcut în aceste zile actorii Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chişinău”, în pofida valorii sale discutabile, este unul binevenit. În viitor pot fi dezvoltate iniţiative culturale bilaterale, de ce nu?, chiar montări sau ecranizări. Directorul Ion Caramitru şi echipa sa au înţeles că spectacolele de teatru de acolo trebuie promovate şi sprijinite în ţară, la marile teatre. Este un mod de a-i ajuta pe cei de-o limbă şi de-un neam să progreseze şi să devină competitivi. Este, dacă vreţi, o lăudabilă punere în practică a patriotismului, „o căsătorie” artistică lipsită de interes.

petru hadarca silvia luca filumena marturano

Petru Hadârcă (Domenico Soriano) și Silvia Luca (Filumena Marturano) în Filumena Marturano

Spectacolul Filumena Marturano sau Divorț în stil italian de Eduardo De Filippo, în versiunea moldoveană nu a fost pe gustul meu dar… de gustibus… Îl recomand totuşi celor care merg până la Chişinău, unde are mare succes. Timp de două ore puteţi divorţa de grijile de-acasă sau de la serviciu graţie unui text excepţional care ne ridiculizează egoismul, lipsa empatiei, frica de bătrîneţe şi sărăcie; ironizează dificultăţile din comunicarea cu cei apropiaţi şi suspiciunile inutile care ne macină mărunt.

Silvia Luca

Silvia Luca

De fapt, vă provoc să mergeţi la acest spectacol! Măcar pentru faptul că actriţele din Moldova sunt frumoase, extrem de frumoase.

Filumena Marturano sau Divorț în stil italian, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, fragment din spectacol

mirela-nicolae

Mirela Nicolae

Vezi: Arhiva rubricii Teatru și educație de Mirela Nicolae

Alte articole de Mirela Nicolae: Reîntoarcerea la valori poate determina progresul, reportaj

Ora de educație teatrală

Între mesajul educaţional şi cel protestatar – NETA 2015, cronică de teatru

Realitatea dintre vis şi coşmar, cronică de teatru

Teatru la superlativ – „Noaptea lui Helver” de Ingmar Vilkvist la NETA 2015, cronică de teatru

Umor negru și parodie amară la Sala Mică a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale”, cronică de teatru

Poveşti şi învăţăminte pentru adulţi în spectacolul „Omul-pernă” de Martin McDonagh, cronică de teatru

Un studiu memorabil: „«Tovarăşul de luptă» Caragiale”, cronică de carte

Citindu-l pe clovnul iubitor de viaţă, cronică de carte

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUalexandru vasilachi,cronică de teatru rtr,eduardo de filippo,film matrimonio all italiana,filumena marturano sau divort in stil italian,filumena marturano teatru national chisinau cronica,globul de aur,Marcello Mastroiani,mirela nicolae,petru hadarca,Silvia Luca,Sophia Loren,Vittorio de Sica
Cronică de teatru de MIRELA NICOLAE Ecranizarea piesei omonime scrisă de Eduardo de Filippo, Filumena Marturano sau Divorţ în stil italian a avut un succes mondial la sfârșitul anului 1964, când a fost lansată în cinematografe. Era şi firesc datorită echipei de realizare cu celebrul dramaturg, autor al scenariului, cu Vittorio...