de TUDOR SICOMAȘ

aniversare maia morgenstern portret revista teatrala radio

La mulți ani, Maia Morgenstern!

Astăzi încep așa: La mulți ani, Medeea! La mulți ani, Ranevskaia! La mulți ani, doamnă Frunzetti! La mulți ani, Clara Zachanassian! La mulți ani, Titania! La mulți ani, Janka! La mulți ani, Lola Blau! Nu, nu este aniversarea niciunuia dintre aceste personaje. Și, totuși, este ziua în care toate sunt aniversate, prin personalitatea celei care le-a dat viață atâția ani la rând: Maia Morgenstern. Sau, cum îmi place să o numesc, ”doamna cu o mie de fețe” a teatrului românesc.

Maia_Morgenstern

Maia Morgenstern

Am văzut-o prima oară la Teatrul Național, în rolul Margueritei Gautier din spectacolul Dama cu camelii, în regia și alături de Răzvan Mazilu, în 2000. O reprezentație care nici acum, după 17 ani, nu m-a părăsit. Văd, ca prin vis, culoarul negru și întunecat creat de regizor la Sala Atelier, culoar care ne conducea în micul spațiu de joc, unde o descopeream pe Marguerite-Maia în mijlocul scenei, așteptând să își depene tragica poveste de dragoste. Iar modul în care actrița a întrupat-o pe eterna îndrăgostita curtezană, a fost mai presus de cuvinte. Un amalgam de sentimente, nimic forțat, nimic exagerat. Ci trăire și simțire pură. De atunci mi s-a întipărit pe retina sufletului și nu am mai avut cum să mă dezic de bucuria și fascinația pe care le-a exercitat asupra mea. De fiecare dată am mers la un spectacol cu Maia Morgenstern cu inima deschisă, căci știam la ce să mă aștept: un vulcan de talent, așteptând să erupă cu forță, fie într-o interpretare tumultuoasă, fie într-o apariție delicată, discretă, diafană. Căci știe să îmbine aceste două dimensiuni atât de contrare, atât de paradoxale și, totuși, atât de complementare, în special în ceea ce o privește. După Marguerite Gautier, a urmat Anna Andreevna, fiica primarului, în spectacolul Revizorul de N. V. Gogol, tot la Naționalul bucureștean. Din nou, o întâlnire de neuitat care m-a făcut să îl iubesc pe Gogol, care m-a făcut să înțeleg mai bine teatrul rus. Și uite-așa ajung la unul din rolurile pe care Maia Morgenstern și le-a încrustat pe vecie nu doar în amintirea mea, ci și în cea a celor aflați în sală – Mama Morton, din musicalul Chicago. Atunci și acolo am văzut o nouă față a acestei actrițe-cameleon. Putere, o sălbăticie fermecătoare, o masculinitate binevenită, bine controlată, neșarjată, toate acestea acompaniate de un talent muzical de netăgăduit. Într-adevăr, mi-am spus, iată un artist complet. Atunci și acolo mi-am dat seama de înțelesul acestei sintagme, ”actorul total” – acela care cântă, dansează, dă viață personajului, trăiește pe scenă odată cu el, toate simultan.

Maia Morgenstern in filmul _Orient Express_

Maia Morgenstern în filmul ”Orient Express”. Regia: Sergiu Nicolaescu, 2004

Un nou „rencontre” cu doamna cu o mie de fețe a avut loc tot la Teatrul Național din București, de data aceasta în ceea ce avea să fie ultimul spectacol al lui Ștefan Iordache – Ecaterina cea Mare de George Bernard Shaw. A fost un real tur de forță pentru ambii protagoniști. Pe cocheta scenă a sălii Amfiteatru s-au întâlnit și s-au ciocnit două forțe ale naturii, doi stâlpi ai actoriei românești, provocând ravagii în sufletul și memoria celor ce au asistat la acel spectacol. Poate că părerile au fost împărțite, poate că nu a fost una dintre cele mai reușite realizări ale niciunuia dintre ei. Dar, în același timp, cât de puternică va rămâne acea dublă întâlnire antologică… și sunt sigur că nu doar pentru mine.

Maia Morgenstern în Vizita bătrânei doamne Foto TNB

Maia Morgenstern în ”Vizita bătrânei doamne”. Foto: TNB

Maia Morgenstern in _Musca Spaniola_ (foto Oana Monica Nae)

Maia Morgenstern în ”Musca spaniolă”. Foto: Oana Monica Nae, TES

Și ajung la a treia perioadă, cea în care am devenit perfect conștient de însemnătatea teatrului, de toate subtilitățile sale și perioada în care Maia Morgenstern înseamnă pentru mine mai mult decât roluripe scenă. Maia Morgenstern este teatrul. Îl trăiește, îl respiră și, cel mai important, îl oferă în dar tuturor celor care au bucuria și deschiderea să îl primească. Și nu pot să nu amintesc aici de marile sale roluri, ca Liubov Andreevna Ranevskaia, în Livada de vișini a lui Cehov, în regia lui Felix Alexa și Klara Zachanassian din Vizita bătrânei doamne de Dürenmatt, în regia lui Alexander Morfov, ambele la Naționalul bucureștean; două realizări spectaculare de excepție, în care Maia Morgenstern cred că și-a găsit personajele care o așteptau de o viață. Nu spun că tot ce a făcut până atunci este mai puțin important. Însă Ranevskaia și Klara parcă i-au devenit prietene, surori, confidente. Cu fiecare spectacol jucat, le mai dădea ori le mai dă câte un înțeles, le mai descoperă câte puțin. Și, astfel, ne mai lasă și pe noi, cei din sală, să o mai descoperim puțin pe ea, pe actrița ascunsă în spatele celor o mie de fețe.

