teatru radofonic delia nartea in domnisoara iulia de strindberg

În fluxul special de „Mari spectacole” difuzate la Radio România Cultural în această perioadă, Teatrul Național Radiofonic a programat sâmbătă, 28 decembrie 2013, de la ora 13.15, un spectacol excelent realizat în 2011: Domnișoara Iulia de August Strindberg, variantă radiofonică a spectacolului jucat cu mare succes pe scena Teatrului de Comedie din București. În rolul Domnișoarei Iulia: Delia Nartea, valetul Jean – Șerban Gomoi, Kristin – Sorina Ștefănescu. Regia artistică: Liviu Lucaci și Vasile Manta. Muzica originală: Delia Nartea. Traducere de Viorel Vizureanu. Adaptare radiofonică de Costin Tuchilă. Regia de montaj: Florina Istodor, Robert Vasiliță, Florin Bădic. Regia de studio: Janina Dicu. Regia tehnică și muzicală: Mihnea Chelaru. Producător: Domnica Țundrea. Data difuzării în premieră: joi, 17 noiembrie 2011, ora 19.00, Radio România Cultural. Spectacolul va putea fi ascultat în reluare în noaptea de 28–29 decembrie 2013, la ora 0.30.

noaptea de sanziene domnisoara iulia delia nartea strindberg

Jucat în premieră în 19 septembrie 2009 pe scena Teatrului de Comedie din București, spectacolul cu Domnișoara Iulia a reprezentat un veritabil eveniment al stagiunii 2009–2010 prin calitatea artistică – viziunea regizorală, jocul actorilor, scenografie şi costume, dar şi prin reacţia publicului. Rareori am văzut la o august strindbergpremieră atât de multă lume adunată la uşa teatrului, încercând cu disperare să ajungă în sală, așa cum s-a întâmplat în acea zi de început de toamnă. Dar nu numai atât: plin de interes a fost, cu certitudine, felul în care a fost receptat spectacolul lui Liviu Lucaci cu această „piesă naturalistă”, cum îşi subintitula Strindberg Domnişoara Iulia (1888), moment de răscruce nu numai în dramaturgia scriitorului suedez, ci şi în cea de la sfârşitul secolului al XIX-lea. Unii, poate, au avut atunci un sentiment de nedumerire că la unele dintre replici s-a râs, fără ca regizorul să fi căutat în mod expres efecte comice, să „îngroaşe” anumite accente, cum se practică frecvent. Această dramă cu două personaje principale, care se consumă într-un timp foarte scurt, însă cu reverberaţii simbolice (Noaptea de Sânziene), îşi dovedeşte după mai mult de 120 de ani de când a fost scrisă nu numai actualitatea, ci şi modernitatea. Pe lângă faptul că August Strindberg anunţă în mod evident expresionismul, el are abilitatea de a distruge într-o manieră personală, uneori imprevizibilă, o serie lungă de convenţii. În teatrul modern limitele dintre genuri (dramă, comedie) nu mai există, modalităţile de abordare interpretativă devenind, parcă prin compensaţie, cât se poate de diversificate. Aspectul este evident şi în Domnişoara Iulia, oricât s-ar domnisoara-iulia-august-strindberg teatru radiofoniccrede că piesa este „datată” în perioada naturalismului. Aşa încât între plâns şi râs, între răsfrângerea dramei profunde şi deriziune, între cinism şi ridicol, paşii sunt uneori infimi, mai ales pentru spectatorul de astăzi. Mici sunt la Strindberg şi paşii dintre planul simbolic, care este de fapt o formă de reflectare a subconştientului şi „proza vieţii” în care se consumă drama. Unele replici cinice din piesă – un cinism care pare a se întoarce de fapt asupra autorului ei – pot fi cu certitudine citite azi şi dincolo de cheia lor ironică, adică în registru comic. În plus, spectatorul contemporan nu mai resimte determinările contextuale ale piesei lui Strindberg (care există fără îndoială), ci universalitatea temei ei şi modul atât de personal în care dramaturgul suedez o tratează. Legătura amoroasă născută dintr-un capriciu în Noaptea de Sânziene declanşează în Domnişoara Iulia criza care scoate la lumină, în pură accepţie naturalistă, ereditatea încărcată, sentimentul inferiorităţii sociale, contradicţiile sufleteşti ale eroilor și mai ales tribulațiile subconștientului. Legătura dintre valetul Jean şi contesa Iulia (de neacceptat în spiritul conservatorist al epocii) este o iubire tulbure, în care aspiraţia se loveşte de zidul regretului. Citește integral în pagina Teatrul Național Radiofonic. Fragment audio-video din spectacol.

Costin Tuchilă

costintuchilaTEATRUL NAȚIONAL RADIOFONICdelia nartea in domnisoara iulia,domnisoara iulia de august strindberg,dramaturgie sueeză,ereditate,halucinatie,kristin,liviu lucaci,naturalism,noaptea de sânziene,piesă naturalistă,portret foto august strindberg,serban gomoi,sorina stefănescu,subconștient,succese ale teatrului radiofonic,teatrul de comedie,valetul jean,vasile manta,viorel vizureanu
În fluxul special de „Mari spectacole” difuzate la Radio România Cultural în această perioadă, Teatrul Național Radiofonic a programat sâmbătă, 28 decembrie 2013, de la ora 13.15, un spectacol excelent realizat în 2011: Domnișoara Iulia de August Strindberg, variantă radiofonică a spectacolului jucat cu mare succes pe scena Teatrului de Comedie...