de MARIANA CIOLAN

eveniment Dorina Crisan Rusu muzica de teatru

După-amiază de sâmbătă incredibil de tihnită în miezul unui Bucureşti clocotind de vara care îşi reintră în drepturi, de patimi politice, de freamătul weekend-ului. Suntem pe terasa de la Green Hours. Ne-a dat întâlnire inimosul grup  de oameni de teatru constituiţi ca Asociaţia culturală Replika. Pentru a o evoca pe compozitoarea Dorina Crişan Rusu (1953–2006), rămasă un reper fundamental pentru muzica de scenă în ţara noastră, cu peste o sută de creaţii de o profundă originalitate, cunoscută  şi dincolo de hotare. Pentru a o omagia prin lansarea unui dublu CD cu genericul Dorina şi cel pian. Deloc întâmplător, la Green Hours.

dorina crisan rusu cel pian

Aici, alături de alţi artişti la fel de dăruiţi, de generoşi, de altruişti, domnia sa a marcat acel moment zero al teatrului independent bucureştean, cum avea să spună cu reiterată recunoştinţă, Voicu Rădescu, creatorul Teatrului Luni.  O mică scenă improvizată pe o latură. Domină „cel pian” şi haloul sonor, învăluitor, material cuprins pe CD-uri, „gestionat” pe sinusoida unei emoţii reverberante de către regizorul  Radu Apostol: teme muzicale compuse de ea şi vocea Dorinei, aievea, păstrată pe banda de magnetofon, vocea  încărcată de trăire energică în exerciţii vocale pe care beneficiarii atelierelor din festivaluri teatrale cu siguranţă nu le-au putut uita. La Gala HOP avusesem şi eu privilegiul să mă primească să asist la un asemenea workshop de pregătire vocală. Valuri  de bucurie creatoare, exigenţă şi rigoare, generozitate cu învăţăceii-actori, răbdare, apoi neasemuită disponibilitate pe care aş putea să o numesc prietenească în faţa microfonului. Fascinaţia pe care a exercitat-o asupra mea atunci pe durata lucrului şi apoi în timpul interviul pe care mi l-a acordat vorbind despre teatru, despre muzică, despre viaţă, despre oameni… a renăscut cu putere şi a fost hotărâtoare să mă decidă să ajung acum la lansarea CD-ului.  În fundal, ecranul unde defilează fotografii,  o înfăţişează în „clipe de viaţă”  nepereche.

Dorina Crisan Rusu

Dorina Crișan Rusu

La mese, prietenii. Marii ei prieteni, convocaţi acum de Replika. Oameni care i-au determinat drumul către teatru, către profesia pe care  a practicat-o  plenar, asumat,  dedicându-se exclusiv compoziţiei muzicale pentru teatru. În primul rând directorul de scenă Victor Ioan Frunză care a descoperit-o la Şcoala de muzică din Piatra Neamţ, când căuta instrumentişti pentru spectacolul cu Dragonul. Alături de acesta avea să facă alte spectacole, remarcabile (Ghetou, Satyricon, Istoria tragică  a magului Faust, Trupa pe butoaie). Au fost prezenţi pentru Dorina redutabili profesionişti ai artelor spectacolului, care cu o sinceritate şi o căldură tulburătoare au ţinut să reamintească, acolo, cât de valoroasă a fost pentru cariera proprie şi pentru ei, ca oameni, întâlnirea cu Dorina Crişan Rusu. Au venit venerabilele regizoare Sanda Manu, care s-a bucurat de lucrul împreună la Bolnavul închipuit de la Naţionalul clujean, şi Cătălina Buzoianu, pe care compozitoarea a însoţit-o în „aventurile” teatrale singulare numite Mediterana şi, mai ales, Odiseea 2001, în facerea spectacolelor Pelicanul, Şase personaje în căutarea unui autor sau, la Budapesta, Trei surori.  Nu a lipsit excepţionala actriţă Maia Morgenstern,  al cărei succes memorabil în spectacole ca Chantan au lait, Chiriţa „en voyaj”, Astă seară, Lola Blau este trainic legat de personalitatea artistică extraordinară a celei evocate. Câţiva actori de la Piatra Neamţ şi Brăila, mai mulţi din Bucureşti, scenografi ca Lia Manţoc, Adriana Grand, Velica Panduru, Alina Herescu, regizori ca Niki Scarlat, între mulţi alţii, au venit acolo, împletind, fiecare pentru sine, desigur, amintiri legate de spectacole unde a colaborat  Dorina – numele rostit trezeşte, reînvie caratele unei firi şi ale unui profesionalism de rară stirpe. Soseşte pe parcurs şi Horaţiu Mălăele. Revizorul său de la Teatrul de Comedie, ultimul spectacol la care a mai putut lucra luptând surd şi discret cu boala, este un exemplar încă viu,  din zestrea teatrului contemporan la care a contribuit Dorina Crişan Rusu. Din Iaşi, au fost părtaşi la aducerea aminte împreună soţul artistei şi fiul lor, Felix, dar şi  un prieten al familiei care, aflăm acum, a ajutat mult la strângerea corpusului de documente-partituri pentru realizarea CD-ului, oferind generos, acolo,  pe mesele tuturor chec, gest creştinesc menit să o aducă şi mai aproape pe cea reînviată în amintire la Green Hours.