janka maia morgenstern

În ”Janka”, Teatrul Evreiesc de Stat. Foto: Oana Monica Nae

Și pentru că ”rolul” de actor nu a fost singurul care a împlinit-o, voi aminti acum și de acela de director de teatru. Directorul Teatrului Evreiesc de Stat din București. Un nou personaj căruia îi insuflă viață de ceva timp și o face într-un mod la fel de profesionist și dedicat ca întotdeauna. Și astfel a reușit să redea instituției conduse gloria și strălucirea de altă dată – la propriu, căci a reușit renovarea din cap și până în picioare a vechii clădiri de pe strada Iuliu Barasch. Și a adăugat propria tușă repertoriului, aducând actori tineri, regizori interesanți și ajutând la renașterea unuia dintre teatrele cu cel mai variat și frumos repertoriu din țară.

asta-seara-lola-blau-maia tes

În ”Astă seară: Lola Blau”, Teatrul Evreiesc de Stat. Foto: © Oana Monica Nae

Pe lângă toată această activitate managerială neobosită, Maia Morgenstern a mai adăugat și în această instituție câteva roluri de excepție. Și voi aminti doar Marga din Varșovia, ghid turistic (regia: Eugen Gyemant), Miss Daisy, din Miss Daisy și șoferul ei (regia: Claudiu Goga), reiterând, în același timp, un vechi succes din anii 1990 – Lola Blau din Astă-seară: Lola Blau (regia: Alexandru Dabija), un spectacol longeviv, un spectacol în care doamna cu o mie de fețe mai adaugă o față, îndepărtând, în același timp pe toate celelalte o mie și lăsându-ne să-i vedem sufletul de actor, cu viața-i tumultuoasă, dar frumoasă și dedicată publicului său!

Așadar, LA MULȚI ANI, MAIA MORGENSTERN! La mulți ani întru gloria dumneavoastră și întru mândria noastră, a publicului, spre împlinirea teatrului!

logo revista teatrala radioVezi și: Maia Morgenstern – vedeta spectacolelor de teatru radiofonic în perioada 1–4 mai 2017 la Radio România Actualități

Arhiva Maia Morgenstern

Tudor Sicomaș

Tudor Sicomaș

logo revista teatrala radioAlte articole de Tudor Sicomaș: O farsă cât se poate de reală, cronică de teatru 

Cea mai frumoasă pledoarie pentru libertate, cronică de teatru 

O jumătate de om… mai bună decât niciun om…, cronică de teatru

Imnul iubirii sau Cântec despre Anita, cronică de teatru

Ciocnirea titanilor, cronică de teatru

Spectacolul ca miracol, cronică de teatru

O metamorfoză personală, cronică de teatru

Revelaţii târzii. Mitologia faustică peste timp, cronică de teatru

Întoarcerea în timp sau Triumf asupra maturității, cronică de teatru

Legende în ploaie, cronică de balet

Revista Teatrală Radio, o platformă extrem de bine dezvoltată

Amintiri teatrale din 2016: Teatrul – colac de salvare, cronică de teatru

Șalom, nene Iancule!, cronică de teatru

Circul morții, cronică de teatru

Recitalul generațiilor, cronică de teatru

Un spectacol incomod, cronică de teatru

Brutalitatea zilei de azi, cronică de teatru

logo-revista-teatrala-radioVezi și:  Arhiva Teatrul Evreiesc de Stat

Arhiva rubricii Aniversare

costintuchilaANIVERSAREactorul total,dama cu camelii,durenmatt,Ecaterina cea Mare de George Bernard Shaw,janka,Klara Zachanassian,Liubov Andreevna Ranevskaia,lola blau,maia morgenstern,miss daisy si soferul ei,musca spaniola,musicalul Chicago,portret maia morgenstern,Revizorul de N. V. Gogol,roluri maia morgensern,ștefan iordache,Teatrul Evreiesc de Stat din București,teatrul național bucurești,”doamna cu o mie de fețe” a teatrului românesc
de TUDOR SICOMAȘ La mulți ani, Maia Morgenstern! Astăzi încep așa: La mulți ani, Medeea! La mulți ani, Ranevskaia! La mulți ani, doamnă Frunzetti! La mulți ani, Clara Zachanassian! La mulți ani, Titania! La mulți ani, Janka! La mulți ani, Lola Blau! Nu, nu este aniversarea niciunuia dintre aceste personaje. Și,...