Dorina Crisan Rusu muzica de teatru

Amintire care se încheagă puternică într-o îngemănare de planuri, profesional, omenesc. În cele grăite de vorbitori. În interiorul fiecăruia.  Se rostesc vorbe foarte adânci, dar fără patetism ori emfază, cum se întâmplă de multe ori cu prilejul unor lansări editoriale. Totul pare mai curând o spovedanie care despovărează sufletul de apăsarea unei lipse. Şi, totodată, aduce bucuria preaplinului în faţa nepreţuitei averi pe care Dorina Crişan Rusu a lăsat-o teatrului românesc, făuritorilor lui. De la moderatoarea întâlnirii, criticul de teatru Marina Constantinescu, microfonul trece firesc, lin la alt şi alt vorbitor.  Un ceas pentru eternitate…

lansare album dorina crisan rusu

Retrasă îndărătul unei nobile modestii, se lasă la urmă actriţa Mihaela Rădescu, aceea pentru care împreună cu Florin Fieroiu, ca regizor, Dorina Crişan Rusu a semnat o pagină de neuitat prin acel spectacol  Alcool, amar, amor… la Teatrul Luni. Domnia sa este în fapt sufletul acestui demers pilduitor de cinstire a memoriei, editarea albumului, şi amfitrion impecabil al întâlnirii-evocare. Ne oferă amănunte. Şapte ani a durat realizarea acestui CD, într-un fel şi împlinirea unei promisiuni făcute chiar acolo la Green Hours celei prea curând dispărute, de care o lega o veche prietenie. Au fost etape care au trecut prin recuperarea partiturilor, de notorietate fiind un soi de nepăsare a creatoarei faţă de propria creaţie, prelucrarea materialului sonor, înregistrările pentru care şi-au adus contribuţia Bogdan Giurgiu, Viorel Cojanu. A vorbit de ajutorul primit în sânul familiei şi de acela din partea membrilor Asociaţiei, precum regizorul Radu Apostol şi dramaturgul Mihaela Mihailov. Nu a ocolit mărturisirile despre temerile, neliniştea,  la gândul ca nu cumva să nu se ridice la  valoarea cuvenită acele documente atât de grăitoare despre firea artistică a Dorinei Crişan Rusu, acele fragmentele înregistrate cu reportofonul pe pianul compozitoarei.

muzica din spectacole dorina crisan rusu mariana ciolan

Dublul album Dorina şi cel pian conţine înregistrări unice de la repetiţii şi din spectacolele: O seară romantică, după Cinel-cinel de Vasile Alecsandri, regia Sorana Coroamă-Stanca; Alcool, amar amor… regia Florin Fieroiu; Ghetou de Joshua Sobol, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză; Satyricon, după Petronius, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză; Trupa pe butoaie (farse populare medievale), direcţia de scenă Victor Ioan Frunză; Istoria comică a magului Faust de Jean Variot, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză; Woyzeck,de Georg Büchner, regia Radu Apostol; Trei Surori de A. P. Cehov, regia Cătălina Buzoianu; Bolnavul închipuit de J. B. Molière, regia Sanda Manu; Femeia din manuscris de Lia Bugnar, regia Gina Lazăr;  Revizorul de N. V. Gogol, regia Horaţiu Mălăele; Ceasornicăria Taus de Gellu Naum, regia Mircea Marin; Menajeria de sticlă de Tennessee Williams, regia Cătălina Buzoianu; Vrăjitorul din Oz de L. Frank Baum, regia Oana Leahu; antrenament vocal pentru actor şi alte compoziţii originale.

Acest proiect iniţiat de Asociaţia culturală Replika este co-finanţat de UNITER. CD-ul nu este un produs menit comercializării.

O concentrată fişă de creaţie exhaustivă, cu ilustraţii din spectacole şi gânduri despre artistă exprimate de regizori şi actori cu care a lucrat completează această valoroasă, exemplară mărturie de istorie recentă a teatrului românesc. Despre un muzician care a ajuns la teatru poate tocmai pentru că muzica pe care o simţea avea în sine teatralitate, cum remarca cineva. Iniţiatorii, realizatorii, sprijinitorii proiectului, cu toţii binemerită felicitări şi mulţumiri, întărite de liniştea din acea după-amiază de caldă evocare, dătătoare de senzaţia că eşti în afara timpului…                                                                                  

Fragment din Revizorul de N. V. Gogol, regia: Horațiu Mălăele, muzică de Dorina Crișan Rusu, Teatrul de Comedie din București, 2006

Fragment din Chantain au lait, cu Maia Morgenstern, muzică de Dorina Crișan Rusu, Green Hours, 1997 

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Adrian Roman: „Prin spectacole de calitate, încercăm să menținem sincronismul european al Teatrului din Râmnicu Vâlcea”

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

costintuchilaEVENIMENTalbum muzica de teatru dorina crisan rusu,cătălina buzoianu,cel pian,farse populare medievale,florin fieroiu,green hours,horațiu mălăele,maia morgenstern,mariana ciolan,moliere,muzica de scenaă,revizorul gogol,satyricon,trupa pe butoaie,UNITER,victor ioan frunză

de MARIANA CIOLAN După-amiază de sâmbătă incredibil de tihnită în miezul unui Bucureşti clocotind de vara care îşi reintră în drepturi, de patimi politice, de freamătul weekend-ului. Suntem pe terasa de la Green Hours. Ne-a dat întâlnire inimosul grup  de oameni de teatru constituiţi ca Asociaţia culturală Replika. Pentru a